Zdalne nauczanie 29.03 - 31.03.2021.

TEMAT TYGODNIA: ZBLIŻA SIĘ WIELKANOC

 

 

Kochane BIEDRONKI i ich rodzice!!

Zamieszczamy Proponowane zajęcia i zabawy zgodne z podstawą programową do wykonania z dzieckiem w domu

 

Poniedziałek 29.03.2021r

Zaczynamy!

1.„Kura i kurczęta” – zabawa ruchowo- naśladowcza.

 Rodzic- kura, rozkłada na dywanie sylwety pisanek (mogą być różne płaskie przedmioty) między którymi porusza się swobodnie podczas muzyki, dziecko - kurczątko naśladuje swoją mamę porusza się tak samo, mile widziana zmiana ról.

2. „Tradycje wielkanocne” - rozmowa z dzieckiem, analiza filmiku, które dzieci obejrzały, lub innego utworu wg. pomysłu rodziców. Poniżej zamieszczamy link do takiego filmiku. Źródło YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

 

3„Skąd się biorą jajka?” – zachęcamy do  obejrzenia poniższego filmiku jako wprowadzenia do tematu dnia. Źródło YouTube.  

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A 

 „Gotowane i surowe” – zabawa badawcza.

Proponujemy kilka przykładów, prostych doświadczeń do wykonania z dzieckiem w domu.

1 Doświadczenie: zalewamy w dużym naczyniu jajko kurze wrzącą wodą i pytamy dziecko, czy wie, co się stanie.

Informuje, że na rozwiązanie trzeba będzie poczekać. Jeśli jajo nie było zbyt zimne, na koniec zajęć powinno mieć całkowicie ścięte białko i półpłynne żółtko.

2 Doświadczenie: rodzic stawia przed dzieckiem trzy słoiki z wodą oraz pojemniki z solą i cukrem, a następnie pyta, czy jajko unosi się w wodzie.

Po udzieleniu odpowiedzi dziecko sprawdza swoje przypuszczenia – wkłada jajko do wody.

Kiedy jajko tonie, rodzic prosi o wykonanie kolejnej próby, gdyż słyszał, że podobno w osolonej lub posłodzonej wodzie jajko będzie pływać.

 Do jednego słoika wsypują kilka łyżek soli, a do drugiego – cukru.

Po wymieszaniu wkładają jajo i sprawdzają, w którym słoiku utrzymuje się ono na powierzchni.

 

3 Doświadczenie: wcześniej rodzic przygotowuje dwa jajka i  jedno jajko gotuje. Dziecko ogląda dwa jaja i starają się odgadnąć: które jest surowe, a które gotowane – bez ich rozbijania.

Jeśli nie potrafią wskazać, rodzic podpowiada, że ugotowane jajo szybciej się toczy i kręci od surowego. Dziecko toczy oba jaja, kręci nimi.

Po wytypowaniu, które jajko jest surowe, a które gotowane, rodzic rozbija je, by potwierdzić przypuszczenia dzieci.

Po stłuczeniu skorupek dziecko ogląda surowe i ugotowane jajo od środka – poznaje budowę, nazywa i wskazuje: żółtko, białko, błonę, skorupkę oraz porównują je.

 Na koniec ogląda jajko, które na początku zajęć było zalane wrzątkiem. Wspólnie z rodzicem obiera jajko ze skorupki, porównują z surowymi i gotowanymi na twardo.

 

4. „Na zdrowie” – degustacja jaj na twardo z sosem jajecznym (majonezem) i szczypiorkiem.

Przedszkolaki razem z rodzicem nakrywają stół  do posiłku, myją szczypiorek, smarują chleb masłem.

Dostają po jednym ugotowanym i wystudzonym jajku.

Każdy samodzielnie je obiera i kroi na plasterki w gilotynce do jaj, układa na kromce chleba z dodatkiem majonezu.

