Statystyki
- Odwiedziny: 589338
- Do końca roku: 203 dni
- Do wakacji: 12 dni
Telefon: (32) 256 97 28
przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
Piątek 3.12.2021
Temat: Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
Kolejny wartościowy dzień. Z tej okazji, warto porozmawiać z dziećmi na temat osób, które coraz częściej spotykamy na naszej drodze. Niepełnosprawność, nie jest już tabu. Można, a nawet trzeba o niej mówić, by uświadomić młodym pokoleniom, jak ważna jest akceptacja, zrozumienie i niesienie pomocy tym, z którymi los nie obszedł się łaskawie.
Propozycja zabaw:
1. Zabawa tradycyjna " Lisek"
Chodzi lisek koło drogi,
Nie ma ręki ani nogi,
Kogo lisek przyodzieje,
Ten się nawet nie spodzieje.
Dziecko wraz z rodzicem/rodzeństwem siadają po turecku, każdy uczestnik kładzie ręce za plecami, na podłodze, dłońmi do góry. W trakcie śpiewu „lisek” podkłada delikatnie piłeczkę i szybko ucieka. Obdarowana osoba musi liska złapać. Dziecko z piłeczką zostaje nowym” liskiem” i zabawa zaczyna się od początku.
2.Słuchanie opowiadania/ bajki poruszającej tematykę niepełnosprawności.
link:
http://bajki-zasypianki.pl/bajka-o-niepelnosprawnosci
3. Rozmowa na temat usłyszanego tekstu. Wyjaśnienie terminu: "niepełnosprawność".
Za Wikipedią: " Według WHO osoba niepełnosprawna to taka, która nie może samodzielnie, częściowo lub całkowicie zapewnić sobie możliwości normalnego życia indywidualnego i społecznego na skutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej".
4. " Jak by to było gdyby..."- zabawy umożliwiające doświadczenie problemów osób niepełnosprawnych.
- Drugą ręką
Dziecko podejmuje próbę narysowania człowieka ręką, którą na ogół się nie posługuje.
- Podążaj za głosem
Dziecko z przepaską na oczach, porusza się zgodnie z instrukcją rodzica. ( dwa kroki do przodu, krok w lewo, trzy kroki do przodu...itp.)
- Czołganie
Dziecko musi przeczołgać się z jednego końca dywanu do drugiego.
- Na jednej nodze
Dziecko skacze z jednego końca dywanu na drugi na jednej nodze.
5. "Serce na dłoni"- praca plastyczna.
Ozdabianie w dowolny sposób poniższy szablon.
Dzisiaj Pani Kasia, zaprasza Was na zajęcia z języka angielskiego:
Poniedziałek 6.12.2021
Temat: Gdy odwiedzi nas Mikołaj
1.Zachęcam do przeczytania listu od Św. Mikołaja
Drogie Żabki!
Moje wszędobylskie elfy doniosły mi niedawno, że jesteście niezwykłymi dziećmi. Postanowiłem więc, że napiszę do Was specjalny, świąteczny list. Pewnie co nieco o mnie wiecie, ale opowiem Wam trochę o sobie. Nazywam się Mikołaj, niektórzy nazywają mnie nawet Świętym. Od wielu, wielu lat zajmuję się uszczęśliwianiem ludzi, zwłaszcza dzieci. Szczególnie dużo pracy mam zimą, podczas Bożego Narodzenia. Otrzymuję wtedy bardzo dużo listów z całego świata. Ogromnie się cieszę, że je dostaję. Dzieci, a nawet dorośli, proszą mnie o różne prezenty. Czasem są to zabawki, a innym razem podróże, zwierzęta albo spotkanie z idolem. A Wy? Napisaliście do mnie w tym roku? Mam nadzieję, że tak, bo czytanie dziecięcych listów i spełnianie Waszych marzeń to moje ulubione zajęcie.
