Zdalne nauczanie 12.04.-16.04.2021

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

Temat dnia: DZIEŃ I NOC

 

ZAJĘCIA PORANNE:

Ćwiczenia poranne przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

Rozwiązywanie zagadek.

Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące,

a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie, zanim wstanie słońce. (noc)

 

Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.

Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)

 

ZAJĘCIA GŁÓWNE:

Przeczytanie dziecku wiersza D. Gellner pt. „Dzień i noc”

Proszę o przygotowanie dziecku obrazka z krajobrazem (można wydrukować z internetu lub wykorzystać ekran komputera z ilustracją krajobrazu), sylwetę słońca i księżyca, niebieską kartkę lub ciemny, przezroczysty materiał. Te pomoce pomogą w prosty sposób przedstawić wędrówkę słońca i księżyca w trakcie czytania wiersza.

Dzień to godzin ilość spora – trwa od rana do wieczora.

Od wieczora zaś do rana rządzi noc – w sto gwiazd ubrana.

Rodzic trzyma sylwetę słońca w dolnym rogu kartki. Podnosi powoli sylwetę zgodnie z treścią wiersza, pokazując dziecku wędrówkę słońca nad horyzontem od świtu do zmierzchu.

Rano wszyscy wstają z łóżek, lewą albo prawą nogą,

choć niektóre straszne śpiochy do południa wstać nie mogą!

Rano jemy co? Śniadanie! A w południe co? Obiadek!

Dwa obiadki je łakomczuch, pół obiadku, kto? Niejadek!

Po południu – podwieczorek można zjeść lecz niekoniecznie,

A wieczorem co? Kolację! I czas iść do łóżka grzecznie.

Rodzic zasłania obrazek niebieską kartką lub granatowym przezroczystym materiałam i manipuluje sylwetą księżyca zgodnie z treścią wiersza.

W nocy jeść już nie należy. W nocy raczej spać wypada,

nikt nie skacze, każdy leży, a noc w koło sny rozkłada.

Rodzic odsłania obrazek i znowu trzyma sylwetę słońca w dolnym rogu planszy.

Gdy po nocy świt zaświta, słońce wzejdzie i dzień wstanie,

Znowu z łóżek wyskoczymy i będziemy jeść śniadanie.

 

Rozmowa z dzieckiem o treści wiersza i nakierowanie dziecka pytaniami na wychwycenie stałej regularności: dzień – noc.

⎯ Co natępuje po dniu, a co po nocy? Dzień – noc, dzień – noc, dzień – noc itd.

Można też utrwalić tą regularność opowieścią o przemijaniu, a mianowicie:

„Słońce wstało, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie i chyli się ku zachodowi. Dzień się kończy. Ciemnieje i rozpoczyna się noc. Księżyc wędruje po niebie, świecą gwiazdy. Noc przemija, bo idzie dzień i wschodzi słońce.”

 

 Zabawa ruchowa pt. „Dzień – noc”

 

Dziecko z rodzicem siadają na dywanie. Na hasło – dzień dobry – siedzą na dywanie z wyprostowanymi nogami; na hasło – dobranoc – kładą się na podłodze. Powtarzamy ćw. kilka razy.

Można też ułożyć rytm z wyciętych żółtych kół oznaczających słońce i niebieskich kół oznaczjących księżyc. Słońce – dzień, księżyc – noc. (układamy w kształcie koła).

 

 Zabawa dydaktyczna pt. „Plan dnia w przedszkolu – codzienne czynności”.

Utrwalanie z dzieckiem nazwy pór dnia poprzez zadawanie pytań:

⎯ Co robimy rano w przedszkolu? Schodzimy się do przedszkola, myjemy się, jemy śniadanie.

⎯ Co robimy przed południem? Bierzemy udział w zajęciach z nauczycielem, w zabawach dowolnych, wychodzimy na podwórko lub spacer,

Co robimy w południe? Myjemy rece, jemy obiadek – zupkę.

⎯ Co robimy po południu? Odpoczywamy, myjemy się, jemy posiłek – II danie, bawimy się, czekamy na rodziców, idziemy do domu

⎯ Co dzieje się nocą w przedszkolu? Nocą przedszkole jest puste, nie ma dzieci.