Na koniec przedszkolaki ozdabiają kanapki pokrojonym przez rodzica szczypiorkiem i jedzą. Im większy będzie ich udział w przygotowaniu dania, tym chętniej go skosztują.

 

5.  „Pokoloruj obrazek”- wybierz sobie dowolny obrazek, na którym będzie jajko i pokoloruj. Poniżej podajemy link do strony z kolorowankami, gdzie można wydrukować nie tylko świąteczne kolorowanki.

https://www.e-kolorowanki.eu/

 

6. „Wydmuszki na start” – ćwiczenia oddechowe.

 Dmuchanie z różnym natężeniem na piłeczki do tenisa stołowego. Rodzic prowadzi zabawę, wyjaśnia, dzieci wykonują polecenia.

Każde dziecko otrzymuje „wydmuszkę” – piłeczkę do tenisa stołowego (można je wcześniej pokolorować). Para rodzic – dziecko siada przy stole, po przeciwnych stronach. Dzieci kładą piłeczki blisko brzegu stołu, przy którym siedzą. Na hasło, np.: Wydmuszki startują! – zaczynają dmuchać na piłeczkę w ten sposób, by zderzyła się z „wydmuszką” partnera. Reszta domowników dopinguje i liczy, ile było zderzeń.

Następnie rozgrywany jest „mecz wydmuszkowy”.

Powodzenia! Życzymy udanej zabawy.

 

 

 Wtorek 30.03.2021

Zaczynamy!

1.Dzisiaj zaczniemy od zabawy muzyczno -ruchowej pt.  „Głowa, ramiona, kolana, pięty”  
oto link do piosenki  Źródło YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E

2. Rozwiążcie wspólnie zagadki wielkanocne:

 

1. Ma cztery nogi, stoi jak wryty. Na święta białą serwetą przykryty?
2. Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała?
3. Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni?
4. Twardą skorupką z wierzchu okryte, za to śniadanie jest znakomite?
5. Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze?
6. Białe, złote, malowane i kraszane i pisane. Na Wielkanoc darowane?
7. Jak się nazywa pan w kurniku, co ciągle woła ku-ku ryku?
8. Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem i grzyby przyniesie z lasu?
9. Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą?

 

3. „Wielkanocne rachunki”zabawa matematyczna

„Pisanki”-liczenie i ustalanie, ile jest razem.

Rodzic umieszcza sylwety pisanek (mogą być wycięte z kolorowego papieru albo plastikowe jajeczka) a dzieci układają na dywanie i przeliczają: - układamy 3 pisanki i dokładamy jeszcze 1. Policz ile jest razem?

 - układamy 4 pisanek i dokładamy jeszcze 2. Policz ile jest razem?

 - układamy 5 pisanek i dokładamy jeszcze 1. Policz ile jest razem? Itd.

 

4.  „Piekły dzieci mazurki” – przyporządkowywanie elementów do zbiorów według instrukcji.
Rodzic prezentuje dzieciom zdjęcia (np. wycięte z kolorowej prasy kobiecej) wielkanocnych wypieków: babki, sernika i mazurka.

Układa je w widocznym miejscu, wspólnie z dziećmi omawia ich wygląd, rozmawia na temat składników, z jakich te ciasta przygotowano.

Wspiera dzieci w wymienianiu podstawowych produktów potrzebnych do przyrządzenia ciasta, (np. z gazetek reklamowych) produktów spożywczych: cukru, mąki, śmietany, jajek, twarogu, czekolady, masła itd.

Następnie otwiera i prezentuje książkę kucharską z przepisami kulinarnymi i proponuje „upieczenie” babki, sernika lub mazurka.

 Zabawa polega na zebraniu wszystkich składników potrzebnych do upieczenia ciasta i naklejeniu ich na karton.

Celem jest dokładne odtworzenie rodzajów produktów i ich ilości, czyli ułożenie zbioru produktów potrzebnych do wykonania danego ciasta.