Na co dzień w pracy pomagają mi elfy. Często są nieznośne i psocą, ale zawsze mogę na nie liczyć. Zajmują się głównie sortowaniem listów, pakowaniem prezentów oraz ich adresowaniem, tak, bym wiedział, komu dostarczyć odpowiednią paczkę. Bardzo pomocne są też moje wspaniałe renifery, które ciągną po niebie wypchane prezentami sanie. Pewnie nie muszę Wam tłumaczyć, jak to się dzieje, że rano znajdujecie prezent w swoim domu.
Najwygodniej mi, jeśli mogę wpaść przez komin, ale czasem korzystam też z okien. Wchodzę, zostawiam prezent i znikam, by zdążyć z podarunkami do wszystkich dzieci. Na szczęście noc jest długa, moje renifery pędzą bez wytchnienia, a elfy są bardzo sprawne. Bardzo mi miło, kiedy zostawiacie dla mnie jakieś słodkości. Uwielbiam herbatniki z cukrem oraz ciepłe mleko. Zawsze z przyjemnością je zjadam.
O Was Żabki, słyszałem same dobre rzeczy. Elfy twierdzą, że jesteście bardzo grzecznymi dzieciakami i chętnie pomagacie tym, którzy tej pomocy potrzebują. Wiem też, że bardzo kochacie swoich bliskich. Oni też kochają Was. Jesteście naprawę wspaniali, obyście byli tacy zawsze.
Życzę Wam, by w Waszym życiu nie zabrakło uśmiechu, niesamowitych przygód, spełnionych marzeń i odrobiny magii. Cieszę się, że przeczytacie mój list. Już nie mogę się doczekać, kiedy przeczytam list od Was
HO HO HO
Wasz Mikołaj!
2. Drodzy Rodzice teraz pomóżcie swoim dzieciom napisać list do Mikołaja. W plikach do pobrania na dole strony - szablon do druku. Dziecko też może narysować samodzielnie, co chciałoby dostać od świętego Mikołaja.
3.„Idzie Mikołaj” – opowieść ruchowa.
Dziecko naśladuje opisywane czynności.
„Jest noc, Mikołaj śpi. Rano wstaje, myje twarz, ręce, zęby. Zakłada spodnie, sweter, kurtkę, czapkę, szalik i wychodzi na dwór. Jest dużo śniegu, więc musi wysoko podnosić nogi i przeskakiwać przez zaspy śnieżne. Bierze duży worek, wkłada do niego prezenty – zdejmuje je z wysokich półek, więc musi wspinać się na palce lub z niskich półek – wtedy robi skłony. Zarzuca worek na plecy i idzie do sań – jedzie do dzieci rozdać im prezenty.”
4. Zagadka
Co to za kochany święty,
Co przynosi nam prezenty? (Mikołaj)
5. Zabawa z rodzicami
- „Rozruszanka” – sprawdźmy, czy wszyscy zabrali ze sobą dzisiaj
- ręce? (machamy)
- nogi? (tupiemy)
- głowy? (potrząsamy)
- bioderka? (kręcimy)
6. „Choinka z masy solnej” – zajęcia plastyczne
Przygotowujemy wraz z dzieckiem masę solną: odważamy tyle samo mąki i soli, mieszamy, dolewamy tyle wody, by wyrobione ciasto solne miało konsystencję ciasta na pierogi. Trzeba je teraz rozwałkować lub rozklepać dłońmi. Wycinamy foremkami do ciastek kształty (kto nie ma foremki z choinką, może wycinać dowolne kształty), robimy dziurkę słomką lub wykałaczką – wyschnięte i pomalowane „ciasteczka” możemy zawiesić na choince.
Wyroby z masy solnej możemy suszyć w piekarniku w temp 100 oC lub w pobliżu kaloryfera (wtedy schną kilka dni).
