Statystyki
- Odwiedziny: 1614072
- Do końca roku: 17 dni
- Do wakacji: 195 dni
ADRES:
ul. Brynicy 50
40-353 Katowice
tel. 32 2569728
mail: przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
Telefon: (32) 256 97 28
przedszkole@mp66katowice.szkolnastrona.pl
Dobry słuch to podstawa prawidłowej wymowy.
Proste zabawy słuchowe wykonywane są przez mamy niejako intuicyjnie już od pierwszych chwil życia dziecka. Są to np. mruczenie, śpiewanie dziecku, zabawy z wykorzystaniem różnych zabawek wydających dźwięki. W późniejszym okresie należy kontynuować zabawy dostosowując je do wieku i możliwości dziecka. Takie pozornie proste zabawy mają wiele zalet: przede wszystkim sprawiają dzieciom ogromną radość, rodzicom pozwalają w porę zauważyć ewentualne nieprawidłowości, w dalszej perspektywie zaś przygotowują do nauki czytania.
Zabawy i ćwiczenia te mają na celu:
pomóc dziecku rozwijać jego uwagę słuchową i zainteresowanie dźwiękami,
uczyć rozróżniania dźwięków,
reagowania na usłyszane dźwięki i lokalizować ich źródło, a także
rozróżniać natężenie, wysokość, czas trwania oraz ilość dźwięków.
Kształtowanie słuchu fizycznego – propozycje zabaw dla młodszych i starszych dzieci
- „Co słyszę” – wsłuchiwanie się w ciszę; dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i „chwytają” głosy z otoczenia
- „Kto cię woła” – rozpoznawanie osób po głosie
- rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków, najpierw także pod kontrolą wzroku, potem tylko słuchowo np. uderzanie pałeczką w szkło, drewno, metal, kamień itp.
- „Co jest w pudełku” – potrząsanie pudełkiem z grochem, kamykami, cukrem itp. dużą ilością, pojedynczymi przedmiotami – jedna fasolka/dużo fasolek
- zabawa z dźwiękami – uderzanie klockami o siebie, łyżeczkami; klaskanie w ręce, klepanie dłońmi po udach, darcie papieru, przelewanie wody, wypuszczanie powietrza z balonika itp.
- szukanie źródła dźwięku: dzwoniącego budzika, telefonu
- rozpoznawanie miejsca, z którego dochodzi dźwięk, kierunku, odległości ( mogą to być zabawy „kuchenne” z użyciem talerzy, garnków, łyżeczek itp.)
- określanie: - ilości dźwięków (dużo – mało)
- głośności (głośno – cicho)
- czasu trwania sygnału akustycznego (długo – krótko)
- tempa (szybko – wolno)
- granie na prostych instrumentach: bębenek, cymbałki
- wspólne śpiewanie prostych, znanych dziecku melodii na la, la, la
- rozpoznawanie głosów z najbliższego otoczenia ( samochody, szczekanie psa itp.)
- naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty podczas oglądania ilustracji, prezentowania wierszyków
- powtarzanie liczby klaśnięć
- układanie, wrzucanie do pudełka tylu zabawek, klocków, ile klaśnięć (zabawa z zamianą ról)
Ćwiczenia rytmiczne
- ćwiczenia w rozpoznawaniu melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie i wyklaskaniu rytmów piosenek
- słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtwarzanie poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie, wyskakiwanie
- odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych poprzez układanie klocków; dziecko układa klocki z uwzględnieniem ilości rytmicznych uderzeń i odległości czasowych między nimi
- graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu (rysowanie kropek lub linii)
- rytmiczne wypowiadanie treści krótkich wierszy (z wyklaskiwaniem)
- naśladowanie ilości sygnałów i tempa uderzeń np. w bębenek
Przygotowanie do nauki czytania i pisania czyli:
Ćwiczenia słuchu fonemowego
Słuch fonemowy pozwala wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach - sylaby, w sylabach - głoski, uchwycić kolejność głosek w wyrazie, a także odróżnić poszczególne głoski jedna od drugiej (np. głoski dźwięczne, od ich bezdźwięcznych odpowiedników.)
Propozycje ćwiczeń
Analiza i synteza zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby
- wyodrębnianie zdań z potoku mowy; dziecko widząc obrazek ilustrujący zdanie, które wypowiadamy – klaszcze
- układanie zdań z obrazków, rozdzielanie ich na wyrazy
- kończenie przez dziecko zdań
- wyróżnianie wyrazów w zdaniu ( np. ile wyrazów, tyle ustawiamy klocków, rysujemy kółek, klaszczemy)
- wyróżnianie wyrazów krótkich i długich w zdaniu
- wydzielanie sylab w wyrazie; sylaby wyklaskujemy, wystukujemy, wyskakujemy w różny sposób, łączymy z obrotami, przysiadami itp.
- łączenie sylab w wyrazy
- przeliczanie sylab, porównywanie liczby sylab w wyrazach
- wyszukiwanie wyrazów z taką samą liczbą sylab
- grupowanie wyrazów rozpoczynających się/kończących taką samą sylabą( rymowanki)
- rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalenie miejsca jej położenia
- tworzenie przestawki sylabowej; np. słoma – masło, baszta – sztaba
Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów
- wyodrębnianie głoski na początku/końcu wyrazu (rozpoczynamy od samogłosek)
- wyszukiwanie wyrazów (np. przedmioty z otoczenia) rozpoczynających się na taką samą głoskę (także jako zabawa z obrazkami)
- rozpoznawanie, w którym wyrazie dana głoska znajduje się na początku, a która na końcu
- rozpoznawanie samogłosek w wyrazach jednosylabowych
- rozpoznawanie określonej głoski położonej w dowolnym miejscu w wyrazie
- dobieranie, tworzenie rymów
- różnicowanie głosek znacznie się od siebie różniących (np. a- p)
- różnicowanie głosek podobnych (np. s – sz)
- różnicowanie wyrazów różniących się tylko jedną głoską, a różnica tej głoski powoduje zmianę znaczenia wyrazu (np. Tomek – domek, koza – kosa)
Systematycznie prowadzone zabawy i ćwiczenia słuchowe z pewnością pomogą dziecku w opanowywaniu trudnych umiejętności czytania i pisania, a tym samym ułatwią start szkolny.
Na podstawie literatury opracowała:
Beata Chojnacka – Drozd -logopeda