Zdalne nauczanie 12.04-16.04.2021

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

TEMAT: WIEJSKIE ŻYCIE

TEMAT DNIA: CO TO JEST WIEŚ?

  1. Co to jest wieś? Kim jest rolnik?” – zabawa dydaktyczna – rozmowa na podstawie ilustracji przedstawiających wieś i miasto. (ilustracja w plikach na dole strony)

  • Co widzicie na ilustracjach?

  • Czym różni się wieś od miasta?

  • Czego jest dużo więcej w mieście?

  • Czego jest dużo więcej na wsi?

  • Kto pracuje na wsi? 

  • Czym zajmuje się rolnik? (zajmuje się zwierzętami, sieje i zbiera zboża).

 

  1. W zagrodzie Małgosi"- bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

Zachęcamy do wspólnego przeczytania wiersza o zwierzętach wiejskich. Dzieci maja za zadanie naśladować odgłosy wydawane przez poszczególne zwierzęta wymieniane w wierszu. W celu inspiracji do wykonania zadania można posłuchać odgłosów zwierząt z poniższego linku

https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE


Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi 
każde zwierzątko o jedzenie prosi. 
Piesek szczeka: Hau, hau, hau. 
Kotek miauczy: Miau, miau, miau. 
Kura gdacze: Kod, ko, dak. 
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa. 
Gąska gęga: Gę, gę, gę. 
Ona też chce najeść się. 
Owca beczy: Be, be, be. 
Koza meczy: me, me, me. 
Indor gulgocze: Gul, gul, gul. 
Krowa ryczy: Mu, mu, mu. 
Konik parska: Prr, prr, prr. 
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr. 
I tak orkiestra ta gra, 
aż Małgosia jeść im da.

  1. "Jadę traktorem” – zabawa ruchowa – Poruszanie się zgodnie ze wskazówkami rodzica:

  • traktory robią dwa kroki do przodu,

  • traktory robią dwa kroki do tyłu,

  • traktory obracają się w prawą stronę i maszerują do końca sali,

  • traktory obracają się w lewą stronę i robią 5 kroków itd.

 

  1. Jaki to wyraz?” – zabawa dydaktyczna

Zabawa dydaktyczna dla dzieci starszych. Rodzic wypowiada sylabami wyrazy związane z omawianą tego dnia tematyką, np. gra – bie, rol - nik. Zadaniem dziecka jest utworzenie wyrazu z sylab.

  1. Na podsumowanie dzisiejszych zajęć proponujemy obejrzenie filmiku Jedynkowego Przedszkola o tematyce "Miasto i Wieś"

https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM

 

WTOREK 13.04.2021

TEMAT: WIEJSKIE ŻYCIE

TEMAT DNIA: MIESKAŃCY WIEJSKIEGO PODWÓRKA

  1. Bajka terapeutyczna "NA WIEJSKIM PODWÓRKU” autor Tatiana Jankiewicz. Link do bajki na dole strony.

Po wysłuchaniu bajki rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści bajki:
– jak zachowywały się zwierzęta na początku bajki?
– co zmieniło zachowanie zwierzątek?
– jakie było zachowanie zwierząt, gdy do wioski wkradła się złość ?
– które zachowanie zwierzątek podobało wam się lepiej i dlaczego?
– co pomogło zwierzątkom w ich zmianie?

  1. Zabawa ruchowa Bożeny Formy- W wiejskiej zagrodzie

Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo – marsz po sali, naśladowanie głosów ptactwa domowego:

•   kury – ko, ko, ko
•   indyki – gul, gul, gul
•   kogut – kukuryku

Zatrzymują się, machają skrzydłami – wykonywanie ruchów rękami.

Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno – wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.

Kogut wskoczył na płot – wykonywanie podskoków obunóż.

Gospodarz sypie ziarno – skłony w przód.

Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko – przemieszczają się na czworakach.

Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek – przejście na czworakach po szerokiej ławeczce.

Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając – przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.

Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok – przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.

Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory – chód na czworakach, przejście przez „mostek” (jak wyżej).

Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające – stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.

  1. Mieszkańcy wiejskiego podwórka” – zabawa dydaktyczna –rodzic rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta gospodarskie. Następnie podaje nazwę zwierzątka dzieląc go na sylaby np. ku – ra. Zadaniem dziecka jest złożenie sylab w wyraz i odszukanie karty obrazkowej przedstawiającej dane zwierzę.

