Zdalne nauczanie 12.04.-16.04.2021

DBAMY O NASZĄ PLANETĘ

 Witajcie kochane przedszkolaki w kolejnym tygodniu

 

Poniedziałek 12.04.2021

 Zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową „Z góry do dołu”. Zabawa w parach. Każda z osób trzyma jeden koniec szalika (lub szerokiej wstążki). Jedna osoba. kładzie piłkę na środku. Należy przetaczać ją unosząc jeden koniec szalika i obniżając drugi koniec tak, aby piłka nie wypadła.

Zabawa paluszkowa „Co pokazują moje dłonie?” Jedna osoba układa ręce, próbując utworzyć z nich jakiś konkretny kształt.  Dzieci odgadują. Osoba, która odpowiedziała właściwie, wymyśla kolejną zagadkę.

 Zabawa rozwijająca zmysł równowagi „Ósemki”. Dorosły rozkłada na podłodze długą wstążkę(sznurek) na kształt cyfry 8. Dziecko chodzi po niej, stawiając stopę przed stopą. Rozkłada przy tym ręce na boki, aby zachować równowagę.

„Co nie pasuje?” – rozpoznawanie przedmiotów z tej samej kategorii. Dorosły układa w szeregu po 8 przedmiotów posiadających pewne cechy wspólne, np.: plastikowe, drewniane, duże, miękkie. W każdym zbiorze znajduje się dodatkowy (dziewiąty) element, który nie pasuje. Dzieci wyszukują go i odkładają na bok. Następnie przeliczają pozostałe rzeczy. Za każdym razem dochodzą do jednego wniosku: Zbiór (szereg) składa się z 8 przedmiotów.

 A dla utrwalenia umiejętności liczenia proponuję zabawę: EDUMUZ- Osiem kratek   https://www.youtube.com/watch?v=ENB407UmapE

Zabawa matematyczna „Policz i powiedz, ile” – przeliczanie. Dziecko ma za zadanie udzielić odpowiedzi na pytanie, np.: Ile nóg ma krzesło? Ile krawędzi ma stół w sali? Ile ramion ma gwiazda? Ile lat ma Ola?

 „Kreślimy ósemki” – zabawa ćwicząca koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci otrzymują serpentyny. Trzymając je w dłoni, kreślą ósemki w powietrzu i na dywanie.

 Ile kropek ma biedronka?  Obrazki przedstawiające biedronki w ich naturalnym środowisku. Wyjaśnijmy dzieciom, że w Polsce najpopularniejsza jest biedronka siedmiokropka, która ma na każdym skrzydełku ma trzy kropki i jedną na środku. Razem: siedem kropek. Opowiedzcie dzieciom warunki, w jakich żyją biedronki (np.: czym się żywią, gdzie i kiedy można je spotkać).

A teraz pora wykonać swoją biedronkę. Możecie wybrać, którąś z poniższych podpowiedzi. Zachęcam do zabawy plastycznej.

BIEDRONKA ZABAWKA Z PAPIERU! PLASTYKA

https://www.youtube.com/watch?v=gHYg4rlACcs

Pszczoła, biedronka i żabka z papierowych kółek / z papieru / zabawy dla dzieci / kids craft

https://www.youtube.com/watch?v=R7F4eEWNlvA

biedronka praca plastyczna

https://www.youtube.com/watch?v=1v-2FIyZ4RQ

A możecie również zrobić biedronkę z papierowego talerzyka. Poniżej przedstawiona jest instrukcja jej wykonania:

-dziecko kładzie przed sobą talerzyk papierowy w kolorze czerwonym

-z czarnego papieru wycina pasek (na całą średnicę talerzyka) o szerokości ok. 1 cm; pasek -przykleja na talerzyku po środku, tak aby podzielić go na dwie części (wyznaczyć dwa skrzydełka biedronki)

-z tego samego koloru papieru wycina głowę biedronki i przykleja

-następnie wycina czarne kółka-kropki i umieszcza je na skrzydełkach

-dorysowywanie białą kredką oczu biedronki

-na koniec po bokach dzieci doklejają nóżki z czarnej włóczki – 6 kawałków tej samej długości.

