Zdalne nauczanie 14 - 18.12.2020.

 

Zdalne nauczanie

TEMAT TYGODNIA:  TROPY NA ŚNIEGU

 

 

 

Poniedziałek 14.12.2020.

Temat dnia: Czy to już zima?

Witamy wszystkich bardzo serdecznie i zapraszamy do wspólnej zabawy.

  1. Na początek proponujemy zabawę, którą już dobrze znacie: źródło youtube WYGIBASY TV- piosenki dla dzieci TANIEC ZIGZAK
    https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

 

  2.   Wszyscy już się obudzili to teraz zapraszamy do ćwiczeń oddechowych.

 

Co tak pachnie? - odgadywanie po zapachu, przy zasłoniętych oczach, różnych rzeczy:
-artykułów spożywczych,
- kosmetyków, roślin itp.
Dzieci bardzo lubią takie zgadywanki, a przy okazji świetnie ćwiczą wciąganie powietrza nosem.

Rodzice pamiętajcie, że podczas wykonywania ćwiczeń wciągamy powietrze nosem a wypuszczamy ustami.

3.  Świetnie rozpoznaliście wszystkie zapachy więc , przypomnimy sobie zabawę, którą poznaliśmy w przedszkolu, powtórzmy ją kilka razy


Ręce w górę

ręce w bok

Mały przysiad

Duży skok

4.  Zajęcia: W poszukiwaniu zimy?

Po odrobinie ruchu zapraszamy Was do rozwiązywania zagadek słownych. Oto pierwsza zagadka:

Jaka porę roku mamy,

gdy za morzem są bociany?                        (zima

 

Gdy spadnie po raz pierwszy,                     (śnieg)
świat robi się bielszy.
Wyciągamy narty, sanki,
dzieci lepić chcą bałwanki.
  

Gdy panuje zima,                                  (mróz)
to on mocno trzyma.
Pokrywa wodę
zręcznie i szybko
lodową szybką?

 


Zgadniesz treść zagadki                       (Śnieg)
Gdy pomyślisz nieco:
Jakie białe gwiazdki
Zimą z nieba lecą?

BRAWO!!!! Poradziliście sobie świetnie z zagadkami

 

Poproście rodziców aby przeczytali Wam fragment wiersza Czesława Janczarskiego  „Jedzie zima”

Przypłynęła chmura sina.
Od północy wiatr zacina.
Kot wyjść z domu nie ma chęci.
Coś się tam na dworze święci!

Kraczą wrony na parkanie:
- Jedzie zima , groźna pani!

I już lecą z nieba śnieżki,
zasypują drogi, ścieżki,
pola, miedzę i podwórka,
dach, stodoły, budę Burka.(…)

 

Drodzy rodzice po przeczytaniu fragmentu wiersza zapytajcie swoje pociechy:
- Kto przyjechał w wierszu?

- Jak wyglądało niebo przed przyjazdem zimy?

- Kto nie chciał wyjść z domu?

- Co zaczęło padać z nieba?

 5. Jeżeli znacie odpowiedzi na pytania to zapewne wiecie o jakiej porze roku będziemy dzisiaj mówić? Oczywiście, że o zimie teraz zapraszam was do obejrzenia filmu:

Zima - jak powstaje śnieg  Źródło:  https://www.youtube.com/watch?v=tcDocaYgq2c

 6. Teraz dla super agentów mamy zadanie specjalne, wiecie już jak powstaje śnieg więc sami spróbujcie wykonać zadania na karcie pracy polecenie  brzmi:

Połącz śnieżynki od najmniejszej do największej, pokoloruj średnią śnieżynkę.
 Karta pracy do pobrania na dole strony w plikach.

7.Po wczerpujący zadaniu czas na odrobinę ruchu, powtórzmy jeszcze raz zabawę:

 

Ręce w górę

ręce w bok

Mały przysiad

Duży sko

8.  Na koniec naszej zabawy proponujemy abyście zrobili własną śnieżynkę  z masy solnej, poniżej zamieszczamy przepis na masę solną.

