Zdalne nauczanie- 14.12-18.12.2020

Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice, zapraszam do codziennego powtarzania ćwiczeń logopedycznych. Oto propozycje kilku zabaw i ćwiczeń, dla przypomnienia dla tych dzieci , które już ćwiczyły ze mną. Miłej pracy!
Do ćwiczeń zapraszam zarówno dzieci z grup ogólnych, jak i dzieci objęte kształceniem specjalnym oraz wczesnym wspomaganiem rozwoju.

PONIEDZIAŁEK 14.12.2020

Zapraszam do ćwiczeń utrwalających wszystkie dzieci, które mają kłopot z poprawną wymową głosek szumiących, czyli: sz,cz,ż, dż
GŁOSKA SZ
Proszę pamiętać, że wszystkie ćwiczenia wykonujemy przed lustrem
Kilka ćwiczeń na rozgrzewkę przygotowujących buzię i język do poprawnej wymowy głosek szumiących:
liczenie górnych ząbków językiem – język starannie dotyka każdego ząbka
dotykanie językiem podniebienia za górnymi zębami przy otwartych ustach
„zaczarowany języczek” – przytrzymywanie przez kilka sekund języka na podniebieniu (można przytrzymywać np. rodzynki, tik-taka..)
kląskanie jak konik
parskanie jak konik
robienie „całusków” na przemian z szerokim uśmiechem
układanie ust w „ryjek” z jednoczesnym wymawianiem przedłużonej głoski uuuu
Przypomnienie: Aby poprawnie wymówić głoskę sz ( oraz inne głoski szumiące):
unosimy język za górne zęby (na wałek dziąsłowy- „górka” za językiem)
zbliżamy zęby
wargi zaokrąglamy i wysuwamy do przodu (układamy w "ryjek") i mówimy szszszszsz
Wymowa głoski sz:
Co szumi?
Mama,tata… wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz
Szumi morze - szszsz... Szumi wiatr - szszsz...
Szumi woda - szszsz...Szumi las - szszsz...
Szumią drzewa - szszsz...Szumią liście - szszsz...
Szumię ja - szszsz...Szumisz ty - szszsz...
Szumi mama - szszsz...Szumi tata - szszsz
Szumi miś - szszsz.
Głoska sz w sylabach:
i! Sza! Dziecko powtarza za rodzicem:
Sza! Sza! Sza! - mówię ja. Szy! Szy! Szy! - mówisz ty.
Szo! Szo! Szo! - wołam ja. Szy! Szy! Szy! - wołasz ty.
Szu! Szu! Szu! - śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! - śpiewasz ty.
Sze! Sze! Sze! - myślę ja. Szy! Szy! Szy! - myślisz ty.
Sz w wyrazach- „ Powtarzanki” – rodzic czyta, dziecko powtarza, za każde dobrze wypowiedziano słowo można zbierać punkty( guziki, fasolki, kolorowe kropki rysowane na kartce, zapisywać w dowolny sposób)
SZ na początku :( przykłady)
szafa,szta,szalik,szabla,szachy,szatnia,szopa,szum,szuflada,szew,szept,szelki, szyja,szyba,szyna,szydło,szpulka,szwalnia,szkapa,szpak,szmata
SZ w środku: ( przykłady)
pasza, daszek, kaszel, ptaszek, maszyna, naszyjnik, nosze, koszyk, koszula, uszy, podeszwa, flaszka, myszka, liszka, biszkopt, broszka, gruszka
SZ na końcu: ( przykłady)
gulasz, kosz, klosz, kalosz, dobosz, listonosz, tusz, plusz, koklusz, mysz, kapelusz, afisz,
Zabawa „ Detektyw” – Spróbujcie poszukać w domu różnych przedmiotów, rzeczy codziennego użytku, w których nazwie ukryło się sz. Jeśli macie ochotę, drogie dzieci możecie je narysować.
Miłej zabawy

