Zdalne nauczanie 7.04.-9.04.2021.

 

Zabawy dla 4-5-latków z grupy  Motylki

ŚRODA 07.04.2021.

„Wzorki z przypraw” Jeżeli mama pozwoli przygotujcie przyprawy{ ziele angielskie , liście laurowe, goździki, ziarna słonecznika, dyni} z tych przypraw i ziaren ułóżcie wzory, można naklejać dowolnie wg inwencji  i pomysłu dziecka. Zwracamy uwagę na czystość podczas pracy z klejem. Przyjemnej zabawy!

Zabawa ruchowa „Lis i gąski” Wybieramy liska – dziecko które będzie goniło, reszta dzieci rodzeństwo może byś gąskami. Na hasło gąski na łąkę- dzieci gąski chodzą gęsiego, ( kucamy, i na krótkich nóżkach spacerujemy, nasze ręce są skrzydełkami), na hasło „ uwaga lis się skrada” uciekamy . Można wyznaczyć miejsce bezpieczne w domu które będzie azylem dla gąsek. Złapana gąska staje się liskiem. Zabawę należy powtórzyć.

Zabawa” Cicho- głośno” Zabawa polega na powtarzaniu wybranych słów , lub zdania cicho, szeptem , później coraz głośniej, następnie znowu cichutko. Szła mróweczka przez zielony las… i cichutko zaśpiewała tak: la,la,la,la,lalalalala….

 

Posłuchajcie piosenki „Siwa chmurka”

https://youtu.be/h4P9ammTc1w

Małe dzieci mrużą już oczka
Małym dzieciom już chce się spać
Już do okien zagląda nocka
Będzie nam cicho śpiewać i grać

Siwa chmurka po niebie płynie
Siwy ptaszek za oknem śpi
Mały świerszczyk zasnął w kominie
Zaśnij dziecinko, zaśnij i Ty

Małe dzieci mrużą już oczka
Małym dzieciom już chce się spać
Już do okien zagląda nocka
Będzie nam cicho śpiewać i grać

Siwa chmurka po niebie płynie
Siwy ptaszek za oknem śpi
Mały świerszczyk zasnął w kominie
Zaśnij dziecinko, zaśnij i Ty
Zaśnij dziecinko, zaśnij i Ty

Siwa chmurka…

Powiedzcie jakie wyrazy kojarzą wam się z ciszą , i hałasem….

Porozmawiaj z rodzicami co robicie w dzień?, a co w nocy?

Kiedy Śpimy, a kiedy się bawimy?, Kto nie śpi w nocy? Czy znacie zwierzęta ptaki które polują i są aktywne w nocy?, a które w dzień?

Poszukajcie w książkach, atlasach zwierząt ,,,,,Wspólne ustalanie . które zwierzęta jaką prowadzą aktywność.

Zabawa ruchowa” Sowy polują, sowy śpią” Dzieci biegają po pokoju ,na hasło „Sowy zasypiają” przykucają, na hasło ”sowy polują” biegają znowu.

 

Próby śpiewania wspólnie  kołysanki Dzieci mogą usypiać ulubioną lalkę lub pluszaka.

https://youtu.be/0XyvgK3x8aM

Zabawy w ogrodzie-

 Malowanie kredą na chodniku.” Gwiazdozbiory”.

Jeżeli macie skakankę spróbujcie poćwiczyć przeskoki przez skakankę

 

Czwartek 08.04.2021

 

Co jest za szybą?” Dzieci podchodzą z rodzicem do okna. Rodzic wymawia głoskę/literę. Dziecko stara się odnaleźć i wskazać coś, czego nazwa rozpoczyna się od podanej głoski/litery.

Pośpiewajmy razem:

https://www.youtube.com/watch?v=MqrAV8D2zMg 

Dziurki” Rodzic wycina dziurkaczem dziurki w sztywnym papierze (bloku technicznym). Dzieci otrzymują podziurkowaną kartkę i kawałki kolorowej włóczki. Przewlekają włóczkę przez dziurki.

Kostki” zabawa matematyczna . Dzieci kolejno rzucają kostką do gry. Każdy po wyrzuceniu określonej liczby oczek wykonuje zadanie, np.: Przynieś 5 kredek. Podskocz 3 razy. Podaj 2 nazwy zwierząt mieszkających w lesie.

