Zdalne nauczanie- 14.12-18.12.2020...

TEMATYKA TYGODNIA : ,,ŚWIĄTECZNE DRZEWKO”

PONIEDZIAŁEK 14.12.2020

Gimnastyka poranna

Ćwiczenia z elementami równowagi; dwie linie ułożone w odległości 3m od siebie, między nimi ułożone klocki w linii prostej w odległości 1 – 1,5m od siebie. Dziecko przebiega między klockami tak, aby nie dotknąć żadnego z nich, omijając je raz z jednej, a raz z drugiej strony. Powtórzyć 3x. Ćwiczenia z elementem czworakowania; leżenie przodem na kocyku. Na sygnał przesuwanie się w przód i w tył za pomocą odpychania się kończynami. Powtórzyć 3x.

Wspólne przygotowywanie wystroju domu, robienie łańcuchów oraz ozdób na choinkę.

Zabawa słowna "Przeciwieństwa"

Rodzic zaczyna zdanie, a zadaniem dziecka jest je dokończyć – używając przeciwieństwa Przykłady:

  • Jaś biega wolno a Małgosia….(szybko).

  • Jaś ma czyste ręce a Małgosia…(brudne).

  • Jaś śmieje się głośno a Małgosia…(cicho).

  • Piesek Jasia jest mały a Małgosi…(duży).

  • Plecak Jasia jest ciężki a plecak Małgosi jest …(lekki).

Zajęcia społeczne – „Przedświąteczne porządki”

Swobodne wypowiedzi dziecka na temat ilustracji znalezionych w internecie przedstawiających rodzinne przygotowania do świąt oraz czynności porządkowych. Dziecko podejmuje próby opisania czynności przedstawionych na ilustracjach (np. odkurzanie, zamiatanie, mycie podłóg, układanie zabawek itp.). W oparciu o te ilustracje opiekun inicjuje rozmowę, zachęca do wypowiadania się na temat zajęć mamy, taty i dzieci przed Świętami – odwołuje się do doświadczeń życiowych dzieci:Jakie mamy obowiązki w domu? Co zazwyczaj robi się przed Świętami?

Porządki Pana Języczka. Zabawa logopedyczna:

Pan Języczek, który mieszka w buzi, po-stanowił posprzątać swój dom:

umył ściany (dzieci przesuwają język po wewnętrznej stronie policzków);

przetarł sufit (dzieci przesuwają język po podniebieniu);

umył okna od zewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od zewnątrz);

a później od wewnątrz (dzieci oblizują górne i dolne zęby od wewnątrz);

po oknach przyszła kolej na drzwi (dzieci oblizują wargi w koło);

gdy szorował drzwi, zobaczył swojego sąsiada, który akurat przechodził obok, więc radośnie mu pomachał (dzieci machają językiem od jednego kącika ust do drugiego);

na zakończenie – wytrzepał dywan (dzieci wysuwają język jak najdalej na brodę);

a gdy skończył sprzątanie, zmęczony poszedł spać (dzieci naśladują odgłos chrapania).

Zajęcia plastyczne – „Sami robimy kartki świąteczne”

·omówienie sposobów składania najbliższym życzeń świątecznych

·wspólne oglądanie kartek świątecznych.

