Statystyki
- Odwiedziny: 1560055
- Do końca roku: 113 dni
- Do wakacji: 291 dni
ADRES:
ul. Brynicy 50
40-353 Katowice
tel. 32 2569728
mail: przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
Telefon: (32) 256 97 28
przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
Moje dziecko nie wymawia „r”…
To jedna z częściej pojawiających się obaw u rodziców nawet najmłodszych dzieci, podczas konsultacji u logopedy. Tymczasem głoska „r” – jako jedna z trudniejszych głosek może się pojawić w mowie dziecka dopiero pod koniec wieku przedszkolnego, czyli w wieku 6 lat. Jest to zgodne z normą.
Aby więc uniknąć niepokojów lub przeciwnie w porę zareagować gdy pojawią się nieprawidłowości, warto wiedzieć (chociaż w ogólnym zarysie) jak przebiega prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka, czyli dziecka w wieku 3 – 6 lat. Ten okres rozwoju mowy nazywany jest w literaturze okresem swoistej mowy dziecięcej.
W tym okresie dziecko umie już prowadzić w miarę swobodne rozmowy, choć mowa dziecka daleka jest od doskonałości: wyrazy są poskracane, sylaby lub głoski - poprzestawiane, grupy spółgłoskowe – uproszczone. Występują zlepki wyrazów i nowotwory językowe (np. „pomasłować” – posmarować masłem).
Mowę dziecka 3-letniego cechują:
- zamiana głosek trudniejszych łatwiejszymi do wymówienia lub ich opuszczanie
- uproszczenia grup spółgłoskowych (tzw. „połykanie” głosek w trudniejszych wyrazach)
- brak wyraźnych końcówek w wyrazach
Oto szczegóły. Dziecko w tym wieku powinno już wymawiać:
- wszystkie samogłoski, tak ustne jak i nosowe, choć w mowie potocznej może czasami stosować zamianę np.: a=o, e=a, jest to związane z niesprawnością narządów artykulacyjnych
- spółgłoski : (p, b, m, pi, bi, mi), (f, w, fi, wi), (ś, ź, ć, dź, ń),(t, d, n),ł
- spółgłoski (k, g, h, ki, gi) choć często: k, g bywają zamieniane na t, d
- przedniojęzykowo-dziąsłowe (l, li)
- mogą pojawiać się spółgłoski (s, z, c, dz) oraz rzadziej (sz, ż, cz, dż), choć najczęściej jedne i drugie są zmiękczane i wypowiadane jak ś, ź, ć, dź
- r jest zastępowane przez l lub j.
U dziecka 4-letniego w stosunku do 3-letniego:
- powinny być prawidłowo wymawiane s, z, c, dz, choć mogą być jeszcze zmiękczane.
- grupy spółgłoskowe choć lepiej zrozumiałe nadal mogą być upraszczane
- spółgłoski sz, ż, cz, dż nadal mogą być zastępowane s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź.
- nie powinna występować zamiana głosek k, g na t, d,
Mowa dziecka 5-letniego powinna być w zasadzie zrozumiała. W stosunku do 4-latka powinno wymawiać już:
- sz, ż, cz, dż, choć mogą one być zamieniane w mowie potocznej na s, z, c, dz
- głoskę r, choć często w tym wieku dopiero się pojawia
Dziecko 6-letnie powinno opanować już dobrze mowę pod względem dźwiękowym tak, że pod koniec okresu swoistej mowy dziecięcej wszystkie głoski języka polskiego powinny być prawidłowo wymawiane, a mowa dziecka powinna być w pełni zrozumiała dla otoczenia. Mogą jeszcze zdarzyć się pomyłki, ale powinny być coraz rzadsze.
Pod koniec wieku przedszkolnego dziecko powinno mieć dobrze opanowany język, przynajmniej w takim stopniu, by pozwolił na poprawne komunikowanie się z otoczeniem. Dziecko rozpoczynające naukę w szkole powinno dysponować określoną bazą sprawności i umiejętności językowych, aby uniknąć niepowodzeń szkolnych.
Przedszkole jest tym etapem na drodze rozwoju i edukacji dziecka, w którym dzięki właściwej diagnozie i poprzez wprowadzenie systematycznych ćwiczeń wspomagających prawidłowy rozwój mowy, można zapobiegać powstawaniu wad i zaburzeń mowy.
Drodzy Rodzice, czytając powyższe informacje na temat rozwoju mowy, zawsze pamiętajcie o tym, że każde dziecko rozwija się indywidualnie, dlatego w razie wątpliwości warto skontaktować się z logopedą.
Zapraszam
Beata Drozd
logopeda