Zdalne nauczanie - 14.12-18.12.2020

TEMAT KOMPLEKSOWY: Przedświąteczne porządki – prąd elektryczny.

 

PONIEDZIAŁEK: 14.12.2020

Temat dnia: DO CZEGO POTRZEBNY JEST PRĄD?

Pomoce: czerwone kółeczka wycięte z papieru, piłka dowolnej wielkości.

1.„Piłeczki” – zabawa sprawnościowa. Dziecko i rodzic siadają na dywanie i podają sobie piłeczkę z rąk do rąk.

2.„Prąd elektryczny” – zaznaczanie pętlą urządzeń elektrycznych znajdujących w domach dzieci, kolorowanie wybranych – plik nr 1 - do pobrania i wydrukowania na dole strony.

Zajęcia główne:

3„Prąd elektryczny”- słuchanie opowiadania Joanny Myślińskiej- rodzic czyta, dzieci słuchają.

„W domu Kasi zabrakło prądu. Wystarczyło jedno „pstryk” i wszystkie urządzenia przestały działać. Tatuś zadzwonił po pana elektryka. Pan elektryk obiecał, że przyjdzie po południu, ale niestety, do tego czasu w domu było jakoś dziwnie. Światło nie działało. Mama nie mogła wyprać ani wyprasować Kasi ubranek, nie mogła nawet wysuszyć jej włosów. Tata nie mógł zrobić jej ulubionych tostów. Nie działało radio ani telewizor. Jednym słowem cały dom stanął na głowie. w końcu pojawił pan elektryk. Jak tylko przyszedł, pooglądał uważnie gniazdka i kabelki, coś tam dotknął takim swoim specjalnym śrubokrętem, pogrzebał w specjalnej skrzynce, a potem zrobił „pstryk” i prąd wrócił jak za dotknięciem czarodziejskiej różyczki. Kasia z zaciekawieniem obserwowała jego pracę. - Proszę pana, czy z pana jest taki prądowy czarodziej? - zapytała dziewczynka bawiąc się swoim długim warkoczem. - O nie - zaśmiał się pan elektryk. - Ja naprawiam elektryczność. Myślę, że prąd przestał działać przez wczorajszą burzę. Pamiętaj Kasiu, że podczas burzy wszystkie urządzenia powinny być zawsze wyłączone. Pan elektryk wyjaśnił też Kasi, że z prądem nie ma żartów i dlatego dzieci nie powinny same korzystać z urządzeń elektrycznych. Bo prąd jest pożyteczny, ale może też wyrządzić krzywdę. Każdy też musi pamiętać, że podczas pracy z urządzeniami elektrycznymi trzeba mieć suche ręce. Ważne jest, żeby nie włączać jednocześnie zbyt wielu urządzeń elektrycznych, bo też mogą przestać działać. Teraz Kasia poczuła się bardzo mądrą dziewczynką, wiedziała przecież tyle na temat prądu i chciała się tą wiedzą ze wszystkimi podzielić. Wytłumaczyła nawet swojemu starszemu bratu Kubie, że nie wolno mu zapominać o tym, że kiedy wychodzi z domu musi wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, żelazko, grzałkę i lampki.

- Bo pożaru w domu to byśmy nie chcieli, prawda? – podsumowała Kasia z poważną miną”.

4.Rozmowa z dzieckiem na temat treści opowiadania i własnych doświadczeń.

- Co się stało w domu Kasi?

 - Dlaczego w domu było dziwnie i trochę inaczej, niż zwykle?

- Kto przyszedł naprawić prąd?

- Jakich rad udzielił pan elektryk Kasi?

5.Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych:

Używaj urządzenia elektryczne tylko w obecności dorosłych.

Nie manipuluj przy gniazdach wtyczkowych.

6.„W poszukiwaniu prądu” – zabawa ruchowa -  dziecko chodzi po pokoju i wyszukuje miejsca, gdzie znajduje się prąd i urządzenia na prąd i oznaczanie ich czerwonymi kółkami.

Na zakończenie zaśpiewajcie piosenkę „Świeci gwiazdka”- możecie też zatańczyć, tak jak tańczyliśmy w przedszkolu.

https://www.youtube.com/watch?v=bnDP_IFuEOQ

Miłej zabawy.