Opiekun rozdaje kolorowe kartki z bloku technicznego, a następnie po kolei podaje instrukcje, co dziecko ma robić, równocześnie prezentując te czynności :
- Złóż kartkę równo na pół.
- Teraz weź kartki białe i zielone oraz szablony choinek (trójkąt większy – biały, wys. 12 cm, dł. podstawy 7 cm, trójkąt mniejszy – zielony, wys. 11 cm, dł. podstawy6 cm). Mniejszy trójkąt odrysuj na zielonej kartce, a większy na białej.
- Wytnij trójkąty bardzo starannie, następnie sklej tak, aby zielony był dokładnie na środku białego.
- Opiekun rozdaje przygotowane prostokąty z tektury falistej (wymiary 16 x 10 cm) i gdy dziecko ma gotową choinkę poleca: Na złożone kartki przyklej prostokąty tektury ( opiekun pokazuje, jak przykleić tekturę centralnie na złożonej kartce).
- Na tekturowym prostokącie przyklej choinki, czyli sklejone trójkąty. Pamiętaj,
aby klejem posmarować choinki.
- Opiekun rozdaje koraliki (po 10 koralików) i wikol. Prosi:
Policz, ile masz koralików, a następnie przyklej je na choinkę, korzystając z wikolu. Pod każdy koralik wyciśnij niewielką kroplę kleju. Staraj się równomiernie rozmieścić bombki.
- Opiekun pomaga zakończyć pracę: Czego brakuje w waszej kartce świątecznej? Co powinno znajdować się w środku? Jak takie życzenia mogłyby wyglądać, czego sobie życzymy na święta? ( dziecko podaje propozycje życzeń)
- Opiekun rozdaje gotowe, wcześniej przygotowane karteczki z życzeniami świątecznymi ( może być kilka wersji )
- Dziecko podpisuje się pod życzeniami i wkleja karteczki do środka pocztówki.

 

WTOREK 15.12.2020

Gimnastyka poranna

Ćwiczenia z elementami równowagi; dwie linie ułożone w odległości 3m od siebie, między nimi ułożone klocki w linii prostej w odległości 1 – 1,5m od siebie. Dziecko przebiega między klockami tak, aby nie dotknąć żadnego z nich, omijając je raz z jednej, a raz z drugiej strony. Powtórzyć 3x. Ćwiczenia z elementem czworakowania; leżenie przodem na kocyku. Na sygnał przesuwanie się w przód i w tył za pomocą odpychania się kończynami. Powtórzyć 3x.

Rozpoznaję drzewa iglaste” – oglądanie ilustracji znalezionych w internecie przedstawiających popularne drzewa iglaste.

Praca plastyczno-techniczna „Czym ozdabiamy drzewko?” – lepienie ozdób choinkowych z masy solnej.

MASA SOLNA. PRZEPIS.

  • 1.5 szklanki mąki 

  • 1,5 szklanki soli

  • Niespełna pół szklanki wody.

Najpierw do miski wsypujemy mąkę i sól i mieszamy. A potem powoli dolewamy wodę mieszając. Jeżeli masa wydaje Wam się za lepka, wtedy po prostu dodawajcie trochę soli i trochę mąki. Jeżeli chcecie i potrzebujecie tej masy więcej to możecie zmienić proporcje na większe pamiętając o tym aby soli i mąki było tyle samo.

Jeżeli chcecie kolorową masę solną dodajcie trochę (na oko) barwników spożywczych.

Płatki śniegu - zabawa orientacyjno-porządkowa

Rodzic gra na instrumencie, a dziecko porusza się w pokoju. Na przerwę w grze dziecko- płatki śniegu -przykucają powtórzyc 3 razy.

Zajęcia kulinarne – „Pieczemy pierniczki”

·rozmowa na temat zwyczajów bożonarodzeniowych

·zapoznanie z produktami potrzebnymi do zrobienia pierniczków

Pierniczki Świąteczne
Składniki:
150g masła
250g naturalnego miodu
300g cukru
3 jajka
2 łyżeczki cynamonu
po 1 łyżeczce zmielonych goździków, gałki muszkatołowej, imbiru, kardamonu (możemy zastąpić przyprawą do piernika, ale radzę użyć
poszczególnych przypraw)
1 łyżeczka sody
około 770-820g mąki pszennej (użyłam tortowej)
dodatkowo:
lukier do ozdoby

1. Do rondelka włożyć masło, dodać cukier, miód i przyprawy. Podgrzewać, mieszając, aż składniki się roztopią (cukier nie musi się całkowicie roztopić; nie gotować). Zdjąć z ognia i odstawić do ostygnięcia.

2. Mąkę 770g wymieszać z sodą i dodać ją do ostygniętej masy, wbić jajka i zagnieść ciasto rękoma. Jeśli ciasto będzie za bardzo klejące, proszę dodać jeszcze trochę mąki .