  1. Odgłosy zwierząt „Co to za zwierzę” ( Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze).

   https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

  1. Rysowane wierszyki "Świnka"

Dzieci słuchają wierszyka oraz starają się na kartce rysować świnkę wdł instrukcji.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=p7n-6jFiIAc&list=PLn3ozp_pWTCpn1jo2zK9-nmyqCivCvZwL&index=6&fbclid=IwAR1FB-OpvGI_FWumACOrAUFNuX3pls4WU2OZY4fOukYIuxDiRAQ0IdJ4bhY

 

Wtorek jest dniem, w którym mamy zajęcia z języka angielskiego. Zapraszamy:

https://youtu.be/_slS29xN9tk

 

ŚRODA 13.04.2021

TEMAT: WIEJSKIE ŻYCIE

TEMAT DNIA: WIEJSKIE PRZYSMAKI

  1. Przy wykorzystaniu książeczek dostępnych w domu rozmowa na temat tego „Co nam dają zwierzęta”. Można wykorzystać ilustracje w gazetach reklamowych.

  2. Tajemnicze pudełko” – zabawa dydaktyczna –rodzic kładzie na dywanie tajemnicze pudełko. Znajdują się w nim różne produkty, które dają nam zwierzątka żyjące na wsi, np. jajka, wełna, mleko, pierze. Następnie rodzic zaprasza dziecko, by wyjmowało dany produkt, nazywało go i spróbowało powiedzieć od jakiego zwierzątka pochodzi.

 

  1. Wysłuchanie piosenki "Dziadek fajną farmę miał". Zabawy ruchowe do piosenki. Nauka słów i melodii. https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

  2. Ćwiczenia matematyczne : Policz ile jest baniek z mlekiem? (załącznik na dole strony)

  3. Zagadki dotyczące zwierząt hodowlanych. 
(Zachęcamy do narysowania odpowiedzi na poniższe zagadki i wysłania zdjęć na mail grupowy kubusie.2020@gmail.com)

Chodzi po podwórku,
zawsze grzebień nosi.
Jest panem podwórka
i chlubą gosposi?

Chodzi po podwórku,
o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie,
pyszne jajka znosi.

Beczy i potrząsa bródką,
chce się dostać do ogródka.
Gdzie kapusta i sałatka.
Och, nietrudna to zagadka!

Mucząc woła gospodynię,
bo to zwierzę z tego słynie,
że gdy muczy to oznacza,
gospodynię czeka praca.
Mleko wnet do wiadra leci,
by je piły wszystkie dzieci,
żeby każdy z Was był zdrowy
a to mleko dają …

Nie na polu, nie pod miedzą,

lecz na hali trawkę jedzą.

Wełniane kubraczki mają,

wełnę na sweterki dają.

Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
Odpoczywam w stajni i nie jestem leń

  1. Praca plastyczna Krówka - propozycja zrobienia zwierzątka z talerzyka papierowego, lub kartonu.

    https://edufunkids.com/krowa-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-talerzyka/

     

    CZWARTEK 15.04.2021

    TEMAT: WIEJSKIE ŻYCIE

    TEMAT DNIA: ZABAWY Z MATEMATYKĄ

    1. Wysłuchanie wiersza Joanny Myślińskiej

    W gospodarstwie u mych dziadków,
    rośnie mnóstwo pięknych kwiatków
    i zwierzątek też jest wiele:
    pięć koników, jedno cielę,
    cztery kurki i trzy kaczki,
    owieczka, dwa prosiaczki.

     

    Rozmowa na temat wiersza:
    - Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?

    przeliczanie zwierząt.

    Rodzic czyta wiersz „W gospodarstwie wiejskim” w trakcie czytania dziecko umieszcza w zagrodzie (np. hula-hop) odpowiednią ilość zwierząt. Porównywanie, których zwierząt jest najwięcej, których najmniej, przeliczanie.

    1. Zabawa matematyczna: „Karmimy nasze zwierzątka”.
      Rozkładamy przed dzieckiem 3 szarfy (sznurki, szaliki itp.) – domki zwierząt (tutaj możemy użyć zabawkowych zwierząt krowa, świnka, owieczka np. z lego. Wycinamy z kolorowego papieru 6 marchewek i 6 jabłek. Zadaniem dziecka jest:

    • przyporządkować zwierzętom po tyle samo jabłek i po tyle samo marchewek.

    • dać każdemu zwierzęciu tyle warzyw jaką liczba znajduje się obok nich

    • dać krówce o jedno jabłko więcej niż śwince itp.