Zabawa tropiąca „Szukamy ukrytych skarbów”. W kopercie znajduje jeden obrazek przedstawiający przedmiot ukryty w pokoju lub ogrodzie. Zadaniem dziecka jest odnalezienie wskazanych przedmiotów, np.: foremka, łopatka, kamyk, patyk.

 Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Coś, co jest w ogrodzie (pokoju, kuchni, itp.)”. Dorosły opisuje przedmioty i rośliny z najbliższego środowiska. Zadaniem dzieci jest odszukanie ich i ustawienie się obok danej rzeczy. Dorosły mówi np.: Proszę odszukać największy kamyk. Która ławka jest wyższa? Gdzie rośnie najniższe drzewo?

Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 3, 5, 8; III 2,5; IV 1, 2,7, 8, 11,12,13,14,15, 18,

 

 

Wtorek 13.04.2021

  Zabawa skoczna „Podskakujący worek”.  Dzieci otrzymują worki, do których wchodzą. Dzieci jak najszybciej przeskakują na drugi koniec pokoju, dotykają ściany, wracają na miejsce.

  „Moja grzechotka z kaszą”. Przygotujcie dla dziecka małą butelkę plastikową. Do środka dzieci wsypują bardzo drobną kaszę (np. drobną jęczmienną lub jaglaną, ewentualnie kaszę manną) do więcej niż połowa objętości. Butelki zakręcają i ozdabiają samoprzylepnym papierem kolorowym.

  Zabawa plastyczna „Gąbczaste pieczątki”. Dzieci wycinają z gąbek różne, wymyślone przez siebie wzory. Tak przygotowane pieczątki moczą w farbie i odbijają na kratkach, tworząc różnokolorowe kompozycje. Pamiętajcie o bezpieczeństwie dzieci podczas pracy z nożyczkami.

 Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wilczek”. Do tej zabawy potrzebna jest większa liczba uczestników. Zaproście wszystkich domowników i usiądźcie w kole. Jedna osoba wchodzi do środka. Dzieci mówią:

 

Leży wilczek na środku lasu.

Cichuteńko, nie robiąc hałasu,

podnosi ogon, unosi łapy.

Uciekaj, bo wpadniesz w tarapaty!

Po usłyszeniu ostatniego słowa uczestnicy zabawy rozbiegają się – uciekają przed zwierzęciem. Osoba złapana zamienia się rolami z wilczkiem. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

 Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Trampolinek w kosmosie.

Mknie Trampolinek w kosmos rakietą,

żeby się z bliska przyjrzeć planetom.

Patrzy, jak krążą, krążą bez końca

po swych orbitach wokoło Słońca

i po kolei nazwy wymienia:

najpierw Merkury, Wenus i Ziemia,

Mars jest następny, za Marsem Jowisz

(wierzyć możecie Trampolinkowi)

i dalej Saturn, a za nim Uran,

wreszcie na końcu mamy Neptuna!

Mknie Trampolinek, goni komety,

kosmos podziwia z okien rakiety.

Zapas paliwa ma jeszcze spory,

chętnie odwiedza więc gwiazdozbiory

i Niedźwiedzicom, Dużej i Małej,

zdjęcie za zdjęciem robi wspaniałe.

Kurs teraz nowy na Księżyc bierze

i już po chwili biega w kraterze,

a za nim łazik krok w krok się kręci,

bo na zabawę ma wielkie chęci.

Koniec zabawy, bo Ziemia wzywa!

Czy ta wyprawa była prawdziwa?

 Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania, np.: Czym Trampolinek wybrał się w podróż? Czemu chciał się przyjrzeć? Po czym krążą planety? Dookoła czego krążą planety? Jakie planety widział Trampolinek?