3. Ciasto rozwałkować, podsypując mąką stolnicę i wałek, na grubość około 4-5mm. Następnie foremkami wycinać pierniczki i układać je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Proszę zachować między pierniczkami odstępy, ponieważ dużo rosną.

4. Pierniczki wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez około 12-14 minut. Piec w temperaturze 170oC na funkcji termoobieg (na funkcji góra-dół 180oC). Po wyjęciu z piekarnika odstawić do ostygnięcia.

5. Ostygnięte pierniczki dowolnie udekorować. Pierniczki przechowywać w szczelnym opakowaniu (puszce) najlepiej przez około 2-3 tygodnie.
Jeśli pozostawimy pierniczki przez 1-2 dni w otwartej puszce robią się całkiem miękkie.

Udanych wypieków:)

Zabawa ruchowa „Pieczemy ciasto”. Dziecko naśladuje ruchy opiekuna, zgodnie z podanym przepisem na ciasto:
Bierzemy dużą miskę – skłon do przodu, gest obejmowania oboma rękami misy do ciasta.
Wsypujemy cukier, wbijamy jajka i mieszamy – prawą ręką gest wsypywania cukru, klaśnięcie w dłonie rozdzielenie skorupki jajka, mieszanie obiema rękami, ruchy okrężne.
Dodajemy roztopione masło, wsypujemy mąkę i mieszamy – gest wlewania i wsypywania oraz mieszania.
Teraz wyrabiamy cisto i wałkujemy – obiema rękami gest wyrabiania ciasta i wałkowania.
Wycinamy ciasteczka i wykładamy na blaszce – prawą ręką wycinamy kształty a następnie przekładamy do lewej ręki (blaszka).
Wkładamy pierniczki do piekarnika – naśladowanie wsuwania blachy i zamykania piekarnika.
Patrzymy przez szybkę jak rosną ciasteczka – pochylenie się do przodu z dłońmi zbliżonymi do czoła.
Wąchamy jak pięknie pachną – wciąganie powietrza przez nos.
I przełykamy ślinkę – połykanie śliny przy zamkniętych ustach.
Słychać dzwonek piekarnika „dryń” i już możemy wyciągnąć ciasteczka z pieca – naśladowanie otwierania piekarnika i wyciągania blachy.
Studzimy ciasteczka – dmuchanie.
Nareszcie możemy spróbować czy się udały – gest wkładania ciasteczka do buzi i naśladowanie jedzenia przy zamkniętych ustach.
Ciasteczka są pyszne więc zjadamy do ostatniego okruszka, oblizujemy wargi – dokładne oblizywanie wargi górnej i dolnej.
I uśmiechamy się zadowoleni pokazując ząbki – szeroki uśmiech.

 

ŚRODA 16.12.2020

  • GIMNASTYKA PORANNA

Zabawa orientacyjno-porządkowa: Dziecko swobodnie porusza się po pokoju w rytm ulubionej muzyki. Na zatrzymanie melodii siada w siadzie skrzyżnym w wyznaczonym przez rodzica miejscu. Powtarzamy kilka razy.

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Dłoń do stopy”: Dziecko staje w lekkim rozkroku, ręce ma rozłożone w bok. Na sygnał podnosi prawą nogę ugiętą w kolanie, zgina lewą rękę i próbuje dłonią dotknąć  stopy. Potem wykonuje to samo ćwiczenie ze zmianą nogi i ręki.

Ćwiczenia uspokajające:  maszeruje po pokoju wykonując ćwiczenia wspięcia się na palce, robi wdech nosem, opadając na pięty robi wydech ustami.

Propozycja zabawy z rodzicami

Zabawa „TWIERDZA”rodzice siedząc na dywanie (w zabawie jak najbardziej  może wziąć udział również rodzeństwo)- trzymają się mocno za ręce, a dziecko próbuje przedostać się do środka- rozdzielić rodziców

  • ZAJĘCIA PLASTYCZNE- malowanie farbami ozdób choinkowych wykonanych wczoraj z masy solnej.
  •  Wykonanie EKSPERYMENTU- SZTUCZNY ŚNIEG J

 Przepis na sztuczny śnieg samodzielnie wykonany jest bardzo prosty, a składniki zapewne macie w domu. 