Rodzic ma przygotowane przepisy na ciasta w wersjach uproszczonych, zawierających wyłącznie podstawowe składniki: babka: 4 jajka, 1 szklanka cukru, 2 szklanki mąki,1 kostka masła, 3 łyżki rodzynek

sernik: 3 jajka, 2 szklanki cukru, 1 szklanka mąki, 1 kostka sera, 2 łyżki suszonych moreli; mazurek: 2 jajka, 1 szklanka, cukru, 1 szklanka mąki, 1 śmietana, 1 czekolada, 2 łyżki migdałów.

 

5. „Zabawy z jajkiem” – rodzic przygotowujemy dziecku jajko na twardo i łyżkę stołową. Zadaniem dziecka jest :                                                                                        

--- z jajkiem położonym na łyżce, pokonać slalomem wyznaczony wcześniej odcinek - omijając ułożone na podłodze w odpowiednich odległościach maskotki.
--- tworzymy linię (np. z taśmy do malarskiej) zadaniem dziecka jest przejść po linii dokładając do palców prawej stopy piętę lewej stopy (za kolejnym razem może być zadanie wykonywane na czas)                                                                                                                              
--- układamy na podłodze kilka gazet, zadaniem dziecka jest chodzenie po gazetach z jajkiem na łyżce nie dotykając podłogi.4 kartki papieru w odpowiedniej dla dziecka odległości, tak aby przeszło z kartki na kartkę nie dotykając podłogi.                                   
--- zrobić 5 przysiadów z jajkiem na łyżce  (miła widziana zmiana ról, dz. podaje sygnał do startu, r. wykonuje zadania)     

                                                                                                                          

6. „Wielkanocny obrus” – zabawa plastyczna.

Dziecko otrzymuje duży arkusz białego papieru oraz pokrojone części ziemniaka, które

posłużą do wykonania stempli.

Dziecko maluje farbkami obraną część ziemniaka farbką i odbija na białym kartonie, tworząc tym samym wzory na świątecznym obrusie.

 

7. „Taniec kurcząt w skorupkach”- improwizacje taneczne do utworu Modesta Musorgskiego. Dzieci mogą według własnej inwencji twórczej np. machać skrzydełkami /rękoma/, obracać się wokół własnej osi, dobierać się w pary z rodzeństwem lub z rodzicem, mówić pi ,pi, pi itp.

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

 

 WTOREK JEST DNIEM, W KTÓRYM MAMY ZAJĘCIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO.

Dzisiaj również o tradycjach Wielkanocnych

Zapraszam na filmik:

https://youtu.be/mJNCAJGYhxo

część II: https://youtu.be/4Ziqn5yNEY4

 

 

 

Środa 31.03.2021.

Zaczynamy!

  

1. „Sen kurki” – masażyk relaksacyjny na pleckach domowników 

Stara kurka mocno śpi o jajeczkach sobie śni: 

Śniła jej się pisaneczka cała w kolorowych kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki) 

Była też w paseczki (rysujemy paseczki) 

I w wesołe gwiazdeczki (rysujemy gwiazdki i uśmiech) 

Na jednej malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki) 

Na drugiej, żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek) 

Nagle słychać krzyk w kurniku Kogut pieje: - ku-ku-ry-ku! ( ostukujemy paluszkami plecy) 

Stara kurka się zbudziła raźno z grzędy zeskoczyła (obie dłonie kładziemy na plecach i naprzemiennie oklepujemy.

 

 

2. Słuchanie fragmentu bajki pt.: „O kurce Złotopiórce i kogutku Szałaputku” E.Szelburg– Zarembiny. 

Za siedmioma łąkami, za siedmioma polami był sobie dziad i baba. Dziad miał kogutka Szałaputka, a baba miała kurkę Złotopiórkę. 

