Ekologiczna ścieżka sensoryczna

W związku z zaakceptowaniem projektu wolontariackiego w ramach Konkursu „Dobry Pomysł” w 2019 roku organizowanego przez Fundację ING Dzieciom w Miejskim Przedszkolu Nr 66 z Oddziałami Integracyjnymi im. M. Jeżowskiej realizowany będzie projekt:  EKOLOGICZNA ŚCIEŻKA SENSORYCZNA dla dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego. Fundatorem projektu jest  ING BANK ŚLĄSKI"

 

EKOLOGICZNA ŚCIEŻKA SENSORYCZNA

 

CEL PROJEKTU:

    Główny celem projektu zwiększenie u dzieci w wieku przedszkolnym świadomości ekologicznej i przyrodniczej oraz wzbogacenie funkcji poznawczych poprzez doświadczenia sensoryczne.

Najważniejszym działaniem takiej ścieżki będzie wzmocnienie wśród dzieci odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze, a także promowanie nauki poprzez zabawę na świeżym powietrzu.

 

Stworzenie takiej ścieżki pozwoli rozwinąć u dzieci:

–       motorykę dużą

–       równowagę i koordynacje ruchową

–       stymuluje receptory znajdujące się w stopach

–       wrażenia dotykowe

–       pozwala dziecku rozwinąć wyobraźnię dotykową

–       odkrywanie świata poprzez zmysł dotyku

–       stymulacja układu prioprorecyptywnego

–       naukę współdziałania z innymi

 

,,Ekologiczna Ścieżka Sensoryczna” to wspaniałe miejsce do terapii i edukacji na łonie natury.   W dzisiejszych czasach większość dzieci w wieku przedszkolnym ma zaburzoną lub nieadekwatną do wieku percepcję wzrokowo – ruchową, słuchową itp. Taka możliwość terapii jaką jest ścieżka sensoryczna nauczy dzieci czytać świat za pomocą zmysłów i w ten sposób je rozwijać.  Doznania dotykowe będą stymulować ośrodkowy układ nerwowy i prowokować mózg do efektywniejszego działania, czyli rozwijać coraz to nowsze obszary mózgu. Ścieżka sensoryczna ma na celu rozwijać wyobraźnię dotykową, a ta jest potrzebna do prawidłowego poznawania świata przez dziecko. Chodzenie po takiej ścieżce rozwinie: motorykę, równowagę i koordynację ruchową, będzie stymulowało receptory znajdujące się w stopach poprzez wrażenia dotykowe, a co najważniejsze pozwoli dziecku rozwinąć wyobraźnię dotykową. Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci, które są objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz z niepełnosprawnością. Szczególnie dla tych dzieci ścieżka sensoryczna może być elementem terapii. A dla wszystkich przedszkolaków miejscem rozwoju, dzięki któremu dzieci częściej będą przebywać na świeżym powietrzu wśród przyrody. Ścieżka sensoryczna daje odczucie relaksu i odprężenia, a także pozwala w optymalnych warunkach realizować działania terapeutyczne (dzieci zaburzone) jak i rozwojowe. Projekt ten ma na celu terapię i rozwój dzieci w wieku przedszkolnym w sferze zmysłów, tak aby poprzez funkcje poznawcze przedszkolaki rozwijały się  również w sferze psychomotorycznej. Celem jest również uczenie się poprzez doświadczenie polisensoryczne, eksperymentowanie i badanie najbliższego środowiska,            w bezpośrednim kontakcie z przyrodą na terenie ogrodu przedszkolnego.

„Ekologiczna ścieżka sensoryczna” mogłaby zagospodarować wolny teren na placu przedszkolnym poprzez zagospodarowanie pewnego fragmentu ogrodu i zastosowanie na nim różnorodnych faktur i materiałów naturalnych takich jak:

–       szyszki

       kamienie

–       plastry drewna

–       żwir

–       kora

–       mech

–       folia

–       żołędzie

–       piasek                                                                                                                      

Nasze przedszkole jest duże, mamy pod opieką ponad 200 dzieci, a w tym grupy integracyjne i grupę specjalną. Dzieci z tych grup mają problem niepełnosprawności ruchowej oraz afazji.

 

Realizacja projektu pozwoli osiągnąć następujące efekty i korzyści:

 

1.  Dzieci w wieku przedszkolnym nauczyłyby się współpracy, planowania i podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego,

2.Nauczyłyby się spełniać marzenia i realizować plany.

3.Zbudowałyby więzi międzypokoleniowe

4.Wykreowano by wśród dzieci postawy społeczne, twórcze i myślenie, umiejętności i zaciekawienie planowaniem przestrzennym.

5.Nauczonoby dzieci odpowiedzialności, planowania i pokazania czynności, które towarzyszą działaniom realizującym plan i osiągnięciu rezultatów.

6.Stworzonoby ogólnodostępną przestrzeń do terapii i rozwoju oraz kreowania aktywności ruchowej dzieci.

7.Pogłębiłoby świadomość ekologiczną małego odbiorcy

8.Uczyłoby się poprzez doświadczanie polisensoryczne

9.Eksperymentowanie i badanie najbliższego środowiska

 

OGRÓD ZMYSŁÓW: ŚCIŻKA SENSORYCZNA-PROJEKT

 

 

 

 

SZYSZKI

 

 

 

 

 

PATYKI

 

 

 

 

 

KORA

 

 

 

 

 

ŻWIR

 

 

 

 

 

ŻOŁĘDZIE

 

 

 

 

 

PIASEK

 

 

 

 

 

KAMIENIE

 

 

 

 

 

SZTUCZNA TRAWA

 

 

 

 

 

GUMA

 

 

 

 

Cel główny:

Chodzenie po takiej ścieżce rozwija:

–       motorykę dużą

–       równowagę i koordynację ruchową

–       stymuluje receptory znajdujące się w stopach

–       wrażenia dotykowe

–       a co najważniejsze pozwala dziecku rozwinąć wyobraźnię dotykową.

 

OPRACOWANIE PROJEKTU:

 J. KOSTRZEWSKA, K. GŁATKA