Statystyki
- Odwiedziny: 1580231
- Do końca roku: 86 dni
- Do wakacji: 264 dni
ADRES:
ul. Brynicy 50
40-353 Katowice
tel. 32 2569728
mail: przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
Telefon: (32) 256 97 28
przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
Przedszkolak idzie do szkoły…
Aby dziecko umiało poradzić sobie w szkole niezbędny jest wszechstronne wspomaganie jego rozwoju.
I tak w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego zostały wyodrębnione obszary w których dziecko powinno opanować umiejętności i wiadomości potrzebne do rozpoczęcia nauki w szkole:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) obdarza uwaga dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, grzecznie zwraca
się do innych w domu w przedszkolu, na ulicy;
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej(stara się współdziałać w zabawach
i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich
zachowań;
4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się
w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać
takie informacje.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dziecka do utrzymywania ładu i porządku.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
3) samodzielnie korzysta z toalety;
4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym,
gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych , które stosują w poznawaniu siebie i swojego otoczenia.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) przewiduje, w ramach swoich możliwości jakie będą skutki czynności manipulacyjnych ( wnioskowanie
o wprowadzonych i zaobserwowanych zmianach);
2) grupuje przedmioty w sensowny sposób ( klasyfikuje ) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje,
te obiekty są podobne, a te są inne.
3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) dba o swoje zdrowie, zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia.
2) dostrzega związek między chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie
lekarstw i zastrzyki są konieczne;
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej
sprawnym ruchowo;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na
boisku, w sali gimnastycznej.
6. Wdrażanie dziecka do dbałości o bezpieczeństwo swoje oraz innych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią prosić;
2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;
3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin i zwierząt i unika ich;
4) wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków
czystości);
5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, ma
rozeznanie gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
Dziecko kończąc przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
2) odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługuje się mową, mimiką, gestem oraz ruchem; umie posługiwać się rekwizytami.
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew, pląsy, taniec.
Dziecko kończąc przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru ora łatwe piosenki ludowe, chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
2) dostrzega