Oglądanie obrazków przedstawiających sytuacje dnia codziennego w przedszkolu - dopasowywanie określeń: rano, przed południem itd. ….. do obrazków. Określenie, o jakiej porze dnia odbywa się wskazana czynność ( dziecko wskaże, który to obrazek).

 

Zabawa ruchowa z elementem podskoku pt. „Skaczące gwiazdki”

Na hasło: dzień – dziecko – gwiazdka przyjmuje postawę siadu klęcznego ze schowaną głową - śpi , a na hasło: noc – dziecko – gwiazdka podskakuje obunóż w różych kierunkach. Powtarzamy kilka razy.

 

ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE:

Ćwiczenia grafomotoryczne

Rysowanie po śladzie sylwety słońca i księżyca, kolorowanie dowolną techniką, dziecko może też wyciąć sylwety nożyczkami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wtorek 13.04.2021

TEMAT DNIA: ,,Kto nie śpi w nocy ?”

Ćwiczenia logopedyczne ,,Malujemy zegar”- dziecko w powietrzu maluje językiem zegary.

Zabawa dowolna ,, Taniec z zegarem”- dziecko tańczy lub porusza się w takt klaskania rodzica.

Gimnastyka poranna

Zabawa „Jedź- stój”- gdy rodzic podnosi koło zielone dziecko naśladuje jazdę samochodem i biega po pokoju. Gdy rodzic podniesie koło czerwone, dziecko zatrzymuje się.

Płyniemy łódką”- dziecko w pozycji siadu prostego, nogi lekko rozsunięte. Ręce ułożone tak, jakby trzymały wiosła w łódce. Na hasło- Płyniemy łódkami!- dziecko podciąga nogi w kierunku brzucha, tułów lekko odchylony w tył, rekami naśladuje ruchy jak przy wiosłowaniu łódką.

Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu z wolnym wdechem i wydechem.

1. Słuchanie opowiadanie Urszuli Piotrowskiej pt. „Kto nie śpi w nocy?”

Kto nie śpi w nocy?
Trampolinek dowiedział się, że są takie zwierzęta, które lubią noc. I koniecznie chciał któreś z nich spotkać.
– Dzisiaj nie pójdę spać! – postanowił.
Przygotował kanapki, termos z ciepłą herbatą, kocyk oraz latarkę i poszedł do przedszkolnego ogródka.
Usiadł na ławce pod drzewem, otulił się kocem i czekał.
Najpierw podziwiał księżyc, który wyglądał jak pyszny rogalik, potem obserwował gwiazdy, a one migotały i migotały.
– O! – zawołał. – Znalazłem Wielki Wóz na niebie.
– Hu, hu, któż to w nocy hałasuje, hu, hu? – odezwał się jakiś pohukujący głos.
Trampolinka tak wystraszyło to pohukiwanie, że aż podskoczył i schował się pod ławkę.
– Przepraszam, hej hop, a kto pyta?
I wtedy na ziemię sfrunął duży ptak. Trampolinek zobaczył wpatrzone w siebie wielkie oczy, okrągłą, ruchliwą głowę i domyślił się, że stanęła przed nim sowa.
– Czy nie powinieneś teraz spać, Trampolinku, hu, hu? – zapytała, pomagając mu wyjść spod ławki. –
Słyszałam cię daleko, daleko stąd.
– Naprawdę? – zdziwił się Trampolinek.
– Naprawdę. Mam bardzo dobry słuch. Słyszę nawet najmniejszy szmer.
– A ja w ogóle nie słyszałem, jak pani przyleciała.
Sowa rozejrzała się uważnie dookoła, żeby sprawdzić, czy nikogo obcego nie ma w pobliżu, i powiedziała:
– Zdradzę ci pewien sekret. Moje pióra są otoczone puchem i dzięki niemu nie słychać, jak frunę, hu, hu.
– Też chciałbym poruszać się tak cichutko – westchnął Trampolinek.
Zrobił ostrożnie kilka kroków, a tu zaskrzypiała podeszwa w buciku, a tu zaszeleściło ubranko, a tu potrącił kamyk.
Zrobiło mu się z tego powodu bardzo smutno.
– Nie martw się, Trampolinku – pocieszała go sowa. – Latam bezszelestnie, ale nie potrafię skakać na trampolinie, tak jak ty, hu, hu. I odleciała, a Trampolinek znowu został sam. Zjadł wszystkie kanapki i wypił herbatę. Trochę mu się nudziło, więc włączył latarkę i kierował światło raz na drzewo, raz na trampolinę, raz na huśtawki. I gdy tak bawił się latarką, przyleciały ćmy.
– Jejku, jejku! – wołały – Jakie zaczarowane światełko!
Przysiadły na latarce, rozłożyły skrzydełka na boki i plotkowały jak nakręcone. A jedna połaskotała Trampolinka skrzydełkiem w policzek i wyszeptała do ucha:
Opowiem ci tylko tyle:
ćmy są to nocne motyle,
do światła pędzą jak strzały,
więc zgaś latarkę, mój mały.
Nagle latarka sama zaczęła gasnąć i ćmy odleciały, a księżyc pokazywał im drogę.
– Och, nie mam już światła. Teraz trudno będzie wrócić do sali.
– Nic się nie martw, łaaa – usłyszał nagle swojego przyjaciela, pluszowego Tygryska. – Przyszedłem po ciebie, bo też dobrze widzę w nocy.
– Hej hop, Tygrysku – zdumiał się Trampolinek. – Nie słyszałem, jak nadchodzisz.
– Bo potrafię skradać się bez szelestu, łaaa – zaryczał z dumą Tygrysek.
– Ale głos masz bardzo, bardzo donośny – pokiwał głową Trampolinek.
I poszli do przedszkola. W sali było cichutko, tylko Zajączek pochrapywał. Ciekawe, czy sowa to słyszała?