Oglądanie dostępnych książek, albumów, zdjęć przedstawiających kosmos i planety.

W UKŁADZIE SŁONECZNYM  https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

Układ Słoneczny dla dzieci - 123 Edukacja https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU

 Zabawa Roboty i ufoludki -zapraszamy w długą podróż kosmiczną. Joga dla dzieci - jogowa opowieść ruchowa "Wyprawa w kosmos"

https://www.youtube.com/watch?v=DBYZXW0PqmA

 

 Zabawa ruchowa „Po orbicie”. Na środku pokoju siada dorosły. Dookoła niego ułożone są okręgi z liny, wełny, wstążki itp. Wyjaśniamy, że rodzic stojący w środku jest Słońcem, liny orbitami – drogami, po których poruszają się planety. Dziecko wybiera kolejne zabawki  i dorosły nadaje im imiona (nazwy planet Układu Słonecznego: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun). Zabawki-planety przemierzają drogę, każde po swojej linie.

 

Utrwalenie nazw planet wspierane obrazkami. Dzieci wymieniają nazwy planet, które zapamiętały z poprzedniego ćwiczenia.

A teraz trochę ruchu przy muzyce: Zabawa muzyczno-ruchowa dla dzieci i rodziców / Kreatywne Nauczycielki

https://www.youtube.com/watch?v=Y4lnJz2BTJY

Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).

Zabawy plastyczne „Kolorowa folia”. Bezbarwną folię można rozłożyć wokół nóg stołu, wówczas dziecko będzie miało więcej miejsca do pracy.  Dziecko otrzymuje rozcieńczone farby plakatowe. Maluje nimi na przygotowanym stanowisku pracy, posługując się palcami i całymi dłońmi.

Obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; II 3; III 2, 5, 8; IV 1, 7, 8, 11, 12, 15,16.18

 

Wtorek jest dniem, w którym mamy zajęcia z języka angielskiego. Zapraszamy:  

https://youtu.be/_slS29xN9tk

 

 

  Środa 14.04.2021r

Zabawy rysunkowe „ Taki sam”- Ćwiczenia graficzne  Prosimy rodziców o wycięcie dzieciom szablonów z kartonu figur geometrycznych , albo przygotowanie foremek plastikowych. Zadaniem dzieci jest obrysowanie figur , foremek, na czystej kartce papieru. Sprawdzenie czy jest rysunek „taki sam”. Obrazki narysowane przez dzieci można pokolorować. Miłej zabawy!!!

Zabawa techniczna: „ Moja grzechotka”

Do zabawy potrzebne będzie czyste pudełko, pojemnik po jogurcie deserze z ,szeroka taśma klejąca, garść suchej kaszy, ryżu , grochu lub fasoli, papier kolorowy, klej

Czyste wysuszone pudełko oklejamy wyciętymi paskami kolorowego papieru. Do środka wsypujemy ryż, fasolę, kaszę ( co mama przygotowała) zaklejamy taśmą klejącą, Jeżeli pojemnik ma przykrywkę to oklejamy żeby pojemnik nie otworzył się podczas zabawy, grania. Przyjemnego działania!!!

Zabawa na spostrzegawczość :„Znamy literki” Proszę przygotować dzieciom stronę z gazety, Dziecko wybiera sobie znaną literkę np. A, O, K, M, ….. ołówkiem skreśla, albo podkreśla . wybrane przez siebie  wszystkie literki które potrafi rozpoznać.

 Zabawa słuchowa „Znam te odgłosy i dźwięki”  Dziecko zamyka oczy. Rodzic uderza w dowolne przedmioty ( potrząsa kluczami, stuka palcem w stolik, dzwoni telefonem , ) zadaniem dziecka jest rozpoznanie tych dźwięków.

Akompaniament do wybranej piosenki.

Dzieci wybierają dowolną piosenkę którą znają . Śpiewają  i wystukują rytm na  wykonanej grzechotce.

