Zdalne nauczanie 7.04.-9.04.2021.

 

07.04.2021r
Temat: POWIETRZE
PROPOZYCJE ZAJĘĆ

 

1. Dzień dobry na początek wysłuchajcie proszę piosenki o żywiołach:
https://www.youtube.com/watch?v=nC2eTwD0MTA&list=RDnC2eTwD0MTA&start_radio=1

 

CZTERY ŻYWIOŁY

 

Powietrze, woda, ogień i ziemia

Choć nasze życie ciągle się zmienia

Esencja świata, żywioły cztery

Potężne siły trzymają stery

Oto mój żywioł oto powietrze

Przybywaj do nas szalony wietrze

Bywam gwałtowna i swego pewna

Choć delikatna, ulotna i zwiewna

Potrafię koić jak górski strumień

Potężna siłą również być umiem

To, co wam powiem nie jest odkryciem

Woda jest siłą, woda jest życiem

Ogień to światło, ciepło nam daje

Choć z nim bezpiecznie to słowo daję

Może się zdarzyć, że w jednej chwili

Żywioł potężny mocno cię zmyli

Chociaż dokoła wszystko się zmienia

Stateczna zawsze zostaje ziemia

Daje moc życia, daje oparcie

Dzisiaj śpiewamy o tym otwarcie

Cztery żywioły to nasze moce

Przez dni słoneczne i ciemne noce

Dzięki harmonii życie tworzymy

Dla dobra świata siły łączymy

 

2. Ćwiczenia oddechowe: proszę nadmuchajcie balon, zobaczcie ile powietrza się w nim zmieści, czy trudno jest go nadmuchać, sprawdźcie co się stanie jak szybko wypuścicie powietrze z balonu, a co będzie jak będziecie powietrze wypuszczać powolutku, na koniec tego zadania pobawcie się balonikiem.

 

3. A teraz zabawa badawcza sprawdzimy gdzie znajdziemy powietrze:

 

- zanurzanie zakręconej plastikowej butelki w wodzie

 

- dmuchanie przez rurkę do miski z wodą – bąbelki

 

- robienie baniek mydlanych

 

- nakrywanie palącej się świeczki szklanym naczyniem – wysnuwanie wniosków dotyczących właściwości powietrza

 

4. „Powietrzna wędrówka” – posłuchajcie opowiadania logopedycznego E. Kaczanowska – proszę aby dzieci wykonywały ćwiczenia logopedyczne, ilustrujące treść opowiadania.

 

Powietrzna wędrówka

 

Powietrze wędrowało po niebie, wywołując swoją wędrówką przyjemne podmuchy wiaterku.(bierzemy głębokie, powolne wdechy nosem i robimy powolne długie wydechy ustami)
Wędrując, witało się z każdą napotkaną chmurką. (wypychamy językiem policzki i wargi
w różnych miejscach)
Wśród chmur zobaczyło latawiec. (wysuwamy język i przesuwamy nim z jednego kącika ust do drugiego)
Potem pojawił się balonik. (nadymamy policzki)
Balonik robił się coraz mniejszy i mniejszy,
bo odlatywał coraz dalej i dalej…
 (powoli wypuszczamy powietrze z nadętych policzków)
Podmuchy wiatru przebudziły wiatrak. (wysuwamy język i kręcimy kółka)
A powietrze wędrowało dalej – to w dół, to w górę… (oblizujemy dolną i górną wargę)
Nadymało żagiel łódki raz z jednej, raz z drugiej strony. (naprzemiennie nadymamy jeden i drugi policzek)
Łódka zaczęła się bujać na falach, (przesuwamy żuchwę w lewo i w prawo)
a wiatr zaczął gonić fale. („falujemy” wysuniętym językiem)

 

 

 

5.Sprawdźmy czy możemy malować powietrzem? – wykonajcie  pracę plastyczną przez zabawy plamą. Aby stworzyć taki obraz należy na kartce zrobić kolorowe plamy farbą plakatową i rozdmuchać je za pomocą słomki, im więcej kolorów użyjecie tym piękniejszy będzie rysunek.

 

Miłej zabawy i do jutra, pozdrawiamy

 

08.04.2021r
Temat: WODA
PROPOZYCJE ZAJĘĆ

 

1. Proszę o przeczytanie dziecku zagadki:

 

 „Służy do mycia , służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia”

 

2. Przypomnijcie sobie poznaną wczoraj piosenkę:

 

https://www.youtube.com/watch?v=nC2eTwD0MTA&list=RDnC2eTwD0MTA&start_radio=1

 

3.A teraz zabawcie się w prawdziwych badaczy, przygotujcie  proszę wodę w szklanym naczyniu
- obserwacja wody / określcie kolor, wygląd, stan skupienia /
- wąchanie wody / określcie zapach/
- próbowanie wody / określcie smak /

 

4. „Cztery żywioły” – zabawa ruchowa z wierszem –proszę rodziców o odczytywanie wiersza wraz z instrukcjami. Następnie dzieci wykonują czynności naśladując rodzica.

 

Zapraszamy wszystkie dzieci (tworzymy koło i maszerujemy po obwodzie koła, dywanu)
do naszego koła,
do zabawy przy wierszyku
o czterech żywiołach.

Ziemia jest okrągła 
(obracamy się wokół własnej osi dalej maszerując po obwodzie koła)
i wciąż się obraca;
to właśnie dlatego
dzień po nocy wraca.