1 szklanka mąki,

1 szklanka soli

Ok.0,5 szklanki wody

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAW

 

WTOREK 15.12.2020

 

TEMAT DNIA: Zimowe bukiety

 

1.Witajcie

Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od zabawy muzycznej do piosenki „Gimnastyka bałwanków”

Wsłuchajcie się w rytm i tekst piosenki, postarajcie się poruszać tak jak robiły to bałwanki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=OXgcHhTU5bE

 

Tańczyły bałwanki, machały miotłami.                    -naśladujemy czynność zamiatania miotłą
Tańczyły bałwanki kiwały głowami                         -kiwamy głową raz w prawo, raz w lewo
Skakały wysoko tak jak pajacyki                              -wykonujemy pajacyki
Zgubiły w tym tańcu wszystkie swe guziki.

Ref1:Kłaniamy się, kłaniamy guzików szukamy     -robimy niskie skłony naśladując ukłon
Pływamy, pływamy guzików szukamy                     -robimy wymachy rąk naśladując pływanie

 

Ref2:Biegamy, biegamy guzików szukamy              -swobodnie biegamy
Na palcach stąpamy guzików szukamy                    -chodzimy na palcach

 

 

Ref3:Wspinamy się, wspinamy guzików szukamy  -unosimy wysoko ręce naśladując wspinanie
Kucamy, kucamy guzików szukamy                                    -przykucamy i próbujemy chodzić w tej pozycji

 

2.A teraz poproście rodziców aby przeczytali wam wiersz pt: "Srebrne ryby" D.Gellner

 

Mamo! Mamo!

Spójrz na szyby!

Lśnią na szybach srebrne ryby!

Błyszczą w słońcu z każdej strony

srebrne płetwy i ogony!

Wodorostów las się skrzy,

kryształowe muszle trzy...

A tam w kącie,

na dodatek zatopiony srebrny statek.

To mróz, kiedy był na dworze,

nasze szyby zmienił w morze

 

Spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:

1)Czym są ryby w wierszu?                         (to wzory namalowane przez mróz)

2)Czy to prawdziwe ryby?                           (nie, to szron przypominający różne kształty)

3)Skąd się wzięły na szybach?                     (kiedy jest bardzo zimno(mroźno), mróz

                                                                       zamienia parę znajdującą się na szybach w szron,

                                                             wtedy mówi się, że mróz „maluje obrazy na szybach”

4)Jakie rzeczy namalował mróz na szybach?(srebrne ryby, las wodorostów, kryształowe muszle,

                                                                       srebrny statek)

5)Kiedy ryby na szybach błyszczą?             (w słońcu)

3.Mróz na szybach potrafi „namalować” przepiękne obrazy. Możecie się o tym przekonać oglądając zamieszczony poniżej filmhttps://przedszkolakwdomu.wixsite.com/przedszkolakwdomu/zimowe-bukiety

 

Czy potraficie powiedzieć: jak wygląda i jaki może być szron? (np.:błyszczący, mieniący się, zimny, biały, srebrny)

4.Jak myślicie? Czy zimę można usłyszeć?

Posłuchajcie nagrania i spróbujcie odgadnąć, jakie odgłosy zostały tam przedstawione

https://przedszkolakwdomu.wixsite.com/przedszkolakwdomu/zimowe-bukiety

 (szum śnieżnej zadymki, skrzypiący śnieg pod butami, ptaki poszukujące jedzenia (wrony, gawrony), dzwonki sań – kulig).

5.Spróbujcie teraz naśladować odgłos szumu śnieżnej zadymki mówiąc (raz ciszej, raz głośniej): szuuuuuuu, szuuuuuuuu, szuuuuuuu...

 6.A teraz uruchomimy wyobraźnię i stworzymy nasz własny zimowy obraz przedstawiający śnieżynkę. Do wykonania pracy będziemy potrzebować:

-ciemną kartkę papieru (może być pomalowana farbką lub kredką),

-klej w płynie (lub w innej formie)

-kilka łyżek cukru (jeśli używamy kleju np. w sztyfcie to możemy zamiast cukru użyć mąki)

Zobaczcie jak robi to chłopczyk na filmie. Postępujcie tak samo jak on

https://www.youtube.com/watch?list=RDCMUCUL3pISyERtOYcpc1Apsw0A&v=Gvf-rjORPwg&feature=emb_rel_end

 

 7.Po twórczej pracy przyszedł czas na zabawę z „Gimnastycznym wierszykiem”

Poproście o przeczytanie wierszyka rodziców i postępujcie zgodnie z jego treścią:

 

Ręce do góry, nóżki prościutkie,

tak ładnie ćwiczą dzieci malutkie.

Teraz ramiona w dół opuszczamy

i kilka razy tak powtarzamy.

Teraz się każdy robi malutki,

to proszę państwa są krasnoludki.

