Skąd się biorą produkty ekologiczne? program pod patronatem Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi


Dzieci z 4 grup w naszym przedszkolu przystąpiły do udziału w programie edukacyjnym Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi  "Skąd się biorą produkty ekologiczne?".
       Poprzez  realizację programu dzieci miały możliwość zdobycia informacji  na temat: co to jest ”produkt ekologiczny” i jak go rozpoznać,  utrwaliły informację o piramidzie zdrowego żywienia, utrwaliły etapy poprawnego mycia rąk oraz kształciły u siebie prawidłowe nawyki żywieniowe .
      Na początku dzieci obejrzały film, z którego dowiedziały się skąd pochodzą takie produkty, na które przyklejane są znaczki produkt ekologiczny, że eko oznacza naturalne, czyli takie, które nie ma żadnych sztucznych, niezdrowych dodatków. Podczas realizacji programu dzieci miały okazje poznać i posmakować zioła, które same wyhodowały, poznały ich  właściwości lecznicze i kulinarne.
     Założono w ogródku grządkę warzywną na której dzieci wysiały do gruntu ogórki oraz posadziły sadzonki wyhodowane w sali w doniczkach, dzieci obserwowały rozwój roślin i uczyły się obowiązkowości w pielęgnacji nad roślinami.
    Mając na uwadze zdrowie dzieci zachęcano je do właściwego odżywiania się wpajano prawidłowe nawyki żywieniowe, pokazano w jaki sposób można zastąpić cukier i inne niezdrowe przekąski zdrowymi produktami, samodzielnie wykonywano soki, kanapki, sałatki owocowe.
    Dzieci uczestniczyły w warsztatach pszczelarskich gdzie poznały zwyczaje pszczół, jak powstaje miód, degustowały różnego jego rodzaje, i wykonywały świeczki z produktów naturalnych (wosk pszczeli) .

     Dzięki udziałowi w tym programie dzieci poszerzały i wzbogacały swoją wiedzę na temat produktów ekologicznych oraz rolnictwa ekologicznego, uczyły się dokonywania wyboru zdrowych, wartościowych produktów ekologicznych i prowadzenia  zdrowego stylu życia. Dzieci dowiedziały się ile ciężkiej pracy trzeba włożyć aby wyhodować pożywienie, które jest zdrowe i  dostarcza  naszemu organizmowi składników  potrzebnych do prawidłowego rozwoju.

   Myślimy że dzieci nauczyły się też szacunku  do ciężkiej pracy wszystkich ludzi, którzy mają swój udział przy produkcji żywności.

 

Podczas realizacji programu podjęto następujące działania:

  1. „Ziołowy ogródek na parapecie” założenie ziołowego ogródka w Sali przedszkolnej, wysiewanie nasion, pielęgnacja sadzonek w kąciku przyrody, wspólna degustacja własnych plonów.
  2. „Odżywiamy się zdrowo” – zajęcia jak wykorzystać produkty by odżywiać się zdrowo”
    - „Zdrowie na kanapce”- samodzielne przygotowywanie kanapek, wybór zdrowych produktów, wykorzystanie  kiełków rzodkiewki i sałaty z  warzywnego ogródeczka przedszkolaków,
    - „Sok wyciskany” – wspólne przygotowanie soków warzywno-owocowych z produktów przyniesionych przez dzieci.
    - „Owocowe ciasteczka”- w ramach świętowania obchodów Dnia Dziecka  dzieci samodzielnie przygotowały na drugie śniadanie ciasteczka składające się z owoców. Do ich zrobienia wykorzystały wafle pszenne, owocowe dżemy i świeże owoce.
    - „Sałatka owocowa” – samodzielne przygotowanie sałatki, z zachowaniem podstawowych zasad higieny.
  3. „Warzywna grządka w naszym ogródku”- wysiew nasion ogórka, cukinii, selera do gruntu i doniczek, przesadzanie przygotowanych sadzonek na przedszkolną grządkę.

       4.  „Warsztaty z pszczelarstwa” - zapoznanie dzieci z życiem i hodowlą pszczół,
             podkreślenie znaczenia pracy pszczół dla pozyskiwania żywności,zwrócenie uwagi na zagrożenia dla tych owadów w związku ze   
             zmianami w środowisku spowodowanymi przez człowieka, degustacja różnego typu miodów.