Do wykonania zimnego śniegu potrzebujecie: 8 opakowań sody oczyszczonej oraz jedną piankę do golenia. Do miski wsypujemy sodę i dodajemy piankę mieszając razem wszystkie składniki. Już w trakcie mieszania dziecko poczuje, że masa jest chłodna.

 Po zagnieceniu masy wstawiamy nasz śnieg do lodówki na 30 minut. Po tym czasie sztuczny śnieg jest zimny i ma doskonałą konsystencję do zabawy. Z pewnością każde dziecko ucieszy się z takiej zabawy jeśli nie może wyjść z domu lub tęskni za śniegiem.

          Taka namiastka zimnego puchu, który się nie roztapia da dziecku wiele radości. Robienie śnieżnych kul, babek i zabawa autkami lub ulubionymi zabawkami w śniegu to wspaniałe doznania sensoryczne. Zagniatanie, lepienie i formowanie wzbogaca umiejętności manualne i usprawnia małą motorykę potrzebną później do nauki pisania. Twórcze możliwości i luźna zabawa doskonale oddziałują na dziecięca wyobraźnię zachęcając do zabawy przez długi czas.  Masę można przechowywać przez kilka dni w woreczku w lodówce.

INSTRUKCJA WYKONANIA DOSTĘPNA NA FILMIKU J

https://youtu.be/PIOPWaDFAqs

  • ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE

Nauka piosenki świątecznej

Jest Taki Dzień (Czerwone Gitary)- TEKST PIOSENKI

Jest taki dzień, bardzo ciepły, choć grudniowy
Dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory
Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich
Dzień, który już każdy z nas zna od kołyski

Niebo ziemi, niebu ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
Drzewa ptakom, ptaki drzewom
Tchnienie wiatru płatkom śniegu

Jest taki dzień, tylko jeden raz do roku
Dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku
Jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem
Dzień, piękny dzień, dziś nam rok go składa w darze

Niebo ziemi, niebu ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
A gdy wszyscy usną wreszcie
Noc igliwia zapach niesie.

Link do piosenki poniżej J

https://www.youtube.com/watch?v=QBF0F3haAZM

 

                                                                                                           CZWARTEK 17.12.2020 r.
TEMATYKA DNIA: ,,WESOŁA CHOINKA
Zabawa -,,Pokaż obrazek o którym mówię”- rodzic wyszukuje jakieś obrazki z gazet dziecięcych lub książek i opisuje ich treść .Układa je przed dzieckiem . Dziecko ma za zadanie zgadnąć o którym mowa. Wdrażamy dzieci do uważnego słuchania opisu oraz do kojarzenia go z trescią.

Zabawa ,,Ułóż obrazki”- układanie puzzli z pociętych obrazków- ćwiczymy u dzieci pamięć wzrokową.

Gimnastyka poranna
Ćwiczenia z elementami równowagi; dwie linie ułożone w odległości 3m od siebie, między nimi ułożone klocki w linii prostej w odległości 1 – 1,5m od siebie. Dziecko przebiega między klockami tak, aby nie dotknąć żadnego z nich, omijając je raz z jednej, a raz z drugiej strony. Powtórzyć 3x. Ćwiczenia z elementem czworakowania; leżenie przodem na kocyku. Na sygnał przesuwanie się w przód i w tył za pomocą odpychania się kończynami. Powtórzyć 3x.
Zajęcia główne:
,,Choinkowy żarcik”- słuchanie wiersza D. Gellner
Pod gwiazdami, pod chmurami pędzi ciuchcia z choinkami!
Tych choinek jest bez liku! Siedzą w każdym wagoniku.
Jedna – świeczki ma w walizce. Druga – dzwonki, złote wszystkie. Trzecia – wiezie bombki szklane i łańcuszki poplątane.
Jak wysiądą na peronie, to już będą wystrojone.
Ta zadzwoni, ta zaświeci, aż się zdziwią wszystkie dzieci

Rozmowa z dziećmi na temat wiersza
: O czym opowiada wiersz? Co wiezie pociąg? Co wiozą choinki? Poszukiwanie odpowiedzi i zapisywanie ich na tablicy w postaci rysunków i prostych wyrazów.