Następnie na jednej nodze stajemy

i kilka razy na niej skaczemy

W górę wysoko piłeczki skaczą,

takie piłeczki – chyba coś znaczą?

Powoli powietrze noskiem wdychamy

i delikatnie ustami wypuszczamy.

ŚRODA 16.12.2020.

Temat dnia: Jaki jest śnieg

1. Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od zabawy rytmicznej „ Kiedy prószy śnieg”   https://www.youtube.com/watch?v=DszqsQfxJDA&ab_channel=ABCForma-zabawyiszkolenia

2. Zabawa matematyczna „ Policz i zapamiętaj”.

 

 Rodzic układa na podłodze kilka zabawek średniej wielkości. Prosi dziecko, aby policzyło zabawki i zapamiętało ich położenie. Następnie dziecko zamyka oczy, a rodzic zmienia układ i / lub liczbę zabawek. Dziecko przelicza zabawki i próbuje określić co się zmieniło.

 

3. Prosimy rodziców o przeczytanie dziecku opowiadania „ Gawronek poznaje zimę” H. Zdzitowieckiej.

Młody gawronek źle spał tej nocy. Ze snu budziło go dotkliwe zimno. Najwięcej marzły mu nogi. Stawał to na jednej, to na drugiej, wreszcie nastroszył wszystkie pióra tak, że zasłoniły mu nawet palce. To trochę pomogło. (…) Kiedy się zbudził, zobaczył, że wszyscy jego towarzysze podobnie nastroszyli czarne, lśniące pióra, chcąc utrzymać jak najwięcej ciepła. Pióra zastępowały im puszystą kołderkę. — Dlaczego tak zimno? — spytał gawronek sąsiada. — Bo zima już nadchodzi — odpowiedział stary, doświadczony gawron. — Zima? — zdziwił się gawronek. — Co to jest zima? — Sam się przekonasz, gdy zmarzniesz przy poszukiwaniu żeru zasypanego śniegiem. — A co to jest śnieg? — Kwarrrł... Stary gawron zakrakał z politowaniem i poderwał się do lotu. (…) Młodemu gawronkowi zachciało się pić. Skierował się więc do pobliskiego stawku na polu. Woda w stawie była dziwnie spokojna. (…) Gawronek pochylił dziób, chcąc nabrać wody, stuknął nim o coś twardego. (…) — Kwarrr! — zawołał gawronek. — Co to jest? Czyżby woda stwardniała? Ostrożnie postawił jedną nóżkę na wodzie. Nie rozprysnęła się na boki i nóżka była sucha. Postawił drugą nogę i — o dziwo! — stanął na powierzchni wody. (…) Coraz bardziej zdziwiony postąpił kilka kroków ku środkowi stawu. Przed sobą zobaczył mały otwór w tej twardej wodzie. — Nareszcie — ucieszył się i połknął kilka kropli. — Kwarrr... jaka zimna! — wstrząsnął się. — Kwarrr... — odezwał się tuż za nim stary gawron. — Co to, jeszcze niecały staw zamarzł? — Zamarzł? Nie rozumiem, co mówisz... Ale może mi wytłumaczysz, co się stało z wodą w naszym stawie? Wczoraj była zupełnie mokra (…). — Widzisz — zakrakał stary gawron. — To właśnie zima nadchodzi. To ona zmieniła wodę w stawie w twardy i zimny lód.

(Źródło: Helena Kruk, „Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym”, Warszawa 1990, WSiP, s. 87-88)

a). Rodzic rozmawia z dzieckiem n/t opowiadania. Przykładowe pytania:

- Kto występuje w opowiadaniu ?

- Dlaczego mały Gawronek zmarzł w nocy?

- Co zobaczył Gawronek rano?

- Co się stało z wodą w stawie?

b). Gawronek szuka zimy – swobodna ekspresja ruchowa połączona z zabawą ortofoniczną.

Rodzic opowiada historię Gawronka , ilustrując jego przygody ruchem. Dziecko naśladuje ruchy rodzica, powtarzając kwarrr, kwarrr.

4. Zabawa badawcza „ Jaki jest śnieg” - dziecko ogląda śnieg i bada jego właściwości. Obserwuje jego topnienie. Wypowiada się n/t jego struktury ( np.: miękki, puszysty).