Kogutek Szałaputek co rano piał ku–ku–ry–ku! A kurka Złotopiórka co rano znosiła śliczne, duże, białe jajko.
Wieczorem kogutek Szałaputek i Kurka Złotopiórka chodzili razem na spacer. Spacerowali sobie drogą, noga za nogą...Czasem szli łąką albo lasem.
A raz poszli w pole. Na polu kogutek Szałaputek i kurka Złotopiórka znaleźli kłosek pszenicy.— Ku–ku–ry–ku! — mówi kogutek Szałaputek. —
Najemy się porządnie pszenicznych ziarnek.— Ko–ko–ko! — mówi kurka Złotopiórka. — Zanieśmy te ziarnka do domu.
Dziad zmiele je na pszenną mąkę, a baba z tej mąki upiecze pszenną bułkę.— Ki–ki–ry–ku! — krzyknął skąpy i łakomy kogutek. — Nie nośmy nic dziadowi i babie.
Sami zjedzmy !I zaczął łapczywie dziobać ziarnka. Widzi to kurka Złotopiórka i przestrzega kogutka Szałaputka:— Uważnie łykaj. Bo kogutek Szałaputek łyk–łyk! po dwa ziarnka na jeden raz łyka.— Po jednym ziarnku łykaj, po jednym! — przestrzega mądra kurka Złotopiórka. A kogutek Szałaputek nie słucha — po dwa łyka.— Po jednym! — krzyczy kurka. Po dwa łyka kogutek.— Po jednym! — kurka prosi. Kogutek swoje. Łyk–głdyk! — zakrztusił się. Masz ci los! Upadł kogutek Szałaputek jak długi. Upadł koło drogi, zamknął oczy, podkurczył nogi. Ani tchnie. Niewiele myśląc biegnie kurka Złotopiórka do morza po ratunek.— O mój Boże! Morze, morze, daj wody!— Komu wody?— Kogucikowi Szałaputkowi, bo kogutek Szałaputek jak nieżywy, wpadł w pokrzywy, ani tchnie! Morze dało wody kogucikowi Szałaputkowi. Kogutek Szałaputek napił się. Łyk-głdyk! przełknął dwa ziarnka, co mu w gardle uwięzły, i zdrów, żywy wyskoczył z pokrzywy.— Ku–ku–ry–ku! — zapiał kogutek Szałaputek dobrej kurce Złotopiórce. Wielkanoc
 

— Ki–ki–ry–ku! — zapiał dziadowi i babie.— Na zdrowie! — odpowiedzieli mu dziad, baba i kurka Złotopiórka. 

3. Rozmowa na temat bajki: 

- Kto żył za siedmioma łąkami i za siedmioma polami? 

- Co miał dziad i baba? 

- Jak kogutek Szałaputek wraz kurką Złotopiórka spędzali wolny czas? 

- Co znaleźli na polu? 

- Co postanowił zrobić z ziarnami pszenicy kogutek Szałaputek, a co kurka Złotopiórka?    - Co przydarzyło się kogutkowi Szałaputkowi podczas jedzenia? 

- Kto pomógł kogucikowi? 

- Czy należy tak postępować jak kogutek Szałaputek i dlaczego?  

4. Ćwiczenia artykulacyjne: naśladowanie głosów ptaków. 

Przy pomocy rodziców dzieciaczki naśladują dźwięk oraz wykonują ruch poniższych ptaszków. 

bocian - rozgląda się wokoło i głośno klekoce – kle, kle (ręce wyprostowane do przodu tworzą dziób bociana i „klaszczą”, naśladując klekotanie), 

kukułka - siada na gałązce i głośno kuka – ku-ku, ku-ku (ręce tworzą małe skrzydełka, dzieci naśladują kukanie), 

kaczka - rozgląda się wokoło i głośno kwacze – kwa, kwa (ręce w bok z jednoczesnym poruszaniem się w różnych kierunkach w pokoju, naśladując kwakanie).

Miłego dnia!