Zabawa doskonaląca spostrzegawczość „Trzy choinki”. N. gromadzi dzieci przy tablicy, na której są trzy szablony choinek – jedna z nich jest udekorowana ozdobami. Te same ozdoby leżą pod drugą choinką. Rozmowa na temat ubranej choinki: dzieci wymieniają ozdoby, nazywają je i opisują. Chętne dzieci wybierają ozdoby znajdujące się pod drugą i trzecią choinką, nazywają je i wieszają na choinkach w tym samym miejscu, w którym wiszą na choince pierwszej. Opisują ich położenie, stosując określenia: wysoko, nisko, pod, nad, po prawej stronie, po lewej stronie.

Zabawa „Bombka”. Dzieci stają w kręgu, na środku N. rozkłada koc. Jedno dziecko na ochotnika zamienia się w bombkę i kładzie się na plecach na kocu. Pozostałe dzieci podnoszą delikatnie koc i bujają dziecko-bombkę. Po chwili N. proponuje zmianę.

Zajęcia plastyczne.
,,Świąteczna choinka”– wykonanie choinki według pomysłu dzieci z kształtów figur geometrycznych rożnego rozmiaru wyciętych z kolorowego papieru i naklejanie na kartkę z bloku technicznego lub twardego papieru

 

                                                                                                    PIĄTEK 18.12.2020 r.
TEMATYKA DNIA: ,,ILE BOMBEK? ILE PREZENTÓW”

Zabawa „Dokończ” – doskonalenie wrażliwości słuchowej w zakresie analizy i syntezy wyrazów. Dzielenie na sylaby wyrazów dotyczących świat. Utrwalanie znajomości liczebników 1,2,3..

Gimnastyka poranna
Ćwiczenia z elementami równowagi; dwie linie ułożone w odległości 3m od siebie, między nimi ułożone klocki w linii prostej w odległości 1 – 1,5m od siebie. Dziecko przebiega między klockami tak, aby nie dotknąć żadnego z nich, omijając je raz z jednej, a raz z drugiej strony. Powtórzyć 3x. Ćwiczenia z elementem czworakowania; leżenie przodem na kocyku. Na sygnał przesuwanie się w przód i w tył za pomocą odpychania się kończynami. Powtórzyć 3x.
Zajęcia główne:
Ile bombek ile prezentów”

Zabawa „Choinki”. rozkładamy sylwety 3 choinek. Dzieci układają na nich bombki zgodnie z poleceniem:
Zad. 1: Na jednej choince ułóżcie tylko żółte bombki, na drugiej tylko czerwone, na 3 tylko niebieskie. Przeliczanie bombek na choinkach, porównywanie liczebności.
Zad. 2: Ułóżcie żółte bombki tak, żeby było ich o 1, 2 mniej niż czerwonych, a niebieskich o 2 więcej niż czerwonych.
Zad. 3: N. układa bombki na choinkach w różnych kombinacjach. Zadaje pytania: Ile jest bombek żółtych, ile czerwonych, ile niebieskich? Których jest mniej/więcej? O ile mniej/o ile więcej?

Zabawa „Ile prezentów?”.Rozkładamy sylwety 4 choinek i układa pod nimi sylwety prezentów. Każde dziecko otrzymuje kartonik z różną liczbą kółek i umieszcza je pod choinką, zgodnie z liczbą prezentów. Wspólne sprawdzenie poprawności wykonania. Ustalenie, pod którą choinką jest najwięcej/najmniej prezentów.
Wykonanie bombki lub innej ozdoby do zawieszenia na choince ( można wykorzystać szyszki ,tekturę, kolorowy papier) według inwencji twórczej dzieci.