Piesek i noc”

Jak wiadomo, po nocy przychodzi dzień, a kiedy przeminie dzień, nadchodzi noc. I tak było zawsze. Ale mały pluszowy Piesek zażyczył sobie pewnego ranka, że chce nocy właśnie teraz. Takiej prawdziwej, z księżycem i gwiazdami! – Hej hop! – zawołał rozbawiony Trampolinek. – Musisz poczekać, bo Ziemia nie może obracać się szybciej. – Nie będę czekał, hau, hau – powtarzał Piesek. – Idę poszukać nocy. I pomaszerował przed siebie. Zastanawiał się, kogo by tu zapytać o drogę. Zawołał do promieni słonecznych: – Promyki, promyki, gdzie jest noc? Ale promyki nie słyszały, bo były bardzo zajęte. Musiały ogrzać i oświetlić mnóstwo miejsc. Jak to robiły każdego dnia. Potem zapytał wiatru, ale wiatr pokręcił się, pokręcił, zaszumiał po swojemu, bo myślał, że piesek żartuje i pomknął gdzieś daleko. Piesek poszedł dalej. Nagle zobaczył stadko szpaków, które kąpało się w kałuży. Przez chwilę przyglądał się wesołej zabawie, a potem zapytał: – Szpaki, szpaczki, czy wiecie, gdzie jest noc? – Nie wiemy, ale może sowa ci powie, bo ona bardzo lubi noc. Pobiegł szczeniaczek do lasu, by odnaleźć drzewo, w którego dziupli mieszkała sowa. – Sowo, sowo, czy wiesz, gdzie jest noc? – Oczywiście, że wiem, hu, hu, hu – wymądrzała się sowa. – Na drugiej półkuli. – Czy to daleko, hau, hau? Sowa uśmiechnęła się do Pieska. – Daleko, daleko. Lepiej wracaj do przedszkola, a noc sama cię odnajdzie. – Ja pierwszy ją odnajdę! – upierał się Piesek. – Polecę do niej samolotem. – Hu, hu, hu, jak sobie chcesz – wzruszyła sowa ramionami. – Tylko zanim dotrzesz na miejsce, to tam już będzie dzień. – Idę się spakować i pożegnać z przyjaciółmi, hau, hau. Pomerdał zadowolony ogonkiem i pobiegł do przedszkola. Po drodze spotkał prawdziwego psa Reksa, który kopał dołek obok dołka. Reks zauważył pluszowego kuzynka i zaszczekał: – Może byś mi pomógł znaleźć kość, którą gdzieś tu zakopałem? Póki jeszcze świeci słońce i wszystko widać. Piesek ochoczo zabrał się do pracy i po chwili razem wykopali wielką starą kość. Potem znowu ją zakopali i szczeniaczek pomaszerował do przedszkola. A tymczasem wokoło zaczęło robić się szaro. Kiedy Piesek dotarł na przedszkolne podwórko, nastała noc. Taka, jakiej szukał – z księżycem i gwiazdami. Przed drzwiami czekał na pieska Trampolinek. – Trampolinku, Trampolinku, widzisz, jednak znalazłem noc, hau, hau i nie muszę nigdzie lecieć. – Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Bardzo się cieszę, choć zajęło ci to cały dzień. 

Dzieci odpowiadają na pytania:

-Czego szukał Piesek?

- Kogo pytał o drogę?

-Jakie ptaki kąpały się w kałuży?

- Dlaczego sowa nie wierzyła, że Piesek odnajdzie noc?

-Jak długo Piesek szukał nocy?

Słońce wstaje, słońce śpi” zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa . Dzieci naśladują swoim ciałem słońce. Z pozycji na klęczkach wstają, ustawiając się wysoko na palcach na znak wschodzącego słońca. W tej pozie zostają, dopóki nie usłyszą dźwięku trójkąta. Na sygnał kulą się – słońce zachodzi.

Zegar pór roku”

Rodzic rozkłada na dywanie obrazki przedstawiające pory roku. Obok ułożone są kartki z nazwami pór roku: WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA. Dzieci z pomocą próbują je odczytać i dopasować do obrazków.