WTOREK 15.12.2020

Dzisiaj zapraszam do ćwiczeń wszystkie dzieci, które mają kłopot z poprawną wymową głosek syczących czyli: s, z, c, dz.
Przypomnimy sobie GŁOSKĘ S
Na początek kilka ćwiczeń na rozgrzewkę przygotowujących buzię i język do poprawnej wymowy głoski s :
Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł.
Dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania - zabawa Tańczący płomyczek.
Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki - zawody Kto dmuchnie dalej.
Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
Aby poprawnie wymówić głoskę s ( oraz inne głoski syczące):
Język leży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
Zęby są złączone.
Wargi są szerokie, jak w uśmiechu i delikatnie rozchylone jak przy przesadnym mówieniu iiiiiiiiiiiiiiii .
Powietrze wydostaje przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.
Wymowa głoski s:
Dziecko powtarza za rodzicem:
„ Syczy mama sssss…
Potem tata sssss…
I ja syczę sssss…
Sistra Sonia sss
Brat Sebastian sss…
Pies Susełek sss…
Wszyscy razem sss…
Głoska s w sylabach: (powtarzamy)
sa, so, se, su, sy
a-sa, o-so, e-se, u-su, y-sy as,
os, es, us, ys sas, sos, ses, sus, sys sasa, soso, sese, susu, sysy
Głoska s w wyrazach - rodzic czyta, dziecko powtarza, za każde dobrze wypowiedziano słowo można zbierać punkty( guziki, fasolki, kolorowe kropki rysowane na kartce, zapisywać w dowolny sposób)
S na początku :( przykłady)
sanki, sandały, sałata, sad, sąd, seler, sekunda, syrena, sok, serek, sól, sen, sukienka, sobota, sopel, syn, syndyk, sypialnia, itp.;
S w środku: ( przykłady)
klasa, masa, osa, kasa, łysy, boso, wesele, miska, pisak, fasada, masło, kosa, piasek, rosa, itp.;
S na końcu: ( przykłady)
nos, kos, las, pas, lis, los, bas, kłos, głos, pies, gaz, głaz, długopis, adres
Zabawa „Tworzymy słowa” Zapraszam wszystkie dzieci wraz z rodzicami do zabawy
Rodzic wymawia sylabę z głoską s, np. SA ( so su, se, sy …).Zadaniem dziecka jest wymyśleć słowo, które rozpoczyna się tą właśnie sylabą np.: ( dla ułatwienia dla młodszych dzieci można wykorzystać zabawki, obrazki, w których nazwie znajdzie się dana sylaba)
SA – molot, SA– łata itd…
SO– bota…SO –pel…
SU– pełek SU- wak…
Później zamiana: dziecko wypowiada sylabę, rodzic kończy słowo. Miłej zabawy!

ŚRODA16.12.2020

Zapraszam dziś do ćwiczeń wszystkie dzieci, które mają kłopot z wymową głosek: k, g
Na początek dla przypomnienia kilka ćwiczeń na rozgrzewkę przygotowujących buzię i język do poprawnej wymowy głosek k i g:
Tył języka masuje gardło
Udajemy chrząkanie
Ziewamy przy szeroko otwartych ustach
Naśladujemy śmiech się : che,che, che
Cha, cha, cha,
Cho, cho, cho…
Chi, chi, chi,…
Aby poprawnie wymówić głoskę k:
Usta otwieramy
Czubek języka opieramy o dolne ząbki
Tył języka unosimy do podniebienia miękkiego
Głoska k w sylabach
naśladujemy kurkę: ko ko ko
kaczkę: ka ka ka
kukułkę: ku ku ku
kicię ki ki ki
Wszystkie „zwierzęta rozmawiają: ka, ko, ku, ky,ki ; ak,ok, ek, uk, ik;
aka, oko, eke, uku, ….
Głoska K w wyrazach: rodzic czyta, dziecko powtarza, za każde dobrze wypowiedziano słowo można zbierać punkty( guziki, fasolki, kolorowe kropki rysowane na kartce, zapisywać w dowolny sposób)
K na początku :( przykłady)
Kasa, Kasia, kosa, kino kowal, kot, kura, kuzyn, kopa, kara, kęs, Kamil, kochać, kupować…
K w środku: ( przykłady)
loki, soki, luka, mąka, ręka, męka, stęka, bąki , oko, okulary, mleko, makaron
K na końcu: ( przykłady)
mak, lok, sok, smok, rok, bok,
Zabawa - ZAGADKI.
Rodzic czyta dziecku zagadkę, dziecko odgaduje. Rozwiązanie zagadki może narysować
Jestem biała, szara, ruda albo czarna.
Niosę smaczne jajka, lubię dziobać ziarna. ( kura )

Choć go nikt nie uczył, bardzo ładnie mruczy.
Pośród nocnej ciszy poluje na myszy. (kot )
Po błocie człapię, kwaczę i pływam tez po rzece. Mam ładne skrzydełka ale daleko nie polecę (kaczka )
Ten biały napój daje nam zdrowie Nie możesz zgadnąć? Kotek ci powie. .. (mleko )
Łatwo mnie poznacie, gdy wspomnicie bajkę Chodziłem tam w butach i paliłem fajkę.(kot )

