Zdalne nauczanie 2.12- 6.12.2021.

Czwartek 2.12.2021

Temat: Gdy odwiedzi nas Mikołaj

 

Szanowni Rodzice. Ponieważ przez kilka dni dzieci nie będą uczęszczały do przedszkola, proponuję ten czas poświęcić na doskonalenie ich samoobsługi. Rano będzie więcej czasu na samodzielne ubieranie się, asystowanie przy przygotowywaniu śniadania. Proszę przypominać dzieciom o zdrowotnych właściwościach warzyw i owoców oraz produktów mlecznych.

 

1. „Idzie Mikołaj” – opowieść ruchowa.

Dziecko naśladuje opisywane czynności. Można popisać się inwencją i wymyślać różne inne czynności, które może wykonywać Mikołaj. Może np. naprawiać zepsute sanie.

Jest noc, Mikołaj śpi. Rano wstaje, myje twarz, ręce, zęby. Zakłada spodnie, sweter, kurtkę, czapkę, szalik i wychodzi na dwór. Jest dużo śniegu, więc musi wysoko podnosić nogi i przeskakiwać przez zaspy śnieżne. Bierze duży worek, wkłada do niego prezenty – zdejmuje je z wysokich półek, więc musi wspinać się na palce lub z niskich półek – wtedy robi skłony. Zarzuca worek na plecy i idzie do sań – jedzie do dzieci rozdać im prezenty.”

 

2. Zagadka

Co to za kochany święty,

Co przynosi nam prezenty? (Mikołaj)

 

3. „Choinka z masy solnej” – zajęcia plastyczne

Przygotowujemy wraz z dzieckiem masę solną: odważamy tyle samo mąki i soli, mieszamy, dolewamy tyle wody, by wyrobione ciasto solne miało konsystencję ciasta na pierogi. Trzeba je teraz rozwałkować lub rozklepać dłońmi. Wycinamy foremkami do ciastek kształty (kto nie ma foremki z choinką, może wycinać dowolne kształty), robimy dziurkę słomką lub wykałaczką – wyschnięte i pomalowane „ciasteczka” możemy zawiesić na choince.

Wyroby z masy solnej możemy suszyć w piekarniku w temp 100 oC lub w pobliżu kaloryfera (wtedy schną kilka dni).

 

4. Czytanie bajki

Proszę przeczytać wybraną przez dziecko książkę z obrazkami. Po przeczytaniu dziecko próbuje posiłkując się obrazkami opowiedzieć pokrótce treść bajki.

  

Piątek 3.12.2021

Temat: Gdy odwiedzi nas Mikołaj

   

  1. Zabawa ruchowa „Renifer Św. Mikołaja”. 

  • Bieg w miejscu z unoszeniem kolan (renifer biegnie)

  • Naśladujemy „grzebanie” nogą w śniegu przez renifera – odkopuje trawę

  • Skłony (renifer je trawę)

  • Renifer tarza się w śniegu (turlamy się po podłodze)

  • Powtarzamy kilka razy

 

  1. Praca z obrazkiem

 

Dziecko przez 30 sekund patrzy na obrazek, który następnie jest zasłaniany. Ma powiedzieć: 

- co znajduje się na obrazku (wymienić jak najwięcej elementów), 

- w jakim kolorze jest strój Mikołaja, 

- ile na obrazku jest elfów, 

- czy worek na prezenty jest zawiązany, czy też nie, 

- ile jest okien w domu Mikołaja, 

- w jakim kolorze są ramy okienne w domu Mikołaja.  

Po każdym wykonanym zadaniu sprawdzamy razem z dzieckiem prawidłowość udzielonej odpowiedzi. Dziecko zatem ma okazję kolejny raz przyjrzeć się obrazkowi. Jeśli dziecko nie potrafi udzielić odpowiedzi, sprawdzamy razem z nim. Można wymyślać swoje własne zadania. 

Na koniec dziecko próbuje opowiedzieć, co teraz będzie robił Mikołaj. Można podpowiedzieć dziecku i wymyślać razem dalszy ciąg. 

 

  1. Rysowanie postaci Mikołaja 

Dobieramy kredki, które będą potrzebne do wykonania rysunku. Dziecko wykonuje rysunek pod dyktando rodzica, tzn. rodzic mówi np.: „Rysujemy koło, to będzie głowa”. 

