Zdalne nauczanie 12.04.-16.04.2021.

PONIEDZIAŁEK12.04.2021

Dzisiaj ponownie zapraszam wszystkich, którzy trenują poprawną wymowę głoski r. Będziemy dalej ćwiczyć poprawną wymowę tej trudnej głoski.

GŁOSKA R

  1. Na początek oczywiście, o czym dobrze już wiecie, aby język i buzia dobrze pracowały i poradziły sobie z trudną wymową głoski r trzeba je rozruszać. Proponuję ćwiczenia na rozgrzewkę z poprzedniego tygodnia(R - gimnastyka).

  2. Powtarzanki”. Dla przypomnienia proponuję powtórzyć wymowę r w wyrazach. Dziś zróbcie to razem z kosmitą UBU. Zobaczcie filmik , posłuchajcie i spróbujcie powtórzyć: załącznik r –film.

  3. Zabawa „ Usłysz r”. Potraficie już poprawnie wymówić r. Sprawdźcie, czy dobrze ją usłyszycie. Proponuję zabawę słuchową, polegającą na wysłuchiwaniu głoski r w wypowiadanych słowach. Rodzic wypowiada powoli różne słowa. Kiedy dziecko usłyszy słowo z głoską r unosi rękę/zabawkę w górę.

  4. Na zakończenie dzisiejszych ćwiczeń proponuję zapoznanie się, powtarzanie i naukę zabawnych wierszyków, w których ukryło się dużo wyrazów z głoską r: załącznik r-wiersze

Miłej pracy!

 

WTOREK 13.04.2021

Dzisiaj kilka ćwiczeń dla tych dzieci, które ćwiczą głoskę cz. Potraficie ją już poprawnie wymówić. Teraz czas, aby ją powoli utrwalać. Zapraszam do ćwiczeń!

GŁOSKA CZ

  1. Wszyscy, którzy ćwiczą regularnie wiedzą już doskonale, że zawsze zaczynamy od rozruszania buzi i języka, czyli od gimnastyki. Dlatego zapraszam do przypomnienia sobie ćwiczeń z załącznika (z poprzedniego tygodnia )sz - gimnastyka oraz przypomnienie sobie jak należy poprawnie wymawiać głoski szumiące, w tym także cz.

  2. Powtarzanki”. Zapraszam do powtórzenia głoski cz w wyrazach, oraz związkach wyrazowych dla utrwalenia jej poprawnej wymowy. Rodzic czyta, dziecko powtarza

( załącznik: cz- powtarzanki)

  1. Głoska cz w zdaniach. Zapraszam do powtarzania głoski cz w zdaniach. Jak zawsze proszę, aby rodzic przeczytał, a dziecko powtarzało załącznik: cz – zdania.

  2. Zdrobnienia. Proponuję zabawę w tworzenie zdrobnień. Jeden z graczy mówi jakieś słowo: nazywa osoby ,rzeczy . Drugi gracz ma za zadanie utworzyć zdrobnienie, spieścić to słowo. Przykłady w załącznikucz – zdrobnienia.

Miłej pracy!

ŚRODA14.04.2021

Dziś ponownie zapraszam do ćwiczeń wszystkie dzieci, które mają kłopot z poprawną wymową głosek syczących , czyli s, z, c, dz.

Będziemy powtarzać i utrwalać poprawną wymowę głoski c.

  1. Wszyscy, którzy ćwiczą regularnie wiedzą już doskonale, że dla lepszego efektu ćwiczeń musimy najpierw rozruszać buzię i język. Tak więc zaczynamy od gimnastyki(załącznik: Gimnastyka buzi i języka s- z poprzedniego tygodnia)

  2. Powtarzanki”. Proszę powtórzyć sobie wyrazy załącznik: c – powtarzanki . Za każde poprawnie wypowiedziane słowo proponuję zbierać punkty np. rysując sobie kropeczki. Na koniec powtarzanek proszę policzcie razem z rodzicami kropeczki i sprawdźcie ile punktów udało się zebrać.

  3. Ćwiczymy c w zdaniach. W załączniku c - zdania znajdują się propozycje zdań do ćwiczeń. Zdania wypowiadamy wolno i starannie dbając oczywiście o prawidłową wymowę.