Po przeczytaniu opowiadania, możemy zadać dzieciom następujące pytania:
 Kto jest bohaterem tego opowiadania?
 Dlaczego Trampolinek wyszedł nocą do przedszkolnego ogródka?
 Co zobaczył Trampolinek na niebie?
 Jakie zwierzęta spotkał Trampolinek?
 Dlaczego Trampolinek nie słyszał nadlatującej sowy?
 Czego dowiedziałeś/dowiedziałaś się o ćmach?
 Czy znasz jeszcze jakieś zwierzęta, które są aktywne w nocy?

2. Zabawa „Sowa, ćma i tygrys”
Przygotowujemy wspólnie z dzieckiem obrazki przedstawiające: sowę, ćmę i tygrysa (można je narysować lub jeśli ktoś ma taką możliwość to wydrukować gotowe grafiki) oraz podpisy do tych obrazków: sowa, ćma, tygrys. Dzieci układają podpisy pod obrazkami, odczytują wyrazy, dzielą je na sylaby (so-wa), głoski (s-o-w-a) – pięciolatkom pomagamy przy głoskowaniu, wskazują pierwsze i ostatnie głoski w tych wyrazach. Następnie wymyślają zdania z tymi wyrazami.

3. Zabawa ruchowa „Sowy i ćmy”
Do tej zabawy możemy zaangażować również rodzeństwo. Ustalamy, kto jest sową, a kto ćmą. Przygotowujemy dwa dowolne przedmioty wydające jakieś dźwięki. Umawiamy się, że przy dźwiękach pierwszego „sowa” rozkłada szeroko ręce – skrzydła i lata, „ćma” – przykuca. Gdy zagramy na drugim przedmiocie – lata „ćma”, „sowa” przykuca i śpi.

4. . Wykonanie ćwiczeń w kartach pracy
• sześciolatki: Karty pracy nr 4, str. 48 – 49 (układanie wyrazów z sylab zapisanych na takich samych serwetkach, odczytywanie wyrazów i rysowanie snu Trampolinka, pisanie po śladzie sylab – utrwalanie poznanych liter, ćwiczenia w czytaniu sylab i wyrazów, ćwiczenia grafomotoryczne, działania twórcze na rozwijanie wyobraźni)
• pięciolatki: Karty pracy nr 3, ćw.1, str. 56 (rozwijanie logicznego myślenia i zdolności plastycznych poprzez rysowanie i kolorowanie obrazka przedstawiającego to samo, ale w różnych porach doby)

5. Na koniec chciałybyśmy zaproponować naszym przedszkolakom spotkanie z muzyką klasyczną, a dokładnie – z utworem pt. „Taniec kurcząt w skorupkach” Musorgskiego (jest on dostępny na youtube). Po wysłuchaniu nagrania poproście dzieci, by spróbowały wypowiedzieć się na jego temat (czy jest wesoły, smutny, szybki, wolny, o czym myślały, gdy go słuchały, itp.). Następnie włączcie nagranie jeszcze raz, a dzieci niech naśladują poruszające się kurczęta. Co jakiś czas zatrzymujcie nagranie – dzieci wtedy zastygają w bezruchu.

Uwaga! Zadanie dla chętnych!
Z dostępnych w domu materiałów(np. butelek, kubeczków po jogurtach, itp.), można wykonać dowolny instrument perkusyjny. Przypominamy przedszkolakom, że to taki instrument, który wydaje dźwięk, gdy nim potrząśniemy lub w niego uderzymy. Na tym instrumencie spróbujcie rytmicznie zagrać do utworu „Taniec kurcząt w skorupkach”.

Wtorek jest dniem, w którym mamy zajęcia z języka angielskiego. Zapraszamy:

https://youtu.be/_slS29xN9tk

 

Środa 14.04.2021

TEMAT DNIA: ,,Po nocy będzie dzień

Zabawa dydaktyczna ,,Znajdź obrazek, w którego nazwie słyszysz głoskę n”- wyszukiwanie w zbiorze wyciętych z gazet tych obrazków, w których nazwach słychać głoskę n.

Układanie obrazka lub zdjęcia z części. Obrazki bądź zdjęcia powinny przedstawiać pejzaż lub jakieś miejsce w nocy.

Gimnastyka poranna

Zabawa „Jedź- stój”- gdy rodzic podnosi koło zielone dziecko naśladuje jazdę samochodem i biega po pokoju. Gdy rodzic podniesie koło czerwone, dziecko zatrzymuje się.

Płyniemy łódką”- dziecko w pozycji siadu prostego, nogi lekko rozsunięte. Ręce ułożone tak, jakby trzymały wiosła w łódce. Na hasło- Płyniemy łódkami!- dziecko podciąga nogi w kierunku brzucha, tułów lekko odchylony w tył, rekami naśladuje ruchy jak przy wiosłowaniu łódką.

Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu z wolnym wdechem i wydechem.

1. Doświadczenie z globusem ,,Dzień i noc”. Dziecko odszukuje na globusie Polskę. Rodzic zapala latarkę- Słońce nad miejscem wskazanym przez dziecko- zachęca do wyciągnięcia wniosków na podstawie obserwacji- jeśli w Polsce, na naszej półkuli, świeci Słońce, to co dzieje się na drugiej półkuli?

2. Zabawa ruchowa ,,Słońce świeci, noc zapada”. Rodzic gra na tamburynie, dziecko swobodnie porusza się po pokoju- świeci Słońce. podczas pauzy zapada noc, dziecko kładzie się na dywanie i śpi.

3. Układanie kalendarza dni i nocy- koło to dzień, kwadrat to noc.

4. ,,Dzień i noc na planecie Ziemia”-oglądanie filmu edukacyjnego

Link do filmu: https://www.miniminiplus.pl/detektyw-lodyga/filmy/detektyw-lodyga-3-dzien-i-noc-na-planecie-ziemia-2

5. Wykonywanie ćwiczeń w KP4, s. 62-63. Rysowanie po śladzie kształtu księżyca.

6. Zajęcia plastyczne ,,Świat nocą”

1. Rozmowa porządkująca wiadomości:

-Jak wygląda świat nocą?

-Jaka pora zaczyna się, gdy kończy się noc?

2. Wykonanie pracy plastycznej świecą:

-rysowanie świecą na papierze

-zamalowywanie kartki czarną farbą i pozostawienie pracy do wyschnięcia

-nadawanie tytułów pracom.

 

Czwartek 15.04.2021

Temat dnia: Pory roku i miesiące

 

Zajęcia poranne

Gimnastyka przy muzyce  

https://youtu.be/n7OIPFcyZRU

Rozwiązujemy zagadki:

Jak się nazywa ta pora roku,

Co ściele dywan zielony wokół? (wiosna)

 

Słońce przygrzewa, zboże dojrzewa

Lipa pokryta kwiatem. Kiedy to bywa? (latem)

 

Łatwa to zagadka, tak mi się wydaje:

Jaka po lecie pora nastaje? ( jesień)

 

Na rzekach lód, na polach śnieg

Zamieć straszliwa. Kiedy to bywa? (zimą)

 

Złota, świetlana kula, ciepłem świat otula. (słońce)

Nie lampa i nie świeca nocą z góry przyświeca. (księżyc)

Zajęcia główne

Na początek zapraszam do obejrzenia filmiku edukacyjnego „Paxi – dzień, noc i pory roku”. https://youtu.be/ekY5oZDdQ4k

Wiemy już, co powoduje, że na naszej planecie mamy dzień, noc i pory roku (kto nie pamięta, proponuję później obejrzeć fragmenty filmiku raz jeszcze).

Teraz czas na zabawę ruchową. Dziecko jest planetą Ziemią, rodzic – Słońcem. Dziecko kręci się wokół własnej osi i jednocześnie wokół rodzica – Słońca (uwaga! Niech wam się nie zakręci w głowie!). Teraz naśladujemy ruchem czynności, które możemy wykonywać tylko w konkretnych porach roku (np. zimą lepimy bałwana, wiosną siejemy nasiona, latem opalamy się, jesienią zbieramy grzyby).

 

Pamiętamy wszyscy, jakie mamy pory roku i jak po sobie następują. Ale czy pamiętamy nazwy miesięcy? W nauce pomoże nam piosenka o miesiącach https://youtu.be/vf-3TNqMCuU

 

Praca plastyczna

Czy pamiętasz, w jakim miesiącu się urodziłeś? Wyobraź sobie, że urządzasz imprezę urodzinową w plenerze (czyli na dworze). Narysuj, jak świętujecie twoje urodziny z rodziną, kolegami i koleżankami. Możesz zaprosić kogo chcesz. Pamiętaj tylko o narysowaniu odpowiedniej do pory roku odzieży oraz o pogodzie, jaka wtedy może panować. Miłej zabawy!

 

A dla chętnych – warto utrwalić nazwy miesięcy i ich atrybuty oglądając na dobranoc filmik z krasnalem Tadziem

https://youtu.be/mUXa5Hg_QzI

 

 

PIĄTEK 16.04.2021 r.

TEMATYKA DNIA: ,,OGIEŃ”

Zabawa : ,,Głuchy telefon”. Pisanie wyrazów po śladzie: sowa, sen, nos, notes, neon mata, mapa, nuda ,balon . Próby odczytywania wyrazów.

Gimnastyka przy muzycehttps://youtu.be/Zg7pCZOtMXo

 

Zajęcia główne:

Zajęcia badawcze: Słuchanie wiersza U. Piotrowskiej ,,Ogień” KP 4 s.64

 

Rozmowa na temat ognia. Zwrócenie uwagi ze ogień jest potrzebny ,ale należy zachować szczególną ostrożność. Przypomnienie dzieciom numerów alarmowych.

  1. Zabawa badawcza : ,,Skąd się bierze ciepło „ Dotykanie dłonią słoika, sprawdzenie czy jest zimny- włożenie pod słoik zapalonej świecy .Sprawdzanie po chwili temperatury słoika .Wcześniej musi rodzic sprawdzić czy nie jest zbyt gorący żeby dziecko mogło dotknąć Doświadczenie nr 1 KP 4 s.65

  2. Zabawa badawcza ,,Która świeca zgaśnie pierwsza”- na dwóch zapalonych świecach należy położyć słoik duży i mały ,dziecko obserwuje ,który płomień zgaśnie szybciej. Próby odpowiedzi dziecka dlaczego jedna ze świec się pali dłużej ( dłużej pali się świeca w słoiki większym bo jest w nim więcej tlenu) doświadczenie 2 KP 4 s.65

  3. Wykonanie ćwiczenia 3 KP 4s.65

 

,,Ogniowe obrazy” – malowanie farbami różnych obrazków przedstawiających ogień według pomysłu dzieci

Wspólny spacer w pobliżu domu –,, Szukamy Wiosny”