       

    1. Klaśnij, tupnij, podskocz” – zabawa matematyczno - ruchowa.
      Dziecko porusza się po pokoju (podwórku). Rodzic trzyma dużą kostkę ( można też przygotować kartki z różną ilością kropek). Na sygnał słowny dziecko zatrzymuje się, rodzic podnosi kostkę (bądź też kartkę) ,dziecko wykonuje polecenia: - Klaśnij tyle razy ile jest oczek na kostce. - Tupnij tyle razy ile jest oczek na kostce. - Podskocz tyle razy ile jest oczek na kostce.

    1. Gimnastyka

    Jak w każdy czwartek zachęcamy do tego żeby trochę się poruszać. Tym razem wspólnie potańczymy do muzyki w ramach zumby kids – miłej zabawy.

    https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q

    1. Karta pracy (zamieszczona w plikach na dole strony - załącznik 5 ) Policz zwierzęta w ramkach, zakoloruj tyle pól ile jest zwierząt.

     

    PIĄTEK 16.04.2021

    TEMAT: WIEJSKIE ŻYCIE

    TEMAT DNIA: W WIEJSKIM OGRODZIE

    1. Masaż na dobry humor” - dziecko wspólnie z rodzicem wypowiada tekst i wykonuje odpowiednie gesty.

    Żeby było nam wesoło– masujemy swoje czoło.
    Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
    Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
    Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
    Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
    Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
    Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
    Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
    Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
    Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

    1. Czy znam to warzywo?’ – zabawa dydaktyczna –rodzic kładzie na dywanie różne warzywa i odczytuje zagadki słowne. Dziecko odgaduje zagadki i wskazują odpowiednie warzywa.

    Co to za warzywo:
    łupina brązowa i w ziemi się chowa.
    Gdy mama go obierze,
    trafi wnet na nasze talerze
    . (ziemniak)

    Czegoś wstydzi się szalenie,
    a więc chowa się pod ziemię.
    I już taka w nim natura,
    że czerwony jest jak …
     (burak)

    Dobra gotowana
    i dobra surowa.
    Choć nie pomarańcza,
    jest pomarańczowa
    . (marchew)

    Każdy odgadnie tę zagadkę.
    Ma biały korzeń i zieloną natkę
    . (pietruszka)

    Latem w ogrodzie
    wyrósł zielony,
    a zimą w słoiku
    leży kiszony.
     (ogórek)

    Czerwone na krzaku,
    latem dojrzewają.
    Chętnie na kanapkach
    ludzie je zjadają
    (pomidor)

    1. Co mam na myśli?” – zabawa ruchowa – dziecko poruszają się po pokoju w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Na przerwę w grze, rodzic wypowiada pierwszą sylabę warzywa np. “po”, a dziecko ma za zadanie podać słowo, które zaczyna sięna tę sylabę np. „pomidor”. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.

    2. W ramach tematyki dzisiejszego dnia proponujemy zabawę całej rodziny w starą grę „Pomidor” – zabawa dydaktyczna. Rodzic zadaje dziecku po kolei pytania np. Co jadłeś na śniadanie? Co założyłeś rano na głowę? Jakie są Twoje ulubione słodycze? itd., a zadaniem dziecka jest odpowiadać z poważną miną: „Pomidor„. Jeżeli dziecko odpowie coś innego lub się zaśmieje, daje „fant” (but, spinka do włosów itp.) na środek dywanu. Po skończonej zabawie każdy uczestnik musi wykupić fanty – wykonując zadanie wybrane przez grupę np. przysiady, podzielenie na sylaby jakiegoś słowa, znalezienie w sali czegoś czerwonego itd.

    1. Do kolejnego zadania będzie Wam potrzebna fasola, groch lub makaron a co będziemy robić? Będziemy układać kształty liter (dzieci starsze) lub szlaczki. Spróbujcie z pomocą rodzica ułożyć swoje imię Miłej zabawy. Pod spodem zamieszczamy przykład. Link do przykładowych szlaczków do wydruku. https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/na-wsi/

    1. Na zakończanie tygodnia proponujemy wykonanie jeszcze kilku kart pracy:

    Pierwsza karta pracy polega na połączeniu zwierząt do odpowiednich produktów. (Plik na dole strony -zał. 6)

    Druga karta pracy polega na narysowaniu drogi krówki uwzględniając dany kod. (Plik na dole strony -zał.7)

    Ostatnia proponowana przez nas karta pracy dotyczy określenia sylab w danym słowie. (Plik nas dole strony -zał.8)