Rozwiązywanie zagadek dotyczących pór roku.

-Tęsknimy za nią po długiej zimie, czekamy, kiedy zimno minie. Z nią przecież jest radości tyle! Pierwsze kwiaty i motyle. (wiosna)

-O tej porze roku mamy wakacje, ciepłe dni i kwitnące akacje, kolorowe kwiaty i złociste promienie, które słońce zsyła nam na ziemię. (lato)

Rodzic wraz z dzieckiem wymieniają nazwy miesięcy w kolejności. Rodzic po wymówieniu nazwy miesiąca stawia na środku koła klocek. Na koniec dzieci przeliczają, ile miesięcy ma cały rok.

Zegar pór roku”.

Dzieci wycinają koła z bloku technicznego. Z pomocą rodzica dzielą koło na 4 równe części. Każda ćwiartka jest odpowiednikiem jednej z pór roku. Zadaniem dziecka jest stworzenie obrazków nawiązujących do: wiosny, lata, jesieni i zimy. Na środku rodzic przyczepia wskazówki ze sztywnego papieru kolorowego. Przytwierdza je pineską i korkiem.

 

Piątek 09.04.2021

 

Park”

Praca plastyczna, wykonywanie drzew z rolek i papieru kolorowego. Dzieci malują rolkę po papierze brązową farbą. Wycinają z zielonego papieru koronę drzewa i przyklejają do rolki lub nakładają na nią przez nacięcia w koronie. Gotowe drzewa ustawiają np. na parapecie

Zegar” ćwiczenia logopedyczne, dzieci poruszają językiem w prawo i w lewo.

Zabawy z księżycem i ze słońcem”.

Gwiazdki nocą”. Dzieci-gwiazdy kręcą się dookoła własnej osi, wymachując rękami (gwiazdki mrugają). Kiedy pojawia się słońce (rodzic), gwiazdki przestają mrugać – zatrzymują się.

Układamy gwiazdozbiory” – Rodzic jest architektem, który planuje rozkład gwiazd. Kieruje dzieckiem, mówiąc, ile kroków ma postawić, tak by znalazł się w odpowiednim miejscu, np.: 2 kroki do przodu i 2 w prawo.

Tańczące niebo” – ekspresja ruchowa do różnych utworów muzycznych. Rodzic włącza różne nagrania . Dzieci -gwiazdki poruszają się po sali, pląsając w rytmie melodii – raz szybciej, raz wolniej.

https://www.youtube.com/watch?v=Jtm4_sbUaDI

 

Słońce i Ziemia” zabawa z szalikiem. Jedna osoba jest Słońcem, druga kulą ziemską. Oczy dziecka odgrywającego Ziemię są związane szalikiem. Rodzic oprowadza -Ziemię dookoła Słońca.

Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – skłony i skrętoskłony, ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha, ćwiczenie doskonalące rzuty i łapanie piłek (piłka dla każdego dziecka).

Dowolne podrzucanie i łapanie piłki. – Siad skrzyżny, przesuwanie piłki oburącz jak najdalej wprzód, w lewo i w prawo (ze skrętem tułowia), z tyłu za plecami.

W leżeniu tyłem, z piłką między stopami, przenoszenie piłki za głowę, próba dotknięcia podłogi i powrót.

Skoki, ćwiczenie wzmacniające mięśnie nóg, ćwiczenie równowagi, rzuty (po 2 woreczki dla dziecka).

Przejście po rozłożonej na dywanie linie lub szarfie, postawa wyprostowana, w każdej wyprostowanej ręce woreczek.

-Skoki obunóż jak najdalej w przód.

Ćwiczenie równowagi, ćwiczenie wzmacniające mięśnie wysklepiające stóp, ćwiczenie prawidłowej postawy (rodzic układa przybory jeden za drugim: zestawy przyborów równoważnych, -krążki, półkule, dywaniki z kolcami).

Przejście po ułożonym torze przeszkód.

Mleczna droga”

Praca plastyczna. Dzieci smarują klejem niebieskie kartki i posypują je kaszą manną. Rodzic tłumaczy znaczenie pojęcia wspierając się filmem

https://www.youtube.com/watch?v=ELYVEQ0T-jc