Zdalne nauczanie 12.04.-16.04.2021.

NAUCZANIE ZDALNE

Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice zapraszam do kolejnych, codziennych ćwiczeń psychologicznych.

Oto dalsze propozycje kilku zabaw i ćwiczeń, nie tylko dla tych dzieci, które cotygodniowo spotykały się ze mną na zajęciach. Do ćwiczeń chętnie zapraszam zarówno dzieci z grup ogólnych, jak i dzieci objęte kształceniem specjalnym oraz wczesnym wspomaganiem rozwoju. Polecam zabawę i pracę dla dzieci starszych oraz młodszych.

Miłej pracy!

 

Poniedziałek 12.04.2021r.

BUZIE

- próba nazywania przez dzieci oraz rodziców, co może oznaczać emocja przedstawiona na każdej z postaci.

- używamy określeń emocji podstawowych: RADOŚĆ, ZACHWYT, ZŁOŚĆ, WSTRĘT, SMUTEK, STRACH, PRZERAŻENIE, WŚCIEKŁOŚĆ, ZAUFANIE, ZASKOCZENIE, OCZEKIWANIE …

 

KOSTKA EMOCJI - zabawa dydaktyczna.

- dzieci i rodzice rzucają do siebie kostką, osoba, która ja otrzyma, stara się nazwać konkretną buzię, która jej wypadła po rzucie, a następnie pokazuje tą emocję mimika twarzy.

 

 

Wtorek 13.04.2021r.

 

ZABAWA DYDAKTYCZNA 

- odzwierciedlenie uczuć poprzez figury geometryczne, przypisujemy razem z dzieckiem figurom konkretne emocje np.:

- żółte koło – radość

- czerwony trójkąt – złość

- niebieski prostokąt – smutek

- zielony kwadrat – strach
- pokaż jak się czujesz gdy:

- rodzice cię chwalą

- ktoś sprawi ci przykrość

- jesteś głodny

- dostaniesz prezent

- ktoś przyłapie cię na kłamstwie

- boli cię ząb

- boisz się dużego psa

- teraz

 

EMOCJE

- rozmowa rodziców z dziećmi na temat uczuć i emocji, które mamy w sobie w zależności od różnych sytuacji.

Co to są uczucia?

Gdzie rodzą się uczucia?

Przedstawienie dzieciom definicji emocji – dostosowanej do wieku i możliwości dzieci.
(Emocje to coś co rodzi się w naszym sercu, poprzez różne sytuacje i okoliczności, których jesteśmy uczestnikami - ich źródłem jest wszystko co nas otacza. Emocje nie są ani dobre ani złe. Nie podlegają ocenie moralnej, zatem każdy ma prawo czuć się szczęśliwy jak i zły. Najważniejsze jest to co robimy z tymi emocjami czy i w jaki sposób pokarzemy nasze emocje innym.)

 

 

Środa 14.04.2021r

WIERSZYK

Wiersz D. Gellner „Zły humorek” - czytamy z dzieckiem wiersz– omówienie emocji w wierszu.
,, Zły humorek „
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami
i rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego? Nie wiem sama.
Nie wie tata, nie wie mama...
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
i pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam -
taka zła okropnie byłam.
Mysz wyjrzała z mysiej nory:
- Co to znowu za humory?
Zawołałam: - Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło,!?
Wyszłam z domu na podwórze,
wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
wcale nie jest mi wesoło...
Nagle co to? Ktoś przystaje.
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, Tam ktoś duży -
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie,
kocur się przytulił do mnie,
mysz podała mi chusteczkę:
- Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została,
NIE BĘDĘ JEJ SZUKAŁA!

 

INSCENIZACJA

Wspólna inscenizacja wiersza pt. „Zły humorek”: wspólne dobieranie symboli które wyrażają emocje (buźki) oraz nazw uczuć odpowiednio do przedstawianych fragmentów wiersza.
Dzieci słuchają inscenizowanych przez rodzica fragmentów wiersza, mówią o własnych doświadczeniach i dobierają pasującą do sytuacji „buźkę” oraz nazywają uczucie "po imieniu".

 

Czwartek 15.04.2021r.

ZDANIE
Zabawa 
„dokończ zdanie”
- Jestem zły gdy ... 
- Cieszę się gdy ...
- Jestem smutny gdy ...
- Jestem zdziwiony gdy ...

 

POTAŃCZYMY?

Zabawa muzyczno–ruchowa "Dwóm tańczyć się zachciało"

- rodzice z dziećmi śpiewają i bawią się z dziećmi:
,, Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało
Lecz tańczyć nie umiało, fari fari fara
Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą,
Ja nie chcę tańczyć z tobą, fari, fari, fara
Poszukam se innego, innego, innego,
Do tańca zdolniejszego, fari, fari, fara.”

 

Piątek 16.04.2021r.

 

START RAKIETY

Zabawa „Start rakiety” – wysyłamy złość oraz wszystkie tzw. negatywne emocje, z którymi jest nam źle, w kosmos.
dzieci i rodzice:

- bębnią palcami po podłodze, najpierw cicho powoli, a potem coraz szybciej i coraz głośniej;

- klaszczą w dłonie natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie;

- tupią nogami, także tutaj zaczynają cicho i powoli, a potem coraz szybciej i głośniej

Hałas i szybkość wykonywanych ruchów stopniowo wzrastają, dzieci wstają gwałtownie ze swoich miejsc, wyrzucają z głośnym wrzaskiem ręce do góry – RAKIETA WYSTARTOWAŁA!
Powoli dzieci siadają na swoich miejscach. Ich ruchy uspokajają się, słychać tylko delikatny szum aż wszystko cichnie – rakieta znika za chmurami.
I jesteśmy radośni. 

 

WIERSZYK NA DOBRANOC

Czytamy wierszyk dziecku, rozmawiamy o wierszu

Wiersz J. Brzechwy pt. "Psie smutki”
Na brzegu błękitnej rzeczki 
Mieszkają małe smuteczki.
Ten pierwszy jest z tego powodu,
Że nie wolno wchodzić do ogrodu.
Drugi - że woda nie chce być sucha.
Trzeci - że mucha wleciała do ucha.
A jeszcze, że kot musi drapać, 
Że kura nie daje się złapać.
Ze nie można gryźć w nogę sąsiada 
I że z nieba kiełbasa nie spada.
A ostatni smuteczek jest o to,
Ze człowiek jedzie, a pies musi biec piechota.
Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko 
I już nie ma smuteczków nad rzeczką.