 

WTOREK 15.12.2020

Temat dnia: URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE W NASZYM DOMU

1.Urządzenia w naszych domach – zagadki słuchowe. Rozpoznawanie odgłosów sprzętu domowego (odkurzacz, pralka, czajnik, suszarka ) -  uświadomienie konieczności przestrzegania zakazu korzystania przez dzieci z urządzeń elektrycznych, podłączonych do sieci oraz włączania i wyłączania z sieci. 

Posłuchajcie i spróbujcie odgadnąć co to za dźwięki..........

Można skorzystać z plików do pobrania na dole strony – 2,3,4,5; lub można wykorzystać urządzenia znajujące się w domu.

2 „Płynie prąd – awaria”  - zabawa poranna - Dzieci na czas zabawy zamieniają się w zabawki i poruszają się po dywanie w dowolny sposób, bo płynie w nich prąd. Na hasło „awaria” dzieci stają bez ruchu, bo prądu nie ma.

Zajęcia główne:

TEMAT: Jak płynie prąd?– rysowanie kolorowymi mazakami „esów – floresów” na dużym arkuszu papieru, uwrażliwienie na możliwości łączenia barw.

3.Płynie prąd – zabawa z kolorową wełną. Kłębek wełny to jest prąd, który płynie z elektrowni do domów. Siedzimy na dywanie. Rodzic puszcza kłębek do dziecka , dziecko do rodzica, i tak kilka razy. Potem rodzic i dziecko zmieniają miejsce na dywanie i znów puszczają do siebie kłębek kilka razy. Robimy to tak długo, aż na dywanie powstanie pajęczyna.

4.Praca dziecka – rozmowa na temat wykonania pracy. Dziecko rysuje „esy-floresy” na dużym arkuszu papieru rozłożonym na stoliku, mazakami różnego koloru. Rysujemy ich jak najwięcej, tak aby cała kartka była zapełniona i była bardzo kolorowa. 

5. „Tuptaj maluszku” - a teraz zapraszamy Was do wspólnej zabawy z panem Miłoszem, którego bardzo dobrze już znacie.

https://www.youtube.com/watch?v=_cht9rDfYXg 

 

ŚRODA 16.12.2020

Temat dnia: ZABAWKI NA BATERIE

Pomoce: baterie różnego rodzaju, dowolna zabawka na baterie, gazeta lub reklama, kosz lub jakiś pojemnik do wrzucania gazetowej kulki;

1.Do czego służą baterie? – oglądanie różnego rodzaju baterii, zwrócenie uwagi na wyrzucanie zużytych baterii do specjalnych pojemników; wyjaśnienie dziecku do czego mogą służyć baterie.

2. Zabawki na bateriezabawa dzieci zabawką działającą na baterie.

3. „Płynie prąd – awaria”-zabawa poranna- przypomnienie wczorajszej zabawy. Dzieci na czas zabawy zamieniają się w zabawki i poruszają się po dywanie w dowolny sposób, bo płynie w nich prąd. Na hasło „awaria” dzieci stają bez ruchu, bo prądu nie ma.

Zajęcie główne:

Temat: Zabawy gazetami – improwizacje muzyczno – ruchowe - rozwijanie wrażliwości słuchowej podczas słuchania muzyki i próby tworzenia akompaniamentu z nietypowego instrumentu.

4.„Głowa, ramiona, kolana, pięty” - na początek, zabawa ruchowa – można wykorzystać podkład z internetu;- śpiewamy i pokazujemy...

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

5. Zabawy z wykorzystaniem gazety:

  • Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.

  • Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (klaśnięcie rodzica) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie.

  • Przeskoki nad gazetą – dziecko przeskakuje przez gazetę (obunóż, jednonóż).

  • Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.

  • Kolorowe kule – gniecenie gazety.

  • Rzut do celu – Wrzucanie zgniecionych gazet do kosza.

