Etapy rozwoju dziecka

3 - 4 latek

Sprawność ruchowa

Łapie piłkę i odrzuca ją.
♦ Schodzi ze schodów, stawiając nogi naprzemiennie.
♦ Stoi przez chwilę na jednej nodze. Umie na niej podskoczyć

Huśta się na huśtawce

Sprawność manualna i koordynacja

wzrokowo – ruchowa

Potrafi utrzymać kredkę i bazgrać nią.
♦ Obrysowuje kształty kilkoma pociągnięciami kredki.
♦ Ustawia wieżę z kilku klocków.

Nawleka duże korale na sznurowadło.
♦ Rysuje koło.

Czynności poznawcze

Wie, do czego służą przedmioty codziennego użytku.
♦ Rozróżnia kształty, kolory, struktury, smaki i segreguje
wg nich przedmioty.

Rozumie stopniowanie przymiotników (najbliższy, największy).
♦ Rozróżnia płeć i rolę poszczególnych osób w rodzinie.
♦ Rozumie i używa czasu teraźniejszego i przeszłego.

Samodzielność

Samodzielnie pije i nalewa z dzbanka.
♦ Smaruje chleb nożem.
♦ Chodzi sam do WC.
♦ Myje zęby pod nadzorem opiekuna.
♦ Samodzielnie się kąpie (pod nadzorem) i wyciera.
♦ Ubiera i rozbiera się sam.

Rozumienie mowy i mowa czynna

Rozumie słowa oznaczające kolor.
♦ Słucha opowiadań.
♦ Wykonuje nawet złożone polecenia.
♦ Ma już dość duży zasób słów i ciągle go wzbogaca.

45 latek

Sprawność ruchowa

Utrzymuje równowagę, chodząc po krawężniku lub belce na placu zabaw.
♦ Wykonuje pięć podskoków jeden po drugim.
♦ Wspina się na drabinki.

Sprawność manualna i koordynacja

wzrokowo – ruchowa

Rysuje proste obrazki.
♦ Potrafi przykręcić nakrętkę do śrubki.
♦ Robi budowle z klocków.
♦ Składa papier na pół i jeszcze raz na pół.
♦ Rozpoznaje przedmioty dotykiem (np. ukryte w woreczku).
♦ Wycina proste kształty.

Czynności poznawcze

Zna swój wiek i adres.
♦ Umie nazwać podstawowe kolory.
♦ Łączy nazwę z kolorem.
♦ Rozumie analogie („Kapelusz jest na głowę, jak but na nogę”).
♦ Dostrzega błędy na rysunku (np. but na ramieniu postaci).
♦ Pamięta zbiór trzech przedmiotów i zauważa, którego brakuje.
♦ Odróżnia płeć.

Samodzielność

Sprawnie posługuje się sztućcami.
♦ Jest całkowicie samodzielny w toalecie.
♦ Myje się, szczotkuje zęby (bez nadzoru).
♦ Próbuje wytrzeć nos.
♦ Pomaga w domowych pracach (na polecenie).

Rozumienie mowy i mowa czynna

Rozumie pojęcia „obok, pomiędzy, nad”.
♦ Używa zdań złożonych.
♦ Rozróżnia znaczenie stwierdzenia „jeżeli”.
♦ Rozumie stronę bierną („Pies został uderzony piłką”).

56 latek

Sprawność ruchowa

Skacze przez linkę.
♦ Biega na palcach.
♦ Jeździ na rowerze z dodatkowymi kółkami.
♦ Uderza piłkę pałką, kijkiem. Kozłuje dużą piłką.

Sprawność manualna i koordynacja

wzrokowo – ruchowa

Wycina dość dokładnie i precyzyjnie obrazki.
♦ Uderza w gwóźdź młotkiem.
♦ W jego rysunkach jest coraz więcej dopracowanych detali.

Czynności poznawcze

Rozumie sens czynności.
♦ Zna nazwisko i zawód rodziców.
♦ Rozumie reguły prostej gry i potrafi ich przestrzegać.
♦ Liczy słownie do 20.
♦ Dodaje i odejmuje do trzech.
♦ Potrafi rozwiązywać zagadki.
♦ Odróżnia lewą stronę ciała od prawej.

Samodzielność

Kiedy odbiera telefon, przekazuje wiadomości.
♦ Gra w proste gry planszowe.
♦ Szczotkuje i czesze włosy.
♦ Troszczy się o to, jak wygląda.
♦ Wie, jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię.

Rozumienie mowy i mowa czynna

Pyta o znaczenie słów abstrakcyjnych („Co to jest miłość?”).
♦ Poprawnie używa czasu przyszłego i przeszłego.
♦ Mówi płynnie i poprawnie.
♦ Prawidłowo używa słów wczoraj i jutro.

Drodzy Rodzice!

Pamiętajcie, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i nie jest źle, gdy maluch czegoś nie robi, ale warto mu się przyjrzeć, by wiedzieć z czym sobie radzi a w czym warto mu pomóc ˘.