Ziemia kręci się wesoło, 
(obracamy się wokół własnej osi)
ogień podskakuje, 
(podskakujemy)
woda, płynie, płynie, płynie,
 (naśladujemy rękoma ruch fal)
a wiatr pogwizduje. 
(układamy usta „w dziubek” i wydychamy powietrze – próbujemy gwizdać)

Ogień zagotuje 
(maszerujemy po obwodzie koła)
wodę na herbatę
i ogrzeje zimą
małą, górską chatę.

Ziemia kręci się wesoło, 
(obracamy się wokół własnej osi)
ogień podskakuje, 
(podskakujemy)
woda, płynie, płynie, płynie, 
(naśladujemy rękoma ruch fal)
a wiatr pogwizduje. 
(układamy usta „w dziubek” i wydychamy powietrze – próbujemy gwizdać)


Płynie woda w rzece 
(maszerujemy po obwodzie koła)
i w leśnych strumieniach,
jesienią jest deszczem,
zimą w śnieg się zmienia.

Ziemia kręci się wesoło,
 (obracamy się wokół własnej osi)
ogień podskakuje, 
(podskakujemy)
woda, płynie, płynie, płynie, 
(naśladujemy rękoma ruch fal)
a wiatr pogwizduje.
 (układamy usta „w dziubek” i wydychamy powietrze – próbujemy gwizdać)


Powietrze to wietrzyk, 
(maszerujemy po obwodzie koła)
co rozgania chmury.
Jak wieje za mocno,
szaleją wichury.

Ziemia kręci się wesoło, 
(obracamy się wokół własnej osi)
ogień podskakuje, 
(podskakujemy)
woda, płynie, płynie, płynie, 
(naśladujemy rękoma ruch fal)
a wiatr pogwizduje. 
(układamy usta „w dziubek” i wydychamy powietrze – próbujemy gwizdać)

 

 

 

5. „Czy to też woda ?”, przygotujcie kostki lodu oraz gorącą wodę
- oglądanie kostek lodu / określanie temperatury, wyglądu, zmian zachodzących pod wpływem ciepła
- obserwacja pary wodnej i jej skraplania poprzez przyłożenie np. lusterka /opisywanie wyglądu/

 

6. „Powódź” – zabawa ruchowa na dywanie. Proszę o puszczenie muzyki dziecku, w czasie gdy leci muzyka dziecko swobodnie tańczy na dywanie na hasło POWÓDŹ – dziecko szuka bezpiecznej przystani np. wchodzi na krzesełko, fotel, tapczan.

 

7. Na koniec wykonajcie proszę zadanie z załącznika. (karta pracy WODA)

 

Miłej zabawy, pozdrawiamy.

 

 

09.04.2021r
Temat: ZIEMIA
PROPOZYCJE ZAJĘĆ

1. Na początek proponuję abyście zobaczyli film o kosmicie UBU:

https://www.youtube.com/watch?v=Pp_zeQXXaY8

Odpowiedzcie na pytania:

- Jak ma na imię kosmita?

-  O czym rozmawia z Polą?

-  Kto mieszka na Ziemi?

-  Jak wygląda ziemia?

2. A teraz zapraszam do zabawa : Krecia robota (Joanna Wołoch)

Kret pod ziemią tunel drąży, dzieci kręcą „młynek” dłońmi

cały ranek w kółko krąży. obracają się wokół własnej osi

Kopiec wielki usypany, stają na palcach i robią nad głową „daszek”

kret pod ziemią wciąż schowany. kucają i zasłaniają twarz rękami

„O, dżdżownica!” – krzyknął śmiało, udają zaskoczenie

nagle jeść mu się zachciało. Mlaskają

Teraz w norze odpoczywa kładą się na dywanie

 I pod ziemią się ukrywa. zasłaniają głowę dłońmi

 

3.  Jakie tajemnice skrywa Ziemia? – zapoznanie z warstwami Ziemi . Będą nam potrzebne następujące rzeczy: plastelina; podkładki; żyłka; plansza z warstwami Ziemi( w załączniku) Proszę dziecku dać dziecku kawałek plasteliny w kolorze jasnym żółtym (żółta wymieszana z białą), ciemnym żółtym, pomarańczowym, brązowym, niebieskim i zielonym oraz podkładkę. Proszę pokazać dziecku  planszę z warstwami Ziemi i je omawiać, a następnie wraz z dzieckiem  stworzyć  model, za każdym razem wyjaśniając, jaką warstwę właśnie wykonujecie. Wykonanie: Rozpoczynamy od formowania jasnej żółtej kulki, która będzie imitować jądro wewnętrzne Ziemi. Następnie pokrywamy ją warstwą koloru ciemnożółtego– jądro zewnętrzne Ziemi, kolejna warstwa pomarańczowa– płaszcz, brązowa– skorupa, pomieszany niebieski z zielonym – litosfera. Po utworzeniu kuli przecinamy ją naprężoną żyłką( ewentualnie nożem) na pół i widzimy przekrój Ziemi.

 

4. Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, ogień” – dziecko porusza się po pokoju zgodnie z hasłami: Ziemia!– maszeruje; Woda!– kładzie się i naśladuje pływanie; Ogień! szybko wskakuje na podwyższenie np. krzesło, fotel, kanapę. Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając kolejność haseł.

 

5. ,,Cztery żywioły”- wykonanie karty prac– dzielimy na sylaby nazwy żywiołów i zamalowujemy tyle kółeczek ile sylab ma dany wyraz.( karta pracy w załączniku)

 

Miłej zabawy i pozdrawiamy oraz życzymy miłego weekendu.