W naszym przedszkolu  pełno muzyki jest  

https://youtu.be/HzuQmEf9pbc

https://youtu.be/Xs1GMhOYoW8

Spróbujcie zaśpiewać i zagrać wspólnie z dziećmi . Wydobywanie dźwięków uderzając w części własnego ciała( w dłonie w brzuszek, tupiąc….)

W naszym pokoju pełno muzyki jest, są instrumenty, o których mało wiesz…

Nasze rączki klaszczą tak….. to jest muzyka która cieszy nas….

Nasze nogi tupią tak…. , to jest muzyka która cieszy nas

Nasze brzuszki burczą tak…. To jest muzyka która cieszy nas

Nasze oczka mrugają tak…. To jest muzyka……..

Nasze języki kląskają tak…………………………………..

 Jeśli jest pogoda można wybrać się na spacer.  {pamiętajcie żeby ubrać się samodzielnie mama sprawdzi i poprawi} Wiem że potraficie!!!

Można poskakać po chodnikowych płytkach, można zabrać kolorową kredę i narysować obrazek.

Przyjemnej zabawy!!! 

 

Czwartek 15.04.2021

 

Po dwa, po trzy” rodzic zaprasza dzieci do zabawy. Zadaniem każdego jest podanie odpowiedniej liczby przedmiotów znajdujących się w pokoju w określonym kolorze. Np.: Wymień dwa przedmioty w kolorze żółtym.

 

Powtórz za mną” – doskonalenie małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez naśladowanie i odwzorowywanie. Rodzic daje dziecku kartkę o takim samym formacie jak jego. Podnosi ręce i na wysokości wzroku zgina kartkę np.: na pół, tworząc prostokąt; do rogu, tworząc trójkąt. Wykonuje różne kombinacje, które dziecko odwzorowuje na swojej kartce.

 

Co znajduje się w koszu?” – rozpoznawanie przedmiotów i tworzywa, z jakiego zostały wykonane. Rodzic przynosi plastikowy kosz. W środku znajdują się wrzucone przez niego wcześniej puste opakowania i odpady. Dziecko nazywa je i dotyka, oceniając strukturę, miękkość itp.

 

Chronimy naszą planetę” Pogadanka na temat dbania o naszą planetę Ziemię. Dzieci podają propozycje, co można zrobić, aby śmieci było mniej.

 

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające pojemniki do segregacji śmieci, zwraca uwagę na ich kolory. N. uświadamia dzieci, że do każdego z nich należy wrzucać inne rodzaje odpadów (niebieski – papier; zielony – szkło; żółty – plastik). Wspólne obejrzenie filmu proekologicznego na temat segregacji śmieci:

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Wspólne wykonanie pojemników. Rodzic przynosi trzy pudełka (np. opakowania po butach). Dzieci obklejają każde z nich innym kolorem. Gotowe pudełka-pojemniki na śmieci zostają ułożone na dywanie.

 

Segreguję sam” Klasyfikowanie przedmiotów i przydzielanie opisanych wcześniej odpadów do odpowiednich pojemników. Dziecko wrzuca śmieci do pudełek na dywanie, zwracając uwagę na właściwe przyporządkowanie (np.: niebieski – gazeta, kartka z zeszytu; zielony – szklana butelka; żółty – plastikowa butelka).

 

Do czego znów użyć?” – rozmowa kierowana na temat recyklingu. Rodzic tłumaczy dziecku, że dzięki segregacji odpadów można ponownie coś z nich uzyskać. Dzieci omawiają jego wygląd.

 

Rodzic wykłada na środek odpady, takie jak: plastikowe butelki, nakrętki, pojemniki po mleku, jogurtach, gazety, puszki, CD itp. Zadaniem dzieci jest wykonanie z dostępnych materiałów zabawki według własnych pomysłu.

 

Prezentacja powstałych prac. Omówienie i wymienianie użytych materiałów.

