Zdalne nauczanie - 14.12-18.12.2020

TEMAT TYGODNIA: ŚWIĄTECZNE DRZEWKO

PONIEDZIAŁEK 14.12.2020

TEMAT DNIA: CHOINKO, ZOSTAŃ WŚRÓD NAS

 Ćwiczenia poranne – Zabawa z Kubeczkami- Rhoditikos https://www.youtube.com/watch?v=nsq1Gbkmq1M

Do tej zabawy zapraszamy całe rodziny: Zabawa muzyczno-ruchowa dla dzieci i rodziców / Kreatywne Nauczycielki  https://www.youtube.com/watch?v=Y4lnJz2BTJY

  •  Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”. Dzieci pokonują ułożony przez dorosłego tor przeszkód w następujący sposób:

-przeskakują przez 2 obręcze- mogą być wycięte z kartonu (przeskakiwanie od jednej do drugiej)

-przechodzą po linie noga za nogą

-3 rzuty woreczkiem (ewentualnie małym klockiem) do koszyka

-przysiad i powrót na miejsce.

  • Zabawa oddechowa „Płynące barwy”. Dorosły na kartkach rozkłada po kilka kropel różnych kolorów farb rozmieszanych z wodą. Dzieci przez rurkę wydmuchują powietrze, łącząc kolory i tworząc kolorowe obrazy.
  • (5-latki) Wykonanie ćwiczenia w KP2 (ćw. 1, s. 26) – ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie, doskonalenie umiejętności przeliczania i dodawania.
  • Drzewko choinkowe. Poznanie wyglądu choinki i nazywanie środowiska, w jakim rośnie. Kształtowanie umiejętności słuchania wierszowanego tekstu literackiego. Zwrócenie uwagi na różnice i podobieństwa między iglastymi a liściastymi drzewami

Pomoce: liście, gałązka drzewa iglastego (choinki), kartka papieru, kredka, papierowe figury geometryczne.

Wysłuchanie wiersza Marii Konopnickiej “Choinka w lesie”.

„A kto tę choinkę zasiał w ciemnym lesie?”

„Zasiał ci ją ten wiaterek, co nasionka niesie”.

„A kto tę choinkę ogrzał w ciemnym boru?”

„Ogrzało ją to słoneczko z niebieskiego dworu”.

„A kto tę choinkę poił w ciemnym gaju?”

„Jasne ją poiły rosy i woda z ruczaju”.

„A kto tę choinkę wyhodował z ziarna?”

„Wychowała ją mateńka, ziemia nasza czarna!”

Omówienie treści wiersza, wyjaśnienie znaczenie nieznanych dzieciom słów (np.: bór, ruczaj). Kierowanie pytań do dzieci: Kto zasiał choinkę w lesie? Kto ogrzał choinkę? Kto poił choinkę? Kto wyhodował choinkę?

  • „Czy choinka ma liście?” – rodzic prezentuje małą gałąź drzewa iglastego (np. świerku). Zaznacza, że choinka różni się nieco od drzew poznanych wcześniej. Nie ma typowych liści, lecz igły. Dzieci oglądają gałązkę. Można pokazać dla porównania inne zebrane liście. Dzieci za pomocą zmysłu dotyku sprawdzają, które z nich są kłujące.
  •  Zabawa „Trójkątna choinka”. Rodzic rozkłada papierowe figury geometryczne różnej wielkości. Dzieci przyglądają się im i wybierają te, z których można ułożyć choinkę.
  •  „Z czego składa się drzewo?” – wyróżnienie 3 części drzewa: korzeni, pnia, korony. Rodzic rysuje choinkę, omawiając przy tym części składowe drzewa.
  • Śpiewające Brzdące - Choineczka - Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=1Te5q8JTr_Y

  •  „Choinka w moim domu” – rozmowy dzieci na temat ubierania choinki w okresie świątecznym.
  • Nasza wspólna choinka, ćwiczenie małej motoryki, rozwijanie zdolności manualnych.

Pomoce: sztywny arkusz w kolorze beżowym, zielone kartki papieru, papier kolorowy, nożyczki, klej, brokat, wstążka, kredki.

  • Wysłuchanie zagadki.

W hodowli drzewek rośnie. Czeka na świąteczny czas.

Wtedy będzie radośnie. Ozdobiona zachwyci nas. (choinka)

Dzieci udzielają odpowiedzi. Opowiadają, z kim i jak ubierają choinkę.

