Zdalne nauczanie 29.03 - 31.03.2021.

Temat: Ćwiczenia układu przedsionkowo-proprioceptywnego z uwzględnieniem hamowania ruchu,
wydłużaniem uwagi słuchowej oraz czuciem przestrzeni.

 

1.     Ćwiczenia wstępne:

- wyczuwanie własnego ciała – dotykanie i masowanie różnych części ciała połączone z nazywaniem poszczególnych części ciała, np. ręki, brzucha, pleców, nóg. Można opukiwać lub masować ręce, nogi, policzki.

- bieganie – rozpoczęcie na komendę „start” i nagłe zatrzymanie się na hasło „stop”.

- chodzenie w określony sposób – idziemy, głośno tupiąc jak słoń; idziemy w podporze tyłem jak rak, skaczemy jak zajączki; czołgamy się jak żołnierz; idziemy na czworakach jak pies; rozkładamy ręce do boku i lecimy jak ptak.

 

2.     Ćwiczenia właściwe:

- biegam wokół piłek – rozkładamy dwie piłki (lub inne zabawki) na podłodze tak, aby między nimi mogło przebiec dziecko. Następnie prosimy, aby dziecko biegało wokół piłek (np. jak po torze w kształcie ósemki). Gdy mówimy „start”, dziecko biegnie. Gdy mówimy „stop”, dziecko powinno się zatrzymać. Zabawę można modyfikować – można poruszać się wokół piłek na czworakach, pełzając, chodzić jak raczek, chodzic tyłem lub bokiem. Komendę również można zmieniać na inne dźwięki, np. hasło „start” będzie oznaczało klaśnięcie w ręce, a hasło „stop” – tupnięcie nogą.

- Zabawa „tańczę, gdy gra muzyka” – włączamy dziecku jego ulubioną piosenkę. W momencie, gdy muzykę słyszymy, dziecko porusza się w określony sposób (np. tańćzy/ skacze/ turla się na dywanie). Gdy muzyka przestanie grać, zadaniem dziecka jest utrzymanie nieruchomej pozycji, jak głaz.

- Domowy tor przeszkód – rozkładamy na dywanie poduszki, koce, kołdrę i miskę tak, aby tworzyły drogę. Przedmioty te to „wyspy”, po których przechodzi dziecko. Na każdej „wysepce” dziecko powinno się zatrzymać i tupać lub wycierać nogi jak o wycieraczkę. W trudniejszej wersji (dla dzieci starszych 5-6 lat) można dać dzieciom piłkę, z którą przechodzą po wyznaczonym torze.

 

3.     Ćwiczenia na zakończenia:

- wyciszenie – kładziemy się na podłodze, zamykamy oczy i uspokajamy oddech. Ręce mogą być położone wzdłuż ciała lub na brzuchu.

- masażyki – dziecko kładzie się na brzuchu. Rodzic kolistymi ruchami masuje plecy, ręce, nogi oraz głowę dziecka.