CZWARTEK17.12.2020

 

Dziś zapraszam do ćwiczeń wszystkie dzieci, które mają kłopot z poprawną wymową głoski r.
GŁOSKA R jest bardzo trudną głoską. Aby poprawnie ją wymawiać potrzebny jest bardzo sprawny , szybko poruszający się język oraz sporo pracy i dużo cierpliwości!
Dlatego proponuję „ STROJENIE JĘZYKA” czyli ćwiczenia
i „ powtarzanki” przygotowujących buzię i język do poprawnej wymowy głoski r :
masowanie i rozcieranie brzegów języka zębami (łap boki języka zębami i próbuje poruszać żuchwą na boki - masować język albo go lekko nagryzać) - "Zabawa w krowę",
pukanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy za górnymi zębami - "Zabawa w dzięcioła",
odklejanie czubkiem języka przyklejonej do podniebienia chrupki kukurydzianej.
zlizywanie z podniebienia przyklejonej czekolady, opłatka, dżemu itp.,
ssanie lub naśladowanie ssania cukierka - pocieramy językiem o podniebienie
kląskanie - "Zabawa w konika"
przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby (masaż języka) - "Zabawa w myszkę, która wychodzi z norki";)
zdmuchiwanie z czubka języka małych pasków papieru przy jednoczesnym wymawianiu „t”
„Powtarzanki”. Podczas wykonywania poniższych ćwiczeń zwracamy uwagę aby język unosić wysoko do podniebienia, buzia powinna być szeroko otwierana.
Naśladowanie różnych odgłosów:
Rybki – plum, plum…
Bociana – kle, kle…
Mycia - chlapu chlap…
Jazdy konnej – patataj….
szybkie wypowiadanie głoski l
szybkie, kilkukrotne powtarzanie ly,ly,ly,ly…..
energiczne, wielokrotne wybrzmiewanie: te,te,te; ty,ty,ty; de,de,de; dy,dy,dy
śpiewanie różnych/ulubionych melodii na sylabach: la,la,la…lo,lo,lo…;le,le,le…;lu,lu,lu…;ly,ly,ly
coraz szybsze, wielokrotne powtarzanie: laloleluly, laloleluly
powtarzanie: bda, bdo, bde,bdu,bdy; pta, pto,pte, ptu, pty; pta, pty
energiczne powtarzanie d,d,d,d,d,d,d,d
szybkie powtarzanie teda-teda, tede-tede, tedo-tedo, tedu-tedu, tedy-tedy….
Recytacja rymowanki z głoską „t” wymawianą z językiem uniesionym wysoko do podniebienia:
„ Kto to tutaj tak tupie
To tato tutaj tak tupie
Ach, to tato tutaj tak tupie!
Zadanie na kilka najbliższych dni
Proponuję, aby podczas codziennego mycia ząbków „drapać” szczoteczką język. Drapiemy z góry, z boków i od dołu.
Miłej zabawy !

PIĄTEK18.12.2020

Zapraszam dziś do ćwiczeń rozwijających mowę i komunikację najmłodsze dzieci wraz z rodzicami. Aby mowa dziecka rozwijała się poprawnie muszą działać sprawnie aparat oddechowy, artykulacyjny i słuchowy. Dlatego też poprzez codzienne ich usprawnianie możemy wspomagać rozwój mowy maluchów. Zachęcam do wspólnej zabawy!
Propozycje zabaw :
Zabawa wywoływanie zwierzątka: dziecko gdzieś się chowa,
Rodzic: wywołuje zwierzątko, np.: kotek
Dziecko: głośno i tak wyraźnie jak potrafi mówi miauuu, rodzic szuka dziecka po głosie. Tak z kolejnymi zwierzątkami ( piesek, kura, kaczka,indyk, myszka konik itd…)
Wspólne czytanie wierszyków, rodzic czyta, dziecko naśladuje odgłosy.
Propozycje wierszyków w załączniku „WIERSZ”.
„ Mniam”- smakowite zabawy:
Zlizywanie czekolady, chrupka kukurydzianego z podniebienia.
Zjadanie słonych paluszków bez użycia rąk.
Chrupanie marchewki, lub jakiś twardych owoców .
Picie przez słomkę gęstych soków owocowych lub jogurtu.
Ssanie miękkiego cukierka z otwartą buzią.
Przeżuwanie czegoś pysznego jedzenia umówioną stroną.
Miłej zabawy!