  • Dziecko obrysowuje swoją dłoni na zielonym papierze i wycina powstały kształt, układają i przykleją na kształt choinki papierowe dłonie na dużym arkuszu. Wspólne ozdabianie choinki kolorowym łańcuchem (z kół wyciętych z papieru kolorowego), bombkami (z papieru kolorowego, brokatu i wstążki). Narysowanie prezentów pod choinką.
  •  Aby weselej przygotowywało Wam się pracę, przypominam piosenkę o Mikołaju:

To Mikołaj, to Mikołaj

https://www.youtube.com/watch?v=544uvoKQiMo

  •  Spacer – wydeptywanie wzorów na śniegu.
  • A teraz trochę ruchu, podczas zabawy przy muzyce.

 Układy taneczne # 16 - Świąteczne porządki

https://www.youtube.com/watch?v=466oxBC2ETI

Układy taneczne # 14 - ŚnieżynkobziK

https://www.youtube.com/watch?v=uhX7ifH9HZE

Obszary z podstawy programowej I 5, 7, 9; III 2,  8; V 1,2, 3,7, 8, 12,15, 18

WTOREK 15.12.2020

Zabawa ruchowa „ Wędrówka marszem”

Dzieci maszerują po pokoju rytmiczne, na sygnał podany przez rodzica idą na palcach, piętach, z wymachem rąk.

Zabawa ruchowo-porządkowa” Krasnale  Wielkoludy”

Dzieci chodzą po pokoju jak krasnoludki  przykucają, na sygnał rodzica wstają i idą jak wielkoludy .

Zabawa równoważna „Ptaszki na gałęzi”

Dzieci biegają po pokoju na sygnał rodzica stają na jednej nodze.

Historia Gwiazdy Betlejemskiej

Gwiazda Betlejemska: astronomowie od wieków badają tajemnicze zjawisko, opisane w Biblii. Najbardziej znane teorie mówią o koniunkcji kilku planet

Gwiazdę Betlejemską najdokładniej i najpiękniej opisał święty Mateusz. Ewangelista wspominał o świetle, które Mędrcom ze Wschodu wskazywało drogę.
Astronomowie od wielu lat badają to zjawisko. Najstarszą koncepcją, o której mówią naukowcy jest potrójna koniunkcja, w czasie której planety Jowisz i Saturn w ruchu zakreślały wokół siebie pętle. Wszystko to działo się w gwiazdozbiorze ryb, co mogło ówczesnym znawcom sugerować jakieś niezwykłe wydarzenia tłumaczy Krzysztof Ziołkowski z Centrum Badań Kosmicznych Jowisz w astrologii symbolizuje narodziny króla, a Saturn władzę.
XVII wieczny astronom Johann Kepler za Gwiazdę Betlejemską uważał niezwykle rzadkie zjawisko zbliżenia się do siebie dwóch najjaśniejszych planet - Jowisza i Wenus. Ich blask się zlewał tak bardzo, ze widać go było z daleka.
Krzysztof Ziołkowski dodaje, ze Gwiazdą Betlejemską mogła być także kometa. o której wspominają stare zapiski. Podobno świeciła na niebie przez miesiąc, ludzie jej się bali, ale robiła ogromne wrażenie i wiele o niej przez lata opowiadano.
Istnieje też teoria pochodzenia Gwiazdy Betlejemskiej, która zakłada, że była ona efektem wszystkich wymienionych wcześniej zjawisk. Pojawiły się one w zbliżonym do siebie czasie

Prosimy o wycięcie z żółtego papieru różnej wielkości gwiazdek

Zadaniem dzieci jest porównanie wielkości, ułożenie od najmniejszej do największej, przeliczenie, a później naklejenie na kartkę niebieskiego papieru.

Przyjemnej zabawy!

Jeżeli pogoda pozwoli zabierz mamę lub tatę na spacer, można patykiem narysować gwiazdki. Pamiętaj żeby ubrać się samodzielnie .

Zabawa ruchowa” Lodowe rzeźby”

Dzieci biegają ,Na sygnał rodzica raz dwa trzy  rzeźbą  jesteś ty- dzieci  stają bez ruchu naśladując wymyśloną rzeźbę.

 

ŚRODA 16.12.2020

 Przygotuj karton albo szary papier , sznurek ,  ołówek, nożyczki, farby; Prosimy o wycięcie  szablonów z których dzieci samodzielne będą odrysowywać  elementy, później mogą je pomalować i zawiesić na choince . Wycięte elementy dzieci układają , przeliczają .

Przyjemnej zabawy!

Słuchanie kolęd i pastorałek.

Zaśpiewajmy Mu nową pieśń Zaśpiewajmy Mu nową pieśń, niech płynie, płynie poprzez świat Niech ogrzeje Go ciepłem naszych serc i chroni Go przed złem.

