Zdalne nauczanie 07.04.-09.04.2021

Ćwiczenia motoryki małej – nauka rysowania, a później pisania wymaga od dziecka wielu umiejętności. Są to: precyzyjne ruchy dłoni i palców, właściwego poziomu koncentracji wzrokowo-ruchowej i koordynacji ruchów całego ciała. Prawidłowe kreślenie znaków graficznych podczas pisania należy kształtować poprzez różnego rodzaju aktywności z wykorzystaniem zabaw motoryki dużej i małej, zabaw paluszkowych.

 

ZALECENIA:

  1. Ćwiczenia motoryki dużej – ćwiczenia rozmachowe:
    1. Rysowanie oburącz w powietrzu dużych wzorów, np. dom, koło, serce, drzewo.
    2. Zagadki ruchowe, np. naśladowanie latających ptaków, samolotów.
    3. Zabawa w malarza – dziecko może trzymać w dłoni wałek malarski, jeśli nie ma, można dać dziecku pędzel – zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchu malowania ściany.
    4. Zabawa  „Piłka przy ścianie” – dziecko stoi przy ścianie z piłką w rękach. Piłka oparta jest o ścianę. Zadaniem dziecka jest prowadzenie piłki rękami ku górze, a następnie do dołu tak, aby piłka nie spadła. Warto wykonać to samo ćwiczenie stopami.
  2. Zabawy paluszkowe wpływające na prawidłowy chwyt:
    1. Grota misia

Tu jest grota. (pokaż pięść)
W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)

 3. Wiosenna burza

Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)

coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci...
( Klaszczemy w dłonie nad głową.)

Grzmot !!!
(uderzamy piąstkami o podłogę.)

 4. Ćwiczenia dysocjacji palców:

  1. Gimnastyka palców:

Najpierw kciuk odrywamy,

 

Palec wskazujący dołączamy.

Palec środkowy jest już gotowy,

Serdeczny unosi się do połowy,

Mały palec podnosimy

I od końca się bawimy.

Dłonie spoczywają na blacie stołu. Dziecko unosi kciuki,

palce wskazujące,

Palce środkowe,

Palce serdeczne,

Małe palce,

Powtarza zabawę, zaczynając od małych palców.

 

  1. Biedroneczka

Biedroneczka mała

Wyjść z domu chciała,

Bo odwiedzić miała:

Basię, Kasię, Tosię i Małgosię.

 

Najpierw zapukała,

A potem się przywitała.

Dziecko zamyka pięść, prostuje mały palec

 

Prostuje palec serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk.

Naśladuje pukanie do drzwi.

Macha dłonią

 5. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji przestrzennej:

  • Chodzenie po narysowanej lini
  • Chodzenie po krawężniku
  • Zmiana kierunku biegu na sygnał, zgodnie z wydanym poleceniem.
  • Zwroty w określonym kierunku – w prawo, w lewo, w tył
  • Rzucanie i łapanie piłki
  • Toczenie piłki do celu
  • Jazda na rowerze/hulajnodze

    6. Ćwiczenia doskonalące ruchomość przedramienia:
  • Zabawa w kelnera – przedramiona ustawione są wnętrzem dłoni do sufitu.  W dłoni tacka z różnymi produktami, łokcie są przy tułowiu, przenoszenie rzeczy po linii prostej, slalomem itp. Produkty można podawać „klientom” z użyciem drugiej ręki.
  • Gra w łapki
  • Odbijanie piłeczki/balonu obiema stronami rakietki
  • Przelewanie płynów/kaszy/piasku z pojemnika do pojemnika
  • Wykręcanie żarówek

    7. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie poruszające nadgarstkiem:
  • Malowanie grubym wałkiem po ścianie w kierunku góra-dół, prawo-lewo (nie nakładamy żadnej farby, aby w domu nie było zniszczeń. Wystarczy, że dziecko maluje suchym wałkiem po ścianie)
  • Nawijanie włóczki na kłębek i przyciąganie zabawki

    8. Ćwiczenia wyizolowanych ruchów palców:
  • Zbieranie drobnych przedmiotów różnymi palcami i kciukiem
  • Pstrykanie kapslami
  • Wystukiwanie rytmów palcami
  • Rolowanie kulek z ciastoliny/plasteliny/gliny/ciasta
  • Zabawy paluszkowe.

 

Opracowano na podstawie: K. Piotrowska-Madej, A. Zychowicz, Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci, Gdańsk 2017.