  4. Co zapamiętałem/ zapamiętałam”. Dla poćwiczenia i utrwalenia poprawnej wymowy głoski c proponuję zabawę z tekstem. W załączniku c- opowiadanie znajduje się krótkie opowiadanie. Proponuję, aby rodzic przeczytał tekst, dziecko uważnie posłuchało, a następnie postarało odpowiedzieć na pytania do tekstu.

Miłej pracy!

 

CZWARTEK 15.04.2021

Zapraszam dziś wszystkich do ćwiczeń słuchowych.

Słuch/słyszenie jest nieodzownym elementem naszego życia od urodzenia. Właściwe jego kształtowanie, ćwiczenie, doskonalenie, dbanie o higienę jest bardzo ważne zarówno dla codziennego funkcjonowania jak i dla prawidłowego rozwoju mowy, a w dalszej kolejności w przyswajaniu umiejętności czytania i pisania.

  1. Na początek zapraszam do przypomnienia sobie podstawowych ćwiczeń słuchowych dla dużych i małych: podstawowe ćwiczenia słuchowe (też w poradniku specjalisty – logopeda – „Dobry słuch to podstawa”). Zachęcam do częstego powtarzania tych ćwiczeń w formie różnych zabaw.

  2. Zabawy z rymami

 

Rymowanki. Zapraszam do zabawy z rymami. Co to takiego rym? Najprościej możemy powiedzieć, że słowa się rymują wtedy, kiedy brzmią bardzo podobnie.

  1. Na początek dla lepszego zrozumienia zapraszam dzieci wraz z rodzicami do posłuchania krótkich rymowanych wierszyków. W każdym wierszyku próbujemy wyłowić te pary słów, które się rymują. Wybranych wierszyków można nauczyć się na pamięć. Załącznik: rymy– do posłuchania

  1. Zabawa :”Wybierz rymujące się słowa”. W załączniku: rymujące słowa1znajdują się rysunki. Proszę, aby dzieci spróbowały nazwać obrazki, a następnie w każdym rzędzie aby znalazły po dwa rymujące się słowa.

  2. Zabawa :” Dobierz rymujące się słowo”. W załączniku: rymujące słowa 2 znajdują się rysunki. Proszę, aby dzieci spróbowały nazwać obrazki, a następnie, aby w każdym rzędzie dobrały do umieszczonego z lewej strony obrazka jeden, którego nazwa będzie się rymowała z nazwą tego pierwszego.

  3. Zabawa: „Wymyślamy rymowanki” Na zakończenie zapraszam dzieci wraz z rodzicami do zabawy w wymyślanie słów. Na przemian ( raz rodzic, raz dziecko) mówimy jakieś słowo, a druga osoba wymyśla do niego rymujące się słowo -rymowankę.

Miłej zabawy!

 

PIĄTEK 16.04.2021

Jak dbać o nasz głos?

Aby pięknie mówić trzeba mieć zdrowy, zadbany głos. Trzeba o niego dbać każdego dnia.

Kiedy mówimy zbyt dużo, lub zbyt głośno albo kiedy krzyczymy to bardzo nadwyrężamy nasz głos. Ważne jest , aby mówić na długim wydechu, spokojnym głosem.

Oto kilka propozycji ćwiczeń i zabaw, które pomogą zadbać o higienę i prawidłową emisję głosu.

Najważniejszy jest prawidłowy oddech, dlatego też od niego rozpoczniemy ćwiczenia.

Zapraszam na ĆWICZENIA ODDECHOWE

  1. Harmonijka

Przed rozpoczęciem ćwiczenia, weźcie kartkę papieru i wspólnie z rodzicami zróbcie z niej harmonijkę/wachlarz. Sprawdźcie jak się zwija i rozwija. Teraz Wy będziecie udawać harmonijkę . Stańcie w małym rozkroku z rękoma na biodrach. Wykonujemy skłon w bok, głęboko wciągając powietrze, a drugą stronę ciała rozciągamy jak harmonijkę. Następnie wyprostowujemy się, „wyciskając powietrze z harmonijki”, czyli wykonując dłuuugi wydech. Potem wykonujemy skłon w drugą stronę, ponownie rozciągając „harmonijkę” i prostujemy się, wydychając powietrze. To samo ćwiczenie spróbujcie wykonać w pozycji siedzącej, ze skrzyżowanymi nogami, jednocześnie kładąc ręce na karku.