Wtorek 7.12.2021
Temat: Gdy odwiedzi nas Mikołaj
1. Zabawa przy muzyce- naśladowanie ruchów św. Mikołaja
Dzieci tańczą i naśladują czynności związane ze św. Mikołajem (pokazywane przez rodzica):
- Tańczymy jak wesołe Mikołaje
- Tańczymy jak Mikołaj odganiający się od much
- Tańczymy jak Mikołaj niosący bardzo ciężki worek.
- Tańczymy jak Mikołaj przechodzący przez komin
- Tańczymy jak Mikołaj powożący reniferami.
2. Praca z obrazkiem
Dziecko patrzy na obrazek, który następnie jest zasłaniany. Ma powiedzieć:
- co znajduje się na obrazku (wymienić jak najwięcej elementów),
- w jakim kolorze jest strój Mikołaja,
- ile na obrazku jest elfów,
- czy worek na prezenty jest zawiązany, czy też nie,
- ile jest okien w domu Mikołaja,
- w jakim kolorze są ramy okienne w domu Mikołaja.
Po każdym wykonanym zadaniu sprawdzamy razem z dzieckiem prawidłowość udzielonej odpowiedzi. Dziecko zatem ma okazję kolejny raz przyjrzeć się obrazkowi. Jeśli dziecko nie potrafi udzielić odpowiedzi, sprawdzamy razem z nim. Można wymyślać swoje własne zadania.
Na koniec dziecko próbuje opowiedzieć, co teraz będzie robił Mikołaj. Można podpowiedzieć dziecku i wymyślać razem dalszy ciąg.
3.Zagadki
Rodzic kolejno zadaje pytania i wskazuje ilustracje z trzema możliwymi odpowiedziami lub pokazuje 3 przedmioty. Zadaniem dzieci jest wybranie odpowiedniej ilustracji lub przedmiotu.
- Którą czapkę nosi Mikołaj? (przedmioty: czapka z daszkiem, czapka wełniana,
czapka św. Mikołaja)
- Jakiego koloru jest ta czapka? (kartka papieru czerwona, zielona, żółta)
- Na co nakładamy czapki? (zdjęcie głowy, nogi, ręki)
- Gdzie Mikołaj zostawia prezenty? Pod czym? (ilustracja choinki, grzyba, krzesła)
- Jakiego koloru jest to drzewo? (kartka papieru czerwona, zielona, żółta)
- Czym porusza się Mikołaj? (ilustracje: sanie, rower, samochód)
- W czym Mikołaj przynosi prezenty? (przedmioty: worek, reklamówka, skrzynka)
- Jakie zwierzęta ciągną sanie Mikołaja? (ilustracje reniferów, psów, kotów)
- Kiedy można jeździć saniami? (ilustracje, zima, lato, jesień)
4. Czyj to worek? Rodzic wskazuje worek i prosi dzieci aby wyjęły z niego wszystkie rzeczy ( czapka św. Mikołaja, pas, listy od dzieci, prezenty) a następnie prosi aby dzieci wybrały ilustrację osoby do której należy worek (ilustracja Mikołaja, listonosza, lekarza)
Środa 8.12.2021
1. Piosenka: „Mikołaj jedzie samochodem”
Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem
Bo gdzieś zgubił saneczki
W tę mroźną pogodę.
Hu hu ha, tra la la
Co to za Mikołaj /x2
Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku
A prezenty dziś wiezie
Dzieciom w bagażniku.
Hu hu ha, tra la la
Co to za Mikołaj /x2
http://uciocimariolki.pl/mikolaj-jedzie-samochodem/
2.Zabawa ortofoniczna „Okrzyki Mikołaja”
Mikołaj woła, dzieci naśladują;
Hej, hej! Hop, hop! Hu, hu! Hi, hi! Ho, ho,
ho, Wesołych Świąt!
3.Relaksacja.