5. Zabawa badawcza „ Jaki jest lód” – dziecko ogląda kostki lodu i bada jego właściwości : dotyka, stuka, wącha, obserwuje jego topnienie. Wypowiada się n/t jego struktury ( np.: gładki, błyszczący)

6. Zabawa badawcza „ Czy śnieg jest czysty” – dziecko topi  śnieg i filtruje go przez gazę.

7. „ Sposób na zmarzlaka”- czas na odrobinę ruchu. Dziecko naśladuje ruchy rodzica zgodnie z jego poleceniami:

- rozgrzewamy ręce ( pocieranie dłoni o dłoń)

- przeskakujemy przez zaspy ( skok obunóż do góry i przed siebie)

- ślizgamy się (naśladowanie ruchów łyżwiarza)

Podczas wszystkich czynności dziecko wydaje okrzyk : hu ha, hu, ha.

8. Na koniec naszej zabawy wykonajcie pracę plastyczną – wyklejanie sylwety ptaka plasteliną.  https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-ptaki/ptaki-kolorowanka-29/   

                                                     Miłej zabawy!!!

Czwartek 17. 2020r.

Temat dnia : W sklepie z ubraniami.

 1. Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od zabawy „ Masaż na dobry humor”.  Rodzic czyta wiersz, a dzieci wykonują gesty zgodnie z jego treścią.

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa- każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami, pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la, la, la ,la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz buźkę ładna swoją i policzki , brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

2. Ćwiczenia grafomotoryczne„ Szalik dla lalki i misia”  . Rodzic  kreśli na długim pasku papieru znaki grafomotoryczne :  krzyżyki, fale, koła, linie ukośne, gwiazdki. Dziecko poprawia je flamastrem lub kredką po śladzie.

3. Zabawa matematyczna „ W sklepie z ubraniami” .

Rodzic przygotowuje rekwizyty: ubrania na letnią i zimową porę roku ( można wykorzystać ubrania dzieci lub jeżeli ktoś posiada ubranka dla lalek i misiów).

 4. Rozwiązywanie zagadek:

 Gdy z nieba sypią białe śnieżyczki,

Tobie w rączki jest ciepło, bo masz……. ( rękawiczki)

Jest długi i cieplutki

Na końcach ma frędzelki.

 Otulasz nim szyję, gdy mróz na dworze wielki. ( szalik)

Miewa pompon w górze lub sznureczki z boku.

Uszy dobrze chroni, gdy mróz szczypie wokół.    ( czapka zimowa)

 5. „Kiedy to włożysz”- dziecko dzieli ubrania pod kątem dostosowania ich do określonej pory roku.

 6. Zabawa tematyczna „ Sklep z ubraniami ZIMA – LATO ”( zaproście do zabawy rodziców i rodzeństwo).

 

                                                          Miłej zabawy!!

Piątek 18. 12. 2020r.

Temat dnia: Zimowe widoki.

1.Tradycyjnie na dzień dobry poruszamy się przy piosence , czyli zatańczymy

„ Zimowe zabawy”

https://www.youtube.com/watch?v=HC1J2HcBhuA&ab_channel=SebastianDusza

 

2. Zabawa dydaktyczna „ Królestwo rękawiczek”.

Prosimy o wykorzystanie w zabawie rękawiczek dzieci i  pozostałych członków rodziny. Segregowanie przez dziecko rękawiczek na różne sposoby:

 w pary , według liczby palców ( z jednym palcem, z pięcioma palcami), według kolorów. Liczenie rękawiczek.

3. „ Zimowe widoki” – swobodna ekspresja malarska. Odwołanie się do krajobrazu za oknem.

Dzisiaj wykonacie pracę nową techniką „ Mokre w mokre”. Prosimy rodziców, aby  pogniecioną kartkę z bloku rysunkowego zmoczyli w wodzie. Dziecko maluje zimowy krajobraz na zmoczonej kartce farbami akwarelowymi i obserwuje rozmywanie się kresek

 4. Zabawa ruchowa „ Wirujące śnieżynki” ( wykorzystanie dowolnej piosenki o tematyce zimowej). Dziecko porusza się, wirując wokół własnej osi. Na przerwę w muzyce śnieżynki opadają ( dziecko kuca).

 5. Posłuchajcie piosenki „ Zimowe zabawy” kilka razy i spróbujcie się jej nauczyć.    https://www.youtube.com/watch?v=HC1J2HcBhuA&ab_channel=SebastianDusza

 

                                                         Miłej zabawy!!!

 

 

Pliki do pobrania