Dzieci w tym wieku często rysują jeszcze głowonogi, zwracamy zatem uwagę, pokazując na siebie, że teraz trzeba narysować tułów, nogi i ręce nie wyrastają nam z głowy. Jeśli dziecko nie potrafi – pomagamy, ewentualnie narysujmy, a dziecko niech pokoloruje. Rysunek może być schematyczny – tułów jako trójkąt, taka sama czapka 

 

  1. Masażyki 

Dzieci bardzo lubią masażyki, proponuję następujący popularny. 

Dziecko leży na plecach, a rodzic delikatnie rysuje mu na plecach palcami i dłońmi: 

„Pisze pani na maszynie ABC, przecinek ( naśladujemy palcami uderzanie w klawisze) 

Jadą czołgi (delikatnie przeciągamy pięściami wzdłuż kręgosłupa) 

Idą słonie (delikatnie stukamy) 

Przebiegały pędem konie (trochę mocniej uderzamy 10 palcami od pasa w kierunku szyi) 

Tutaj płynie wąska rzeczka (palcem wskazującym przesuwany wzdłuż kręgosłupa) 

Przeszła pani na szpileczkach (palcami wskazującymi obu rąk uderzamy w boki dziecka) 

Pada deszczyk (delikatnie stukamy palcami po łopatkach) 

Przeszedł dreszczyk? (palcem wskazującym i kciukiem dotykamy szyi z tyłu) ...

 

Dzisiaj Pani Kasia, zaprasza Was na zajęcia z języka angielskiego:

https://youtu.be/y7ORdhX9ySA

 

 

Poniedziałek 6,12,2021

Temat: Co przyniesie Mikołaj

 

  1. Zagadka autorstwa Anny Mikity:

Wszyscy go kochają, bo taki święty,

Który zawsze zimą przynosi prezenty. (Święty Mikołaj)

 

  1. Przygotowania Św. Mikołaja do podróży” – opowieść ruchowa

Dzieci ilustrują ruchem czynności wykonywane przez Mikołaja zgodnie z opowiadaniem odczytywanym przez rodzica:

Święty Mikołaj:

  • Wkłada płaszcz, buty, czapkę, rękawice – dziecko naśladuje wkładanie okrycia

  • Wychodzi z domu – dziecko naśladuje ruchem otwieranie drzwi, robi krok i zamyka drzwi

  • Idzie po głębokim śniegu – marsz z wysokim unoszeniem kolan

  • Otrzepuje buty ze śniegu – dziecko tupie

  • Bierze na plecy ciężki worek z prezentami – dziecko naśladuje ruchem zarzucanie worka na plecy

  • Wsiada do sań – dziecko siada na dywanie

 

  1. Jedzie do nas Mikołaj – śpiewanie piosenki, ilustrowanie jej gestami.

Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.


Ref. Hu, hu, ha, tralala,

co to za Mikołaj?

Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,
a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.


Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

 

https://youtu.be/RjviAOyMhVs

  1. Rodzic pyta dziecko, co chciałoby otrzymać od Mikołaja. A może ktoś pamięta, co dostał rok temu (rodzice podpowiedzą, może być to w formie zagadki). Proponuję, by rodzice opowiedzieli dziecku, jakie prezenty otrzymywali od Mikołaja, jak byli mali. Można ciekawie spędzić czas oglądając stare zdjęcia – dziecko powinno rozpoznawać i nazywać osoby.

 

  1. Utrwalenie piosenki podczas zabawy ruchowej:

Rodzic i dziecko ustawiają się w parze, z przodu renifer, z tyłu Mikołaj, trzymają się za ręce, tworząc zaprzęg. Biegniemy w rytm piosenki, przy drugiej zwrotce – zmiana kolejności w parze (kto był reniferem, jest teraz Mikołajem).

 

  1. Worek Mikołaja” – (może być płócienna siatka na zakupy) rodzic wkłada kilka zabawek. Dziecko z zamkniętymi / zawiązanymi oczami wkłada ręce do worka i próbuje odgadnąć, co jest w worku, używając tylko zmysłu dotyku.

 

  1. Jak śmieje się Mikołaj” – ćw. ortofoniczne.

Dziecko naśladuje śmiech Mikołaja. Można modulować głos, śmiejąc się raz wysoko („cienko”), a raz nisko – („grubo”), cicho lub głośno:

- Ha, ha, ha!

- Ho, ho, ho!

- Hu, hu, hu!

- Hi, hi, hi!

- He, he, he!

Miłej zabawy!