Kolorowanka dla chętnych ( Plik z kolorowanką do pobrania na dole strony)

    

 

Piątek 16.04.2021

 

Jestem krasnoludkiem” Zabawa pantomimiczna. Dzieci siadają na dywanie. Rodzic wymyśla postać do odtworzenia, np.: Jesteś krasnoludkiem (dziecko przykuca i robi czapkę krasnala). Jesteś kotem (dziecko chodzi na czworakach).

Dyrygent” Zabawa plastyczna. Rodzic włącza dowolny utwór muzyki poważnej . Dzieci siedzą przy stolikach i na kartkach malują farbami w takt muzyki – szybciej i wolniej. Odczuwają muzykę i starają się przenieść na papier dominujące w niej emocje

Czy woda jest potrzebna?” Wysłuchanie wiersza Iwony Rup

 

Czy woda jest potrzebna? Wiedzą o tym przedszkolaki:

woda bardzo jest potrzebna, w życiu ludzi,

także zwierząt oraz roślin jest niezbędna.

Z wody robimy herbatki, kompoty lub samą pijemy.

I często używamy, gdy obiady gotujemy.

Dzięki wodzie swe ubrania w pralce szybko wypierzemy.

Umyjemy też naczynia, kiedy obiadek pyszny zjemy.

Woda służy też do mycia, do pływania na basenie.

W życiu naszym jest niezbędna! Bardzo sobie więc ją cenię.

Iwona Rup

Rodzic analizując z dzieckiem wiersz wskazuje doniosłą rolę i znaczenie wody w życiu człowieka, zwierząt i przyrody. Zachęcenie dziecka do budowania wypowiedzi całym zdaniem.

Co zrobić, by chronić środowisko?” – rozmowa kierowana na temat oszczędzania wody i energii, wspierana obrazkami tematycznymi.

Dzieci dokonują wyboru, wskazując właściwy obrazek, np.: kąpiel pod prysznicem i kąpiel w wannie , kubek do płukania zębów napełniony i kran z odkręconą wodą podczas mycia zębów.

 

Dzieci dokonują wyboru, wskazując właściwy obrazek, np.: kąpiel pod prysznicem i kąpiel w wannie , kubek do płukania zębów napełniony i kran z odkręconą wodą podczas mycia zębów.

Utrwalenie wiadomości podczas oglądania bajki:

https://www.youtube.com/watch?v=p0Nr-A7ElxQ

 

Iskierki” Zabawa orientacyjno-porządkowa .Dzieci-iskierki biegają po pokoju w różne strony, ukazując tor przepływu prądu. Na hasło: Przerwa w dostawie! zatrzymują się.

 

Rozwiązywanie zagadek tematycznych”.

-Płynie w kranie i w strumyku, w morzu też jest jej bez liku. (woda)

-Mniejszy lub większy, porośnięty drzewami. W nim sarnę czy dzika spotkasz czasami. (las)

W kubeczku” Zabawa skoczna. Dzieci-krople wody przemieszczają się po pokoju, skacząc. Rodzic układa koło ze sznurka na środku. Na hasło: Do kubeczka! wszystkie krople jak najszybciej wskakują do okręgu.

Ja w lesie” Praca plastyczna. Rodzic przed rozpoczęciem pracy omawia z dzieckiem rolę, jaką pełni las i rosnące w nim drzewa. Następnie wspólnie przypominają zasady, jakich należy przestrzegać w lesie. Dzieci na chwilę zamykają oczy i wyobrażają sobie siebie w leśnym środowisku. Odwzorowują swoje wyobrażenia na kartce przy użyciu pasteli. Wspólne omówienie i prezentacja prac.

Ile patyczków?” Zabawa matematyczna. Rodzic rozsypuje patyczki. Wybrana osoba układa z nich figurę geometryczną , np.: trójkąt, kwadrat. Po ułożeniu dziecko przelicza wykorzystane patyczki.