 Leży w żłóbku mały Jezus, leży w żłóbku i słodko śpi Co dostanie dziś od ciebie? Czy otworzysz Mu serca drzwi? Oddaj pokłon złóż swe dary, Zanuć cicho by mógł spać Niech to Boże Narodzenie pozostanie na zawsze w nas.

 https://youtu.be/mfyzYXiOSqM

Przyjemnej zabawy!

                                                                                                              CZWARTEK 17.12.2020

„Koralikowy wąż” zabawa usprawniająca pracę półkul mózgowych. Rodzic układa węża składającego się z 5 elementów. Dziecko otrzymuje taką samą liczbę koralików lub korków z butelek w tej samej kolorystyce. Rodzic układa je od strony lewej do prawej. Dzieci kolejno powtarzają wzór.

„Kolorowe zawieszki”. Jeżeli mamy w domu kolorowe koraliki dzieci nawlekają je, tworząc z nich bransoletki lub korale.

„Jak przygotować dom na święta?”
Pomoce: szyszki, złota i srebrna farba, pędzle, nitki, sztuczny śnieg w sprayu, białe kartony ze wzorem śnieżynek, brokat, papier kolorowy, klej.
Rodzic zaprasza dzieci do przygotowania ozdób choinkowych, którymi zostaną ozdobione choinka
- „Błyszczące szyszki”. Dzieci otrzymują szyszki, malują je złotą i srebrną farbą. Pozostawiają do wyschnięcia na parapecie. Po wyschnięciu zaczepiają nitki, aby szyszki były gotowe do zawieszenia na choince..
- „Białe okiennice”. Spryskiwanie okien sztucznym śniegiem, odbijanie wzorów – gwiazdek.
- „Wiszące śnieżynki”. Wycinanie gwiazdek z kartonów i ozdabianie ich brokatem. Dodawanie nitek do zawieszenia.
- „Łańcuch choinkowy”. Wycinanie pasków z kolorowego papieru. Łączenie ich w koła i tworzenie długich łańcuchów.
Ubieramy choinkę. Wspólne z rodziną ubieranie choinki przy odgłosach kolęd i muzyki świątecznej. Wprowadzenie milej atmosfery.   https://www.youtube.com/watch?v=HDUIPBjfat8


„Figury w pudełkach” – kategoryzowanie przedmiotów według kształtu, utrwalenie nazw figur geometrycznych. Rodzic przygotowuje 4 pudełka. Przed każdym z nich kładzie wzór figury. Dzieci wkładają do pudełek odpowiednie figury. Elementy w jednym pudełku muszą być takie same.

 

                                                                                                               PIĄTEK 18.12.2020

„Co jest w pudełku?”. Rodzic zamyka w pudełku przedmiot, np. klocek. Dzieci nie widzą, jaki to przedmiot. Podajemy sobie pudełko – za pomocą zmysłu słuchu próbujemy odgadnąć, co może ukrywać się w środku. Po sprawdzeniu następuje zmiana przedmiotu.
„Piłka w prawo – raz, dwa, trzy!” zabawa ruchowa skoczna. Dzieci zamieniają się w piłki – pokonują trasę, skacząc obunóż zgodnie ze wskazówkami , np.: Dwa skoki do przodu. Trzy w lewo. Dwa do przodu i trzy w prawo.

„ Wspólne kolędowanie”
Pomoce: szopka (lub ilustracja ją przedstawiająca), pojedyncze obrazki pasujące do szopki (Święta Rodzina, zwierzęta, pasterze, trzej królowie) Dzieci odpowiadają na pytania:
Gwiazdka rano wstała i się zastanawiała… Ułożyła się wygodnie, wreszcie zapytała: -Czy trzej królowie szli do Grecji?
-Czy Gwiazda Betlejemska wskazała królom drogę do Dzieciątka?
- Czy na święta Bożego Narodzenia przystrajamy dąb?
- Czy choinka ma igiełki?
- Czy możemy zawiesić na choince szyszki?
Rozmowa z rodzicami na temat Szopki Bożonarodzeniowej a następnie wspólne przypomnienie słów oraz melodii kolędy „Przybieżeli do Betlejem”

   https://www.youtube.com/watch?v=pClIOPkxMUM

Zabawa utrwalająca „Kto był w stajence?” – dopasowywanie obrazków, wybieranie postaci i zwierząt do szopki.
„Figury lodowe”. Dzieci swobodnie biegają po pokoju. Na hasło: Figury lodowe! zastygają w bezruchu w wybranej pozie. Rodzic przechodzi pomiędzy dziećmi, sprawdzając, czy nikt się nie rusza. Wygrywa osoba, która jak najdłużej pozostanie w bezruchu.
Spacer z rodzicami, w czasie spaceru robienie dużych i krótkich kroków, podskoki, biegi. Umiejętne korzystanie ze świeżego powietrza.