  1. Wąchanie kwiatów

Na początek z papieru lub bibułki wytnijcie kolorowe kwiatki. Weźcie je do ręki i stojąc prosto, z rozchylonymi lekko ustami, powoli wciągajcie powietrze nosem (bezszmerowo), wąchając Wasze piękne kwiaty. Rodziców proszę, aby zwrócili uwagę na to , by klatka piersiowa dziecka lekko uniosła się i wysunęła do przodu, ramiona pozostały opuszczone, nie unosiły się, dolne żebra rozszerzyły, brzuch odrobinę się uwypuklił. Następnie, równie powoli, aby jak najdłużej zapamiętać zapach kwiatów, robimy spokojny wydech. Teraz wąchamy drugi i kolejne kwiatki – powtarzamy ćwiczenie.

  1. Wiosenny wiatr – zabawa z dmuchaniem na liście

Wytnijcie z zielonego papieru liście, lub po prostu paski papieru, które w naszej zabawie będą umownie liśćmi. Mogą być różnych kształtów i wielkości. Proponuję zabawę w hulający wśród liści wiatr. Gdy wieje silny wiatr, liście fruną w powietrzu, niesione jego podmuchami  -  mocno dmuchamy na nasze liście tak, by choć przez chwilę unosiły się w powietrzu. Wiatr „przegania” liście z miejsca na miejsce - liście spadają na podłogę, a my nadal dmuchamy na nie. A teraz powiał słabiutki wietrzyk – delikatnie zdmuchujemy liście z dłoni, ze stołu, z krzesełka itp. Pamiętajcie żeby do każdego wydmuchu brać głęboki wdech.

ĆWICZENIA GŁOSOWE

Ponieważ rozruszaliście przeponę i poćwiczyliście oddech możemy przejść do ćwiczeń głosowych. Na początek, aby zlikwidować ewentualne napięcie mięśni krtani i gardła, proponuję zabawę w misie. Senne misie ziewają (udajemy ziewanie). Teraz misie mruczą mmmm cichutko –– mruczymy razem Przeciągają się i znowu mruczą mmmmm, tym razem ulubioną melodię.

  1. Na scenie

Wyobraźcie sobie że jesteście w operze. Dziś w operze wielki konkurs! Udział wezmą znani i lubiani śpiewacy – lalka, miś, lisek, piesek, jeżyk i żyrafa (wybierzcie dowolne, ulubione zabawki).

Pierwsza śpiewa lala, później kolejne zabawki - śpiewacie razem. Staramy się raz nabrać oddechu i na jednym wydechu śpiewać.

AAAAAAAAAAAAA – cichutko, potem coraz głośniej . Śpiewa wysokim głosem – cieniutko, a potem niskim – grubo.

Lisek - EEEEEEEEEE (śpiewamy ). Na przemian: nisko, wysoko, nisko, wysoko. Brawo!!! W ten sam sposób śpiewamy kolejne samogłoski : O U I Y

  1. Samogłoski na zakupach

W załączniku: emisja-zakupy znajduje się historyjka o zakupach. Wysłuchajcie proszę tekstu czytanego przez rodziców, a później postarajcie się naśladować/wypowiadać wszystkie samogłoski, które pojawiają się w tekście.

  1. Zabawa w echo

W załączniku: emisja-echo znajduje się historyjka. Wysłuchajcie uważnie czytanej przez rodziców historyjki i tak jak w poprzednim zadaniu postarajcie się wymawiać wszystkie samogłoski.

Przedstawione zabawy, to tylko propozycje, które mogą stanowić urozmaicenie codziennych zajęć w domu. Proponuję bawić się jak najczęściej , także między ćwiczeniami wymowy głosek, które robimy codziennie.

Pamiętajcie, przed każdym „śpiewem” (wybrzmiewaniem samogłosek), bierzemy głęboki wdech.

Na koniec kilka ważnych zasad (dla rodziców)

Podstawowymi czynnikami wpływającymi na zdrowie organu głosotwórczego są:

  • odpowiednia temperatura (18 - 21˚C)

  • wilgotność powietrza (60 - 70 %)

  • czystość powietrza

Dlatego ważne jest, aby nie przegrzewać pomieszczeń, ćwiczenia wykonywać w wywietrzonym pomieszczeniu. Jeśli to możliwe, to ćwiczenia oddechowe najlepiej wykonywać przy otwartym oknie.

Ćwiczeń oddechowych nie wykonujemy zbyt długo, raczej krótkimi „porcjami”!

Miłej zabawy!