6. Bajki, które lubimy słuchanie dowolnej bajki czytanej przez rodzica, może ją wybrać dziecko.

7.„Świeci gwiazdka” - na zakończenie zaśpiewajcie naszą świąteczną piosenkę.

https://www.youtube.com/watch?v=bnDP_IFuEOQ

 

CZWARTEK 17.12.2020

Temat dnia: SPRZĄTAMY W DOMU

1.Zgadnij, co robię? – zabawa ruchowo – naśladowcza. Rodzic naśladuje czynności wykonywane w domu (odkurzanie, ścieranie kurzu, wkładanie rzeczy do pralki itp.), dziecko odgaduje, jaka czynność wykonuje rodzic.

2„Tuptaj maluszku” - zapraszamy Was do wspólnej zabawy z panem Miłoszem, którego bardzo dobrze już znacie - zabawa na dobry początk dnia.

https://www.youtube.com/watch?v=_cht9rDfYXg 

Zajęcie główne:

Temat: Co jest potrzebne do sprzątania? – zabawa dydaktyczna -zapoznanie z wybranym sprzętem służącym do utrzymania porządku, zachęcanie do pomocy w domowych pracach.

3.Słuchanie wiersza:

Przyszedł Jaś do domu, ciemno - nic nie widać.

Pewnie świeca dzisiaj może mi się przydać.

Gdzie jest nasze światło, które jasno świeci?

Czy w telewizorze jest program dla dzieci?

Czy odkurzacz mamy pilnuje porządku?

Czy w czajniku elektrycznym wystarczy nam wrzątku?

Gdzie nasza muzyka, którą tak lubimy?

I przy dźwiękach, której tak chętnie tańczymy.

Nie ma dzisiaj prądu, więc światła nie będzie,

i bajka dla dzieci też się nie odbędzie.

Mama nie posprząta nie wypije kawy,

a dzisiejszy wieczór nie będzie ciekawy.

Prąd jest bardzo ważny, znaczenie jego znamy.

Każdy niech pamięta, że prąd oszczędzamy.

4.Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza:

  • Do czego potrzebny jest prąd? – Dla Mamy? – Dla dzieci?

  • Jakie urządzenia są w twoim domu ?

  • Dlaczego potrzebny jest prąd i dlaczego musimy go oszczędzać?

7.Odkurzamy w domu – próba samodzielnego posługiwania się odkurzaczem, najpierw z rodzicem, a później dziecko samodzielnie. Zaproszenie dziecka do uporządkowania np.:półki z zabawkami lub innego miejsca zabawy w pokoju dziecka.

8. „Choinka i kolorowe lampki”- kolorowanka dla chętnych. Plik do pobrania i wydrukowania na dole strony.

 

PIĄTEK 18.12.2020

Temat dnia : Ozdoby na choinkę

Pomoce: Kolorowe kółka wycięte z papieru, klej, wstążeczka.

1. Zabawa poranna - dziecko i rodzic poruszają się w rytm dowolnej muzyki po pokoju. Na hasło rodzica np.: „witają się ręce”-witają się ręce, a potem poszczególne części ciała (ręce, stopy, kolana, łokcie itd.).

Zajęcie główne:

Temat: „Pawie oczko” – wykonanie pracy plastycznej z kółek kółek – stwarzanie warunków do rozwijania inwencji twórczej.

Przebieg:

„O którym obrazku mówię” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku obrazki związane tematycznie ze Świętami Bożego Narodzenia ( prezenty, choinka, lampki choinkowe, bombka itp.). Rodzic opowiada o wybranym obrazku, a dziecko wskazuje obrazek, o którym mówi rodzic.

                             

4.„Pawie oczko” - Rodzic wyjaśnia dziecku sposób wykonania ozdoby. Dzieci wykonują ozdobę z papieru – „pawie oczko” przyklejając kółko jedno na drugim. Korzystają z kolorowych kół przygotowanych przez rodzica.

                                                                                       

 

Jak wykonać „pawie oczka”.?- link.

https://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/prace-plastyczne/1834-ozdoby-swiateczne-z-papieru-pawie-oczka

Wykonane ozdoby dzieci mogą zawiesić na choince.

5.„Tańczące Pawie oczka” ćwiczenie oddechowe. Dzieci dmuchają na położone na dłoni „pawie oczko” w taki sposób, aby zdmuchnąć je z dłoni. Mocno dmuchamy.

Na zakończenie, zapraszamy do zaśpiewania i zatańczenia piosenki o gwiazdce.

https://www.youtube.com/watch?v=bnDP_IFuEOQ