Pomocnikom św. Mikołaja - Krasnoludkom należy się chwila odpoczynku. Rodzic zaprasza dzieci by położyły się wygodnie na dywanie i zamknęły oczy, włącza świąteczną melodię relaksacyjną i posypuje dzieci śnieżynkami – małymi gwiazdkami. Gdy melodia przestanie grać, dzieci budzą się z zimowego snu, zbierają gwiazdki i wkładają je według ich kolorów do trzech pojemników.
Czwartek 9.12.2021
Temat: ,,UBIERAM SIĘ SAM”
,,Ubieramy lale”- zabawa dydaktyczna
Wspólnie z rodzicami podawanie nazw ubrań : sweter, spodnie, buty, kurtka, szalik, czapka, rękawiczki. Ustalanie kolejności ich wkładania – posługiwanie się określeniami : najpierw, teraz , potem. Określanie , jakie części ciała są chronione przez rzeczy, które wkładamy. Spodnie – nogi; sweter- brzuch, plecy ,ręce; szalik- szyja; czapka – głowa; rękawiczki – głowa.
Cel: Uświadamianie dzieciom zależności między sposobem ubierania się i temperatura oraz porą roku
,,Kotki na spacerze”- zabawa z czworakowniem
Dzieci chodzą na czworakach , zatrzymują się , robią kocu grzbiet, miauczą i idą dalej.
,,Ola na spacerze”- słuchanie wiersza P. Siewiera-Kozłowskiej
Najpierw buty włożę sama- tak mnie nauczyła mama.
Bucik jeden, za nim drugi- każda nóżka ciepło lubi.
Gdy buciki są na nóżkach – wnet zatupię jak kaczuszka.
Kurtkę wkładam – raz, dwa, trzy- żeby było ciepło mi!
Teraz szyja moja mała będzie w szal się zawijała.
Szyja lubi mieć ciepełko, a ja zdrowe mam gardełko!
Jeszcze czapka- być na głowę, rękawiczki i gotowe
Taki zuch przed wami stoi, który , mrozu się nie boi.
Rodzic przeprowadza rozmowę o utworze. ( Co robiła dziewczynka, w co się ubierała, w jakiej kolejności wkładała ubrania, dlaczego dziewczynka nie bała się mrozu)
,,Papierowe śnieżynki”- ćwiczenia oddechowe, dmuchanie z różna silą na papierowe gwiazdki.
,,Ubieramy się”- kolorowanie postaci , zwracanie uwagi na ograniczenie przestrzeni obrazka konturami , usprawnianie małej motoryki
Piątek 10.12.2021
Temat "CHOCIAŻ MAŁE RĄCZKI MAM"
,,Wyliczanka”- zabawa ruchowa ilustrowana ruchem.
Tu mam głowę. Kto mi powie, Dzieci kładą dłoń na głowie
Ile włosów mam na głowie? Rozkładają ręce w geście pytania
Tu mam oczka do mrugania, Wskazują oczy
A tu uszy do słuchania Przykładają dłonie do ucha
Tu mam nosek jak guziczek, Dotykają palcem wskazującym nos
Tu ma czoło, tu policzek. Wskazują czoło, policzek
Ile mam policzków? Dwa! Rozkładają ręce w geście pytania
A to właśnie jestem ja! Kładą ręce na biodra i pokazują siebie
,, BUTY I BUCIKI” - Zabawa dydaktyczna ( matematyczna)
Rodzic rozkłada w rzędzie duże obrazki bucików: adidasy, śniegowce, sandały.
Omówienie z dziećmi nazw bucików , omówienie ich wyglądu , koloru . Przeliczanie ich.
Ułożenie w określonej kolejności obrazków. Dziecko się odwraca . Rodzic zmienia kolejność obrazków.
Zadaniem dziecka jest poprawnie odpowiedzieć co zmieniło miejsce. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie- ćwiczenie spostrzegaw
Dzisiaj Pani Kasia, zaprasza Was na zajęcia z języka angielskiego:
Tutaj link do dzisiejszych zajęć:
I jeszcze link do piosenki o bałwanku: https://youtu.be/FczqntFwb6k