Zdalne nauczanie 12.04.-16.04.2021

Temat: Stymulacja przedsionkowa oraz ćwiczenia kształtujące obraz i schemat swojego ciała.

 

Cele główne:

  • Regulacja systemu przedsionkowego i proprioceptywnego,
  • Doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
  • Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • Ćwiczenia praksji,
  • Ćwiczenia koordynacji obustronnej,
  • Przekraczanie linii środkowej ciała.

 

  1. Stymulacja przedsionkowa – dziecko turla się po kocu, na którym porozrzucane są poduszki, przytulanki. Po każdym obrocie zadaniem dziecka jest dotknięcie części ciała wymienionej przez rodzica.
  2. Identyfikacja bodźca dotykowego – dziecko leży na kocu/materacu/łóżku z zamkniętymi oczami. Rodzic delikatnie dotyka, np. ręki, kciuka, nogi dziecka. Zadaniem dziecka jest podniesienie dotkniętej części ciała. Jeżeli dziecko wykonuje polecenie bez większych trudności, rodzic w kolejnym etapie dotyka dwóch części ciała. Zadaniem dziecka jest podniesienie kończyn w odpowiedniej kolejności. Podczas podnoszenia kończyn dziecko nazywa podnoszone części ciała. Dzieci sześcioletnie zwracają uwagę na stronę ciała.
  3. Praca przed lustrem – przyglądanie się własnemu odbiciu, a następnie wykonywanie określonych ruchów. Obok dziecka siada rodzic i wykonuje różne pozycje, np. łapie się prawą ręką za lewe ucho. Zadaniem dziecka jest naśladowanie pozycji przedstawionych przez rodzica.

Następnie na lustrze lub tacy kładziemy piankę do golenia. Zadaniem dziecka jest narysowanie samego siebie.

  1. Tor przeszkód – na podłodze rozkładamy dwie miski/kartony, w których może stanąć dziecko. Zadaniem dziecka jest budowanie drogi z misek. Dziecko staje w jednej misce. Następnie odwraca się i zabiera drugą miskę, którą stawia przed sobą i do niej wchodzi. W ten sposób przechodzi określony odcinek drogi.
  2. Składanie postaci z elementów – można budować postacie z różnych faktur, np. z plasteliny, patyczków, makaronu, fasoli itd.
  3. Stymulacja proprioceptywna – dziecko leży na brzuchu, a rodzic masuje, np. wałkiem do ciasta/piłką/makaronem do pływania